• Anonym (cissi)

    Två katter på en gång?

    Hej

    I höst ska vi få hem en Neva-katt. Vi har alltid tänkt att vi ska ha två katter så att de får sällskap av varandra. Men när är det bäst att skaffa nummer två(av en annan ras hade vi tänkt)?

    Är det bäst att skaffa dem så tätt sm möjligt? Bör ettan vänja sig vid vårt hem först? Bör man till och med vänta tills ettan är vuxen?

  • Svar på tråden Två katter på en gång?
  • Dexter dot com

    Man rekommenderar att köpa 2 st så dom har sällskap av varandra så enklast är ju att ta hem 2 st kattungar samtidigt så dom hinner vänja sig med varann när du ska vara ledig och hemma med kattungarna i början. 

  • 2barnsmorsan

    Håller med ovan. Bäst är att skaffa två katter samtidigt så att de får vänja sig vid varandra redan som små. Och så har katten sällskap också redan från början.

    Jag skulle också personligen välja två honkatter. För har man en hane och en hona så är det inte helt ovanligt att hanen börjar domdera med honkatten när de blir vuxna.

    Väljer ni att ta in en katt senare så brukar det också gå väldigt bra om den nya katten är en kattunge. Är det en vuxen då kan det ta ett tag att vänja dem vid varandra. Det beror lite på hur katterna är.

  • McIris

    Har haft katt alltid. Som de andra skriver, båda samtidigt! Mycket svårare annars. Men kattungar tar det några dagar.

  • Anonym (cissi)

    Någon mer ur samma kull finns inte, men jag söker runt hos uppfödare av samma ras och av andra raser, men ofta är det ju kö. Så det går kanske inte att få hem två samtidigt. Man vill ju det bästa för katterna.

  • Anonym (M)

    Jag hade en femårig pojke här hemma som bott med oss sen liten kattunge. Sen tog min dotter hem en till liten pojke, bara bebisen. Första var min katt arg och misstänksam, sprang och gömde sig och fräste när han kom fram. Sen började han bli nyfiken istället, gick fram och luktade och så och tittade intresserad när bebisen lekte på golvet och rullade runt. Idag, mindre än ett år senare är de de bästa vänner man kan tänka sig. Jag trodde först aldrig att det skulle gå men jorå, idag älskar de varandra.

  • Dexter dot com
    Anonym (cissi) skrev 2019-05-22 13:48:10 följande:

    Någon mer ur samma kull finns inte, men jag söker runt hos uppfödare av samma ras och av andra raser, men ofta är det ju kö. Så det går kanske inte att få hem två samtidigt. Man vill ju det bästa för katterna.


    Det behöver ju inte vara kullsyskon så kolla hos "katthemmen" som brukar ha mängder av kattungar som behöver hem. Vet inte var du bor med Livbojen i Eskilstuna och Arboga katthem är seriösa.
Svar på tråden Två katter på en gång?