• Anonym (Anhörig)

    Någon med alopecia här?

    Jag har en anhörig som började tappa hår för ett halvår sen. Först i en fläck i mitten bak på huvudet och den blir bara större och större. Nu börjar även mittbenan bli kal och håret tunnas ut överlag. Så håravfallet har hållit på i ett halvår redan. Hon har varit hos hudläkare men inte fått några direkta svar eller hjälp.

    Vad är oddsen att få tillbaka håret?
    Hur länge håller processen att tappa håret i sig normalt sätt?
    Finns det något man kan göra för att få håravfallet att sluta?
    Finns det någon fördel respektive nackdel med att raka av allt för att slippa se det falla av? Peruk används när hon går ut redan nu.

    Alla tips, råd och hjälp tas varmt emot.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-21 22:23
    Glömde fråga hur länge det kan ta innan håret ens börjar växa tillbaka? Hur länge det kan ligga i vila eller vad jag nu ska kalla det?

  • Svar på tråden Någon med alopecia här?
  • Anonym (tyvärr)
    Vad är oddsen att få tillbaka håret? Det är olika från person till person

    Hur länge håller processen att tappa håret i sig normalt sätt? Jag har tappat allt hår ca 10 ggr under en 7 års-period.

    Finns det något man kan göra för att få håravfallet att sluta? Nej.

    Finns det någon fördel respektive nackdel med att raka av allt för att slippa se det falla av? Peruk används när hon går ut redan nu. Jag rakar alltid när jag ser det är på gång.

    Sist jag tappade allt hår tog det ca 14 månader innan det började bli lite fjun som kom fram.
  • Anonym (A)

    Det beror ju på orsaken till håravfallet. Är det alopecia areata så är det immunsystemet som misstar hårrötterna för en främmande substans och attackerar dom. Och det kan bero på många orsaker.

    Är det teologen effluvium, vilket är diffust och inte fläckvis, så är det i de flesta fall tillfälligt och växer oftast tillbaka igen. Man kan ha båda samtidigt. TE är oftast orsakat av stress eller trauman som tex sjukdom (influensan), kirurgi eller börja/sluta med hormoner osv.

  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (tyvärr) skrev 2019-05-22 06:58:27 följande:
    Vad är oddsen att få tillbaka håret? Det är olika från person till person

    Hur länge håller processen att tappa håret i sig normalt sätt? Jag har tappat allt hår ca 10 ggr under en 7 års-period.

    Finns det något man kan göra för att få håravfallet att sluta? Nej.

    Finns det någon fördel respektive nackdel med att raka av allt för att slippa se det falla av? Peruk används när hon går ut redan nu. Jag rakar alltid när jag ser det är på gång.

    Sist jag tappade allt hår tog det ca 14 månader innan det började bli lite fjun som kom fram.
    Oj vad jobbigt för dig att tappa det gång på gång. Om du inte tar illa upp av frågan så undrar jag varför du rakar direkt och vilken fördel det finns med det? Jag undrar för att min anhöriga velar mellan att raka av allt och låta det hår som finns vara kvar.
    Har du tagit någon medicin för att få igång hårväxten igen eller har naturen fått ha sin gång bara?
    Anonym (A) skrev 2019-05-22 14:09:13 följande:
    Det beror ju på orsaken till håravfallet. Är det alopecia areata så är det immunsystemet som misstar hårrötterna för en främmande substans och attackerar dom. Och det kan bero på många orsaker.
    Är det teologen effluvium, vilket är diffust och inte fläckvis, så är det i de flesta fall tillfälligt och växer oftast tillbaka igen. Man kan ha båda samtidigt. TE är oftast orsakat av stress eller trauman som tex sjukdom (influensan), kirurgi eller börja/sluta med hormoner osv.
    Jag tror att hon har fått AA diagnosen men det verkar ju som hon har teologen effluvium som du skriver också då det bara rasar av hår över hela huvudet och håret har blivit väldigt tunt.

