• Tue 21 May 2019 18:24
    1108 visningar
    22 svar
    22
    1108

    Godaste vegetariska receptet?

    Min 10 åring har önskat en vegetarisk vecka. Jag tillgodoser gärna detta önskemål men kliar mig lite i huvudet när det gäller att få till goda "helgrätter". Vi brukar äta lite som för oss är "extra gott" då. I vanliga fall sånt som fläskfile,en god biff osv..
    Vilket är ditt favorit recept på vegetarisk mat som skulle kunna ersätta den där blodiga biffen på lördagkvällen!
    Hjälp!

  • Svar på tråden Godaste vegetariska receptet?
  • Tue 21 May 2019 18:31
    #1

    Ni kanske inte tycker som oss, men vi sätter lasagne på samma nivå som biff. Då är haloumilasagne ett brsa alternativ. :)

    Annars gillar jag rödbetsbiff med potatismos och löksås!

  • Tue 21 May 2019 18:32
    #2

    Någon lite mer avancerad rätt som tex:

    www.ica.se/recept/cannelloni-arrabbiata-714664/

    www.ica.se/recept/vegetarisk-korma-717304/

    Ingen av dem är svårlagade, men har lite fler ingredienser och moment än vad man (eller i alla fall jag) gör till vardags.

  • Tue 21 May 2019 18:36
    #3

    Jag har har flera vegetarianer i bekantskapskretsen, både gamla och unga. Om de yngre får välja bli det tacos på veg-färs (som vanliga tacos fast med vegetarisk färs från frysdisken) eller halloumi-burgare, vanligt hamburgerbröd med stekt halloumi och någon god sås.

    De lite äldre brukar välja t ex indisk mat till helgen, jag brukar googla och variera lite indiska grytor.

  • Tue 21 May 2019 18:38
    #4

    En av de få goda veg rätter jag äter, fast den blir ännu bättre med lite kyckling i. Det är cilantron och avacadon som gor det gott. Använd lite mer kryddor än vad receptet säger. Skulle kanske inte likställa det med en biff, men i konkurrens med  vegetarisk pasta står den upp.
    www.cookingclassy.com/quinoa-vegetable-stew/

  • Tue 21 May 2019 20:07
    #5

    Mera tips: Paj är väldigt gott, det brukar jag göra ofta till helgen. Ost- svamp- och spenatpaj eller tomat- och fetapaj etc gillar de vuxna men barnen som vill ha vegetariskt är inte lika förtjusta, de gillar bättre halvfabrikat, typ vegetariska nuggets, oumph eller quorn med t ex klyftpotatis och någon god sås.

  • Kusine­n
    Tue 21 May 2019 20:48
    #6

    Risotto med ugnsbakad pumpa

    Hemgjprd gnocci

    Lasagne med auberginr mm

    Grekisk sallad med nybakt bröd och tzatziki

    Lök och ostpaj

    Imdisk med flera olika smårätter (ris, sallad, blomkålscurry, raita, samosas)

    Halloumihamburgare

    Hemgjord sushi

    Grönsakabiffar och potatisgratäng

    Enchiladas med qornfärs

    Sallad som man får bygga ihop själv med olika goda saker

  • Tue 21 May 2019 20:51
    #7

    Palak Paneer med Haloumi älskar vi och har ofta. Använder ICA s recept www.ica.se/recept/palak-paneer-med-tomat-och-halloumi-722056/

    Vi gör även grönkålspaj som är fantastiskt gott. Vi hade den första gången till julbordet men det har blivit en favorit så den görs ofta.

    www.ica.se/recept/gronkalspaj-med-valnotter-493529/


  • Mon 27 May 2019 11:08
    #8

    Några favoriter:

    Grillad halloumi, majskolv och svamp med olika grönsaker 

    Svamprisotto

    Tapas, t.ex. oliver, dadlar med ost, gratinerad getost, soltorkad tomat, saltbakad paprika, vitlöksbröd

    Jordärtskockssoppa 

    Ungsbakade grönsaker: zucchini, paprika, morot, sötpotatis, lök med massor av vitlök och olivolja, gott bröd, ost och någon röra typ hummus 

    Tortellini med spenat och ostfyllning i tomatsås

    Tortilliabröd med strilmad halloumi, guacamole, vitlöksstekta grönsaker som t.ex. zucchini och paprika

  • Mon 27 May 2019 11:19
    #9

    Potatisgratäng, byt till havregrädde så är den helt vegansk. Grilla tzai, Paprika och lite andra grönsaker. Ät med tzatziki på havrefraisch för att göra det veganskt. Finns en uppsjö av veganska såser.

    Servera med en god sallad. Voilà!

  • Tue 28 May 2019 07:00
    #10

    En bra start på vegetariskt för barn, det är att testa olika grönsaker som man tillagat enligt var ingrediens sätt.
    Och sen kan man öka ut det med tempura friterat, en favorit här är frusta haricoverts som man doppar i tempura smeten.
    Varför inte friterad gurka, det brukar alltid överraska folk med krispigheten(lite jobb dock)


    hur många meter var det?
Svar på tråden Godaste vegetariska receptet?