• Anonym (Helen­)
    Tue 21 May 2019 19:14
    53 visningar
    7 svar
    7
    53

    10-månaders som vägrar äta annat än bröstmjölk, hjälp!

    Min dotter på 10 mån har ätit ytterst lite mat tidigare också, har inte kunnat ersätta ett enda mål per dag då hon i princip bara ätit lite småplock av det vi erbjuder. Att bli matad totalvägrar hon så vi kör 100% på plockmat. Men nu de senaste dagarna får vi inte i henne något annat än bröstmjölk även om vi ger det som tidigare varit favoritmaten.

    Hon har hittills gått upp som hon ska och växer på bra. Jag är dock orolig för järnet och att det till och med går bakåt. Hon är inte sjuk eller så, möjligen att det är tänder...

    Hjälp, hur ska jag få i henne mat? Just nu känns måltiderna som ett tvång.

  • Svar på tråden 10-månaders som vägrar äta annat än bröstmjölk, hjälp!
  • Anonym (Mat)
    Tue 21 May 2019 19:43
    #1
    Anonym (Helen) skrev 2019-05-21 19:14:45 följande:

    Min dotter på 10 mån har ätit ytterst lite mat tidigare också, har inte kunnat ersätta ett enda mål per dag då hon i princip bara ätit lite småplock av det vi erbjuder. Att bli matad totalvägrar hon så vi kör 100% på plockmat. Men nu de senaste dagarna får vi inte i henne något annat än bröstmjölk även om vi ger det som tidigare varit favoritmaten.

    Hon har hittills gått upp som hon ska och växer på bra. Jag är dock orolig för järnet och att det till och med går bakåt. Hon är inte sjuk eller så, möjligen att det är tänder...

    Hjälp, hur ska jag få i henne mat? Just nu känns måltiderna som ett tvång.


    Ammar hon på natten?
  • Anonym (Helen­) Trådstartaren
    Tue 21 May 2019 19:47
    #2
    Anonym (Mat) skrev 2019-05-21 19:43:50 följande:

    Ammar hon på natten?


    Ja, men bara en gång.
  • Tue 21 May 2019 20:07
    #3

    Sån var min också, kändes hopplöst! Vi körde på med plockmat och började ge katrinplommonpuré som efterrätt (med lite malt paltbröd i som järntillskott) och det triggade aptit. Lyckades fasa in gröt (och välling) och när jag började jobba vid 11-mån så åt han när bröstmjölken inte fanns där...

  • Anonym (Helen­) Trådstartaren
    Tue 21 May 2019 20:36
    #4
    SI12344 skrev 2019-05-21 20:07:49 följande:

    Sån var min också, kändes hopplöst! Vi körde på med plockmat och började ge katrinplommonpuré som efterrätt (med lite malt paltbröd i som järntillskott) och det triggade aptit. Lyckades fasa in gröt (och välling) och när jag började jobba vid 11-mån så åt han när bröstmjölken inte fanns där...


    Lät du honom äta katrinplommonpurén själv eller fick du i honom det med sked? För min lilla tös kniper igen som bara den om man kommer med en sked. :/

    Jag ska tack och lov vara föräldraledig i ett halvår till, annars vete tusan vad jag hade gjort.
  • Anonym (asdf)
    Tue 21 May 2019 21:01
    #5

    Varför inte fortsätta ge henne plockmat om det är det hon gillat mest? Har ni testat välling?

  • Anonym (Helen­) Trådstartaren
    Tue 21 May 2019 21:17
    #6
    Anonym (asdf) skrev 2019-05-21 21:01:35 följande:

    Varför inte fortsätta ge henne plockmat om det är det hon gillat mest? Har ni testat välling?


    Anonym (asdf) skrev 2019-05-21 21:01:35 följande:

    Varför inte fortsätta ge henne plockmat om det är det hon gillat mest? Har ni testat välling?


    Vi ger plockmat, men de senaste dagarna ratar hon även det. Välling och gröt går inte hem alls.
  • Thu 23 May 2019 20:30
    #7
    Anonym (Helen) skrev 2019-05-21 20:36:51 följande:

    Lät du honom äta katrinplommonpurén själv eller fick du i honom det med sked? För min lilla tös kniper igen som bara den om man kommer med en sked. :/

    Jag ska tack och lov vara föräldraledig i ett halvår till, annars vete tusan vad jag hade gjort.


    Vi fick lura honom att smaka lite (kleta på läppen osv) och när han väl upptäckte att det var gott och sött så har det inte varit några bekymmer att mata, annan mat tog det tills han kopplade hunger-mat-mättnad.

    Man ska ju inte forcera men om de fattar lite trögt så får man ju hjälpa på traven. Eller låt henne kleta med lite fruktpuré. Det är kladd nonstop även om det börjar ge sig nu när han själv vill ha bestick.

    Det är ok om det tar tid. Food before one is just for fun.
Svar på tråden 10-månaders som vägrar äta annat än bröstmjölk, hjälp!