    Är det ärftligt? Alla är olika men får majoriteten tillbaka håret igen eller hur ligger det till?

  • Anonym (Skinhead)
    Anonym (Anhörig) skrev 2019-05-22 21:27:55 följande:
    Oj vad jobbigt för dig att tappa det gång på gång. Om du inte tar illa upp av frågan så undrar jag varför du rakar direkt och vilken fördel det finns med det? Jag undrar för att min anhöriga velar mellan att raka av allt och låta det hår som finns vara kvar. Har du tagit någon medicin för att få igång hårväxten igen eller har naturen fått ha sin gång bara?
    Anonym (A) skrev 2019-05-22 14:09:13 följande:
    Det beror ju på orsaken till håravfallet. Är det alopecia areata så är det immunsystemet som misstar hårrötterna för en främmande substans och attackerar dom. Och det kan bero på många orsaker. Är det teologen effluvium, vilket är diffust och inte fläckvis, så är det i de flesta fall tillfälligt och växer oftast tillbaka igen. Man kan ha båda samtidigt. TE är oftast orsakat av stress eller trauman som tex sjukdom (influensan), kirurgi eller börja/sluta med hormoner osv.
    Jag tror att hon har fått AA diagnosen men det verkar ju som hon har teologen effluvium som du skriver också då det bara rasar av hår över hela huvudet och håret har blivit väldigt tunt. Är det ärftligt? Alla är olika men får majoriteten tillbaka håret igen eller hur ligger det till?

    Ingen medicin hjälper. Dom tror att ärftliga faktorer spelar en liten roll. Jag har inte haft hår nu på 20 år, kommer nog inte tillbaka efter så lång tid. Första gången försvann allt men efter ett år var det tillbaka och räckte till en superkort frisyr. 10 år senare försvann allt igen, och det är alltså 20 år sen.
  • Glinda från Oz

    Jag har sett på TV hur vissa tagit sprutor i hårbotten och det ska ha saktat ner eller avstannat håravfallet så någon form av behandling verkar det finnas.

  • Anonym (Skinhead)

    Ja det finns olika behandlingar som kan eventuellt hjälpa vissa lite grand, men det finns ingen bra medicin eller behandling.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anhörig) skrev 2019-05-22 21:27:55 följande:

    Oj vad jobbigt för dig att tappa det gång på gång. Om du inte tar illa upp av frågan så undrar jag varför du rakar direkt och vilken fördel det finns med det? Jag undrar för att min anhöriga velar mellan att raka av allt och låta det hår som finns vara kvar.

    Har du tagit någon medicin för att få igång hårväxten igen eller har naturen fått ha sin gång bara?Jag tror att hon har fått AA diagnosen men det verkar ju som hon har teologen effluvium som du skriver också då det bara rasar av hår över hela huvudet och håret har blivit väldigt tunt.

    Är det ärftligt? Alla är olika men får majoriteten tillbaka håret igen eller hur ligger det till?


    Vet inte om AA behöver vara ärftligt, det är väl i så fall det knasiga immunsystemet som ärvs, likt tex reumatism osv. TE verkar drabba somliga medans andra inte drabbas alls. Men det brukar växa tillbaka igen som tur är. Gäller bara att ta bort orsaken, kanske stressa mindre. En del måste ju tex ta vissa mediciner på lång sikt, då kan det se lite sämre ut. Men om det är p-piller som orsakar TE så kan man ju byta, det finns sk hårvänliga p-piller.

    Det är jobbigt när håret bara rasar av och det kan kännas som om att man håller på att bli helt flintis men så illa brukar det nästan aldrig bli.

    Ärftligt håravfall, sånt som de flesta män får mer eller mindre utmed livets gång och som beror på en biprodukt av testosteron som stryper av hårrötterna kan drabba kvinnor också men i mycket mindre utsträckning. Finns viss hjälp mot det med, tex Minoxidil men för kvinnor skulle nog ett hårvänligt p-piller hjälpa bäst.
Svar på tråden Någon med alopecia här?