• TotteE
    Tue 21 May 2019 23:08
    319 visningar
    9 svar
    9
    319

    Vad tycker ni om svensk skattepolitik?

    Vad vill ni förändra? Vilka skatter tycker ni är bra respektive dåliga?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om svensk skattepolitik?
  • TotteE
    Tue 21 May 2019 23:31
    #2

    Själv tycker jag man kan höja fastighetsskatten. Det kanske bör vara en kommunal avgift hursomhelst. Men det är kanske ett rättvisare utjämningsmedel än inkomstskatten. Man kunde också ha en nationell försvars-skatt för alla skattebetalande människor. Likt TV-avgiften. 1200:-/år för alla yrkesarbetande medborgare som dras via skatten. Eller nåt sånt.

    Spara in på SVT och SR.

    Ha en radio respektive en tv kanal!

  • TotteE
    Wed 22 May 2019 00:02
    #4
    Mr PacMan II skrev 2019-05-21 23:50:37 följande:

    Max 50% marginalskatt

    Ta bort reavinstskatten på boende för alla som bott mer än 10 år. Boendeskatterna måste reformeras. Det är ju sjukt att gamla inte har råd att sälja sina hus. Helt vansinnig politik från sosseriet. Arbetare som bott i 40 år i samma radhus har knappast gjort det på spekulation. Deras s.k vinst räcker ju inte ens till en sketen lägenhet i orten. Hur i h-e har Löfvén tänkt här?

    Inkomster under 50000/år borde inte beskattas alls.

    Kapitalinkomster skulle kunna beskattas hårdare.

    Bidragsträsket behöver upprensning.

    Bensinskatten är en kassako som riskerar sina inom några år. Detta kan man ha rätt kul åt.


    Jag är lite inne på samma spår.

    Max 49% marginalskatt (av principskäl), hårdare kapitalinkomstbeskattning ja varför inte.. Inte mig emot alls!

    Ingen skatt på inkomster under ca: 100000/år.

    Bensinskatten gör mig kluven faktiskt.

    Inlåsningseffekterna på bostadsmarknaden är ett bekymmer ja! Krävs nog flera förändringar på olika plan för att försöka lösa det, men ditt förslag funkar för stunden i brist på annat..

    Sen finns det så mycket staten skulle kunna spara in på..
  • TotteE
    Wed 22 May 2019 12:59
    #6
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 11:31:51 följande:

    Jag tycker att samtalet om skattepolitik alltid börjar, och fastnar, i fel ände.

    Iställert för att prata om huruvida man borde inför punktskatten A eller om man borde sänka skatten B med 4% så borde vi börja om oc hbestäma vad är det egentligen vi vil latt samhället skall betala emd skatetmedel.

    Poliser? Läkare? Genus-konsulenter?

    Och så vidare.

    Och när vi väl skalat ned det till vad vi anser nödvändigt så kan vi diskutera vilka skatter vi behöver ha och till vilka nivåer.


    Man kan absolut diskutera skattepolitik i båda ändarna
Svar på tråden Vad tycker ni om svensk skattepolitik?