• Wed 22 May 2019 09:43
    638 visningar
    16 svar
    16
    638

    Hur är det möjligt?

    Min vikt går stadigt uppåt! Visst jag blir äldre, men trots att jag äter mer regelbundet och hälsosammare så fortsätter vikten uppåt.

    Ätit starka mediciner i 2 års tid (har hormonspiral sen 4 år tillbaka) vet att det kan påverka.

    Jag är 173 lång och väger 67.2 kg helt ok jag vet men är van att ligga runt 60kg

    Har alltid tränat (har dock haft ett uppehåll nu på 4 månader) vill inte behöva svälta mig själv för att bli av med några kilon.

    Ingen fråga direkt kanske, undrar mest bara vad det beror på?! Kosten har jag koll på.

  • Svar på tråden Hur är det möjligt?
  • Wed 22 May 2019 09:54
    #1

    Du skriver att du har koll på kosten, men har du verkligen det? Har du provat att räkna kalorier en månad för att se att du äter lagom stora portioner? Det finns smidiga gratisappar för kaloriräkning idag så det är inte särskilt jobbigt.

  • Wed 22 May 2019 10:03
    #2
    MeandHim skrev 2019-05-22 09:43:47 följande:

    Min vikt går stadigt uppåt! Visst jag blir äldre, men trots att jag äter mer regelbundet och hälsosammare så fortsätter vikten uppåt.

    Ätit starka mediciner i 2 års tid (har hormonspiral sen 4 år tillbaka) vet att det kan påverka.

    Jag är 173 lång och väger 67.2 kg helt ok jag vet men är van att ligga runt 60kg

    Har alltid tränat (har dock haft ett uppehåll nu på 4 månader) vill inte behöva svälta mig själv för att bli av med några kilon.

    Ingen fråga direkt kanske, undrar mest bara vad det beror på?! Kosten har jag koll på.


    Vilka mediciner gäller det? Det är en faktor som inte kan uteslutas. Sedan vore lite kortfattad information kring träningen före uppehållet hjälpsamt, varför du inte tränar längre och vad du ersatt träningen med de senaste månaderna.

    Tänk också på att viktökning inte är synonymt med fettlagring.
  • Wed 22 May 2019 10:15
    #3
    Woopsie skrev 2019-05-22 09:54:05 följande:

    Du skriver att du har koll på kosten, men har du verkligen det?


    Vore kul om du ville klargöra dina tvivel.
  • Wed 22 May 2019 10:44
    #4

    Medicin är cellgifter, har slutat med de för ca 3 veckor sen.

    Äter mycket fibrer,proteiner, grönsaker och frukt/bär.

    Tex frukost:

    Havregrynsgröt med fibrer och linfrö samt färska hallon och lite mjölk. Ett kokt ägg (inkl gula)

    Lunch:

    Grönsallad med lax/kyckling

    Mellis:

    Kvarg (sockerfri) med valnötter, honung och färska bär

    Middag:

    (Har barn varannan vecka så mkt barnvänligt) men tex spaghetti o köttfärsås så kan jag byta ut pastan Mot

    Kokt broccoli.

    Självklart kan jag unna mig en pizza nån gång ibland, samt några nävar chips o godis.

    Äter ganska små portioner för jag blir snabbt mätt.

    (Har fått ny medicin som gör att jag tappar aptiten)

    Slutade träna pga oväntade händelser inom familjen så jag orkade helt enkelt inte.

    Försöker hitta motivationen igen, men svårt med disciplinen nu efter uppehållet.

    Men själva ökningen har varat i ca 2 års tid, sakta sakta.

    Tycker det borde kommit snabbare under kortare tid?!

  • Wed 22 May 2019 11:34
    #5

    Rent logiskt så äter du helt enkelt liiiite för mycket. Att du inte har koll är ju inte helt sant men att ligga helt 100% viktstabilt är inte särskilt lätt, vill man behålla samma vikt så blir det oftast lite lätt pendling, ej jojobantning men kanske medvetet äta lite mer eftertänksamt en eller två månader när vågen krupit upp 1-2 kg.

    Om du slår ut det att du gått upp 7 kg på 2 år så äter du knappt 70 kcal för mycket per dag, vilket är jättelite.

    Vill du göra något systematiskt så kan du ju lägga in 2-3 snålmånader per år, jan, april och oktober tex när du äter lite mer restriktivt för att balansera. Precis som vi tex har jul och semester när vi ofta äter lite mer.

  • Wed 22 May 2019 11:44
    #6

    En biverkan av cellgifter kan vara svullnad, att man samlar på sig vätska som på så vis ger en 'falsk' viktuppgång.

    Tycker när man läser vad du äter att det låter rimligt för en person som också tränat åtminstone någon gång i veckan. Spontant tycker jag inte att det låter som att kcal in är problemet utan snarare kcal ut. Sedan som sagts ovan beroende på hur lång tid viktuppgången tagit kan vi prata om mycket små skillnader som kan vända trenden.

  • Wed 22 May 2019 16:09
    #7
    pulverpåse skrev 2019-05-22 10:15:35 följande:

    Vore kul om du ville klargöra dina tvivel.


    Klargörande av tvivel: i dom allra flesta fall så beror viktuppgång på att man äter mer än man förbränner. Alltså blir min första slutsats att ts äter för mycket (såklart inte mycket för mycket, då viktuppgången är liten och långsam), och därmed kanske inte har tillräckligt bra koll på kostintaget om hon nu inte trivs med viktuppgången.
  • Wed 22 May 2019 16:38
    #8
    möjligt skrev 2019-05-22 11:34:43 följande:

    Rent logiskt så äter du helt enkelt liiiite för mycket. Att du inte har koll är ju inte helt sant men att ligga helt 100% viktstabilt är inte särskilt lätt, vill man behålla samma vikt så blir det oftast lite lätt pendling, ej jojobantning men kanske medvetet äta lite mer eftertänksamt en eller två månader när vågen krupit upp 1-2 kg.

    Om du slår ut det att du gått upp 7 kg på 2 år så äter du knappt 70 kcal för mycket per dag, vilket är jättelite.

    Vill du göra något systematiskt så kan du ju lägga in 2-3 snålmånader per år, jan, april och oktober tex när du äter lite mer restriktivt för att balansera. Precis som vi tex har jul och semester när vi ofta äter lite mer.


    Du har nog rätt där. Ska tänka på det du sa, tack för tipset :)
  • Wed 22 May 2019 16:40
    #9
    Aamon skrev 2019-05-22 11:44:37 följande:

    En biverkan av cellgifter kan vara svullnad, att man samlar på sig vätska som på så vis ger en 'falsk' viktuppgång.

    Tycker när man läser vad du äter att det låter rimligt för en person som också tränat åtminstone någon gång i veckan. Spontant tycker jag inte att det låter som att kcal in är problemet utan snarare kcal ut. Sedan som sagts ovan beroende på hur lång tid viktuppgången tagit kan vi prata om mycket små skillnader som kan vända trenden.


    Ja jag skulle nog tippa på vätska som du säger, känner mig inte fet utan mer plufsig och svampig så det är säkert vätska och svullnad.

    Finns det nåt vätskedrivande för sånt tro?!
  • Wed 22 May 2019 16:41
    #10
    Woopsie skrev 2019-05-22 16:09:30 följande:

    Klargörande av tvivel: i dom allra flesta fall så beror viktuppgång på att man äter mer än man förbränner. Alltså blir min första slutsats att ts äter för mycket (såklart inte mycket för mycket, då viktuppgången är liten och långsam), och därmed kanske inte har tillräckligt bra koll på kostintaget om hon nu inte trivs med viktuppgången.


    Absolut! Har ju knappt rört mig de senaste två

    Månaderna så får väl va glad att jag inte lagt på mig 10 kg :)
  • Wed 22 May 2019 17:08
    #11
    MeandHim skrev 2019-05-22 16:40:17 följande:

    Ja jag skulle nog tippa på vätska som du säger, känner mig inte fet utan mer plufsig och svampig så det är säkert vätska och svullnad.

    Finns det nåt vätskedrivande för sånt tro?!


    Kan också varit så att du tappat lite muskelmassa och lagt på lite mer fett istället, kan ge ungefär samma plufsiga känsla
  • Wed 22 May 2019 17:15
    #12

    Vad dricker du?

  • Wed 22 May 2019 19:12
    #13
    MeandHim skrev 2019-05-22 16:40:17 följande:

    Ja jag skulle nog tippa på vätska som du säger, känner mig inte fet utan mer plufsig och svampig så det är säkert vätska och svullnad.

    Finns det nåt vätskedrivande för sånt tro?!


    Ja det finns. Prata med din läkare om du kan få en kort kur om denne också tror viktuppgången kan bero på det.
  • Wed 22 May 2019 19:31
    #14
    Tow2Mater skrev 2019-05-22 17:15:05 följande:

    Vad dricker du?


    Dricker mest vatten både kran och bubblor och ibland mjölk till vissa maträtter.
  • Wed 22 May 2019 19:31
    #15
    Aamon skrev 2019-05-22 19:12:02 följande:

    Ja det finns. Prata med din läkare om du kan få en kort kur om denne också tror viktuppgången kan bero på det.


    Då ska jag kolla upp det :) tack!
  • Wed 22 May 2019 19:42
    #16
    MeandHim skrev 2019-05-22 16:41:55 följande:

    Absolut! Har ju knappt rört mig de senaste två

    Månaderna så får väl va glad att jag inte lagt på mig 10 kg :)


    Iom resten du skriver om cellgifter och oväntade familjehändelser så tycker jag du ska vara stolt över dig själv att du hållit vikten hyfsat trots stora påfrestningar på både kropp och själ! Om det även finns en svullnad pga cytostatikabehandlingar så kommer ju den så sakta att lägga sig nu när du slutat med dom.
Svar på tråden Hur är det möjligt?