• Anonym (Kraschad)

    Jag vill inte vara mamma mer!

    Hej, jag behöver råd.

    Jag är en ensamstående (till 90% pappan har honom 4 dagar i månaden) mamma till en son på 3 år. Senaste tiden har jag känt att mitt tålamod har försvunnit mer och mer, gråter mig själv till sömns, orkar ingenting längre. Jag bara bråkar med sonen varje dag och det har gått till den gräns att jag har ångest innan jag vaknar på morgonen för vet vad dagen kommer innehålla.

    Lite backstory, jag var sjukskriven förra året i 10 månader för PTSD. Tror jag hade en släng av utbrändhet men det var aldrig diagnostiserat. Jag har vart ''ensam'' med sonen sen start. Just nu studerar jag heltid, jag var tvungen att ljuga för läkaren att jag mådde bättre för att kunna försörja oss. 

    Förlåt om det är rörigt men allt är rörigt just nu.

    Hela mitt liv har vart kämpigt, många trauman genom alla år.
    Men jag har ändå kunnat hålla mig själv ''vid liv'', men känner nu att jag håller på att tappa greppet. Jag orkar inte mer. Jag vet inte vem jag är längre.

    och innan folk dömmer mig, jag älskar min son över allt annat. Skulle aldrig klara mig utan honom, han är den som får mig fortsätta andas. Men jag vet inte vad jag ska göra längre, märker att sonen blir påverkad av mitt mående, vi bråkar hela tiden och han är världens finaste pojke ändå. Jag vill vara mitt bästa jag när jag är med honom, jag vill inte att han ser mig såhär, bara skrikandes och gråtandes. 

    Jag har försökt prata med pappan, be honom stötta upp, och ta mer ansvar, hjälpa mig, men svaret jag får är ''Jag tycker umgänget är bra som det är'' 
    4 !!!!! dagar i månaden???? finns inte i min värld att man inte vill träffa sitt barn mer. men men. 
    Jag känner att det börjar ta stopp nu. Jag har haft sonen i 2 dagar nu efter ''pappan'' haft honom, endast 2 dagar, och jag orkar inte mer.  Jag vill bara lämna honom hos nån jag vet han har det bra hos och bara ligga i sängen tills jag orkar igen.

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Jag vill inte vara mamma mer!
  • Anonym (J)

    Vilken skitstövel till pappa, om man nu ens kan kalla honom det!

    Försök få stödfamilj?

  • Anonym (Avlastningsfamilj)

    Förstår dig precis. Du behöver en avlastningsfamilj till pojken så du får återhämta dig mer. Tror du kontaktar kommunen för att få hjälp med det. Kram

  • Anonym (Frida)

    Ansök om kontaktfamilj där din son kan vistas ibland. Kanske du borde fundera över att inte studera heltid eftersom det tar mycket ork och energi. Din son behöver dig. Det är nog inte din son som är problemet utan det andra som själ din energi. De barnet är så litet så är de så känsliga och de lär nu in mycket från sina föräldrar och gör som sina föräldrar. Om du skriker så kommer barnet skrika mer. Barnet bråkar för att den känner att mamman orkar inte och har inte tid för att vara med barnet. Övergivenhet.

  • MsFry

    Du måste få stöd. Känner du att du kan prata med bvc eller din vårdcentral? Båda ska kunna erbjuda någon form av samtalsstöd vilket nog är en bra början i alla fall.

  • Anonym (Prata)

    Gå till läkaren och be om en remiss till samtalsterapi med PDT

  • Anonym (Ladybug)

    Eller pappans släkt? Bara för han är en skitstövel behöver inte hans familj vara det.

  • LinaSofia

    Usch det låter tufft. Har du ingen släkting som kan ha hand om barnet någon eller några dagar lite då och då?

    Finns det ingen du skulle kunna fråga? Det värsta som kan hända är att någon säger nej. Be om hjälp! Det meningen meningen att man ska klara av ett barn helt själv.

  • Panke

    Din stackare. Jag känner så mycket för dig. Det låter jättetufft. Du är inte den enda som känt för att säga upp dig som mamma. Jag vet att jag känt det i jobbiga perioder. Vill bara ge dig en kram och säga att du duger. Du behöver kraft, att ta hand om dig själv och bygga upp ditt självförtroende som mamma. Om du inte har någon terapi, försök att få en samtalskontakt hos socialens familjerådgivning eller kyrkans.

    Försök sen imorgon att sänka kraven. Ta bort det som skapar onödig stress. Finns det något ni bråkar om som man man kan ta bort ur er vardag? Fokusera på att hitta bra stunder med din son, när ni kan ha roligt eller mysa tillsammans. Om det så bara är 5 minuter. Hämta kraft där. Nästa gång är det 10 minuter...

  • Anonym (sesss)

    Så tufft du har det. Sänk kraven på dig själv. Du är den bästa mamman din son kan ha. Jag tror också barnet känner av ditt mående. Treårsåldern kan vara otroligt tuff. Har själv en treåring hemma.

    Kan du be dina föräldrar eller vänner om hjälp? Någon kanske kan sitta barnvakt ett par timmar. Vilket kan göra underverk. Våga be om hjälp och våga ta emot hjälp.

    Gör något som du mår bra av varje dag, till exempel yoga, sitta ner 5 minuter och bara andas, smörj in dig med en bodylotion. Det gäller att hitta de små sakerna.

    Kan själv känna att jag mår dåligt ibland, är extremt stressad. Har tre barn varav ett med npf. Då lever jag ändå ihop med min man.

    Idag är det ett otroligt stressigt samhälle vi lever i, vi ska jobba heltid, ha ett perfekt städat hem, läxor ska hinnas med, barnen ska köras till träningar osv.

    Inte konstigt att så många blir utbrända och mår dåligt.

    Jag hoppas att du får mår bättre. Om du skulle nämna till barnets pappa att du funderar på en kontaktfamilj, skulle det kunna få honom att ändra uppfattning/kunna ta barnet några extra dagar?

Svar på tråden Jag vill inte vara mamma mer!