• Anonym (Frun)

    Generös man

    Min man är väldigt generös, han kan utan att blinka spendera flera tusenlappar på presenter till mig... Problemet är bara att han köper saker HAN vill att jag ska ha som jag ofta redan sagt nej till. Bla dyra väskor, skor och smycken. Ett år köpte han en mobil jag upprepade gånger sagt att jag inte vill ha, men eftersom HAN tyckte den var grym så köpte han den ändå. En annan gång köpte han en ipad jag flera gånger sagt nej till.

    Jag har extremt svårt att veta hur jag ska hantera det här, jag kan inte säga något negativt när jag väl fått det, det är jag för snäll för, men det här är verkligen jättejobbigt. Vill inte ens kalla det lyxproblem, för det känns mest respektlöst, som att mina åsikter inte spelar roll.

  • Svar på tråden Generös man
  • Anonym (Haga)

    Jag förstår dig. Jag hade en relation en gång med en man som alltid skulle överaska mig. Varje helg var det utflykt eller resurangbesök osv som var överraskningar och som han betalde. Eller att han handlade och lagade mat. Jag hade dåligt med pengar då jag inte hade en heltidsanställning och mådde inte bra av stt ständigt känna att jag inte visste vad vi skulle göra och att leva på honom. Jag insåg efteråt att det handlade om kontroll

    Genom att överraska så gjorde vi vad han ville, åt vad han ville ha osv. Han var helt enkelr inte speciellt intresserad av mig och vem jag var och tyckte om utan av att ha sällskap på sådant han gillade. Så ja, det är kanske inte samma, men jag förstår ditt lyxproblem. Jag tycker du ska prata med honom och säga att du from nu kommer lämna tillbaka sakerna och ge exempel på andra sätt än att handla för att visa sin uppskattning till dig. Då märker du om det är att uppvakta dig som gör att han handlar grejerna eller om det är sjölvs shoppadet som är grejen för honom.

  • Anonym (Sara)

    Så här ska du göra i fortsättningen:

    1. Tacka JA till alla förslag på gåvor han vill ge dig. Dvs om han t ex säger att han hittat ett fint smycke och frågar dig om du vill ha det, säg ja!

    2. Skänk bort alla gåvor till mig. Jag tar tacksamt emot dem. Säg till om du vill ha min adress!

  • Anonym (A)
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-21 20:59:53 följande:
    Så här ska du göra i fortsättningen:

    1. Tacka JA till alla förslag på gåvor han vill ge dig. Dvs om han t ex säger att han hittat ett fint smycke och frågar dig om du vill ha det, säg ja!

    2. Skänk bort alla gåvor till mig. Jag tar tacksamt emot dem. Säg till om du vill ha min adress!
    Precis vad jag tycker
  • Anonym (Frun)

    Ni kanske tycker att det inte är något att klaga över, men tror inte ni heller hade uppskattat att gång på gång få saker ni uttryckligen sagt att ni inte vill ha bara för att givaren tycker att ni ska ha det. Saker jag verkligen önskar mig får jag ytterst sällan trots att han vet mycket väl vad jag vill ha.

Svar på tråden Generös man