• Anonym (SK)

    Han säger att jag blivit tjock..

    Jag och min pojkvän har snart varit tillsammans i 4 år. Vi har haft våra uppochner-gångar, men vi har också haft väldigt bra stunder.

    Igår pratade han och jag i telefon på kvällen. Han sa att han skulle hjälpa mig att åka och handla eftersom jag inte har någon bil eller körkort, är 17 år och han är 21. Han sa även att han vill hjälpa mig att handla ?rätt mat? så jag inte får i mig för mycket kolhydrater och kalorier så jag blir tjock och hamnar på fel bana.

    Jag blir jätte ledsen och brister ut i gråt. Jag har haft ett stört ättänk så länge jag kan minnas och alltid avskytt min kropp. Som 10-åring strävade jag efter anorexia, försökte spy upp min mat, ville inte bada på offentliga platser osv osv.

    Efter en stund när vi pratat säger han att han tycker att jag gått upp i vikt och börjar bli tjock. Jag börjar gråta igen fast ännu mer och känner mig så sårad och värdelös.

    Han själv är inte den smalaste. Han har absolut extrakilon och eftersom han är kock så måste han smaka på mycket. Han kan dra i sig Max säkert 1-2 gånger i veckan och annat onyttigt, men han äter även en del nyttigt också. Ska han då ha mage till att komma och säga att jag börjar bli tjock?! Eller har jag helt fel?

    Jag känner mig så jävla äcklig och ful. Jag får nästan aldrig komplimanger av honom, så det gör inte saken bättre när han kommer och säger att jag är tjock. Anledningen till att han aldrig ger komplimanger till mig enligt honom är att han är ?osäker i sig själv?. Jag vet inte vad jag ska tycka och tro om det.

    Han förstår verkligen inte hur sårad jag är. När det kommer till mat och min kropp så triggas jag igång lätt. Och detta som han sa igår, jag kan bara inte få ut det ur mitt huvud. Jag tänker på det hela tiden, har ingen lust att äta mer och han är ju den enda jag vill vara fin för..

    Jag är så ledsen och sårad. Jag kände mig äntligen fin för ett tag, men efter det han sa så rasade jag. Jag skäms över att behöva träffa honom för jag är så rädd att han ska tycks jag är äcklig och ful. Vill bara vara perfekt..

    Vad tycker ni om detta? Överreagerar jag eller hur tänker ni?

  • Svar på tråden Han säger att jag blivit tjock..
  • sextiotalist

    Inte alls, du är 17 år, en ålder då man är osäker på sin identitet, du har ätstörning  bakgrunden och får sådana kommentarer, det är helt naturligt att du reagerade. 
    Jag hade också ett ex som letade fettdepåer (ej existerande) och läxade upp mitt ätande, jag var (och är smal) och kunde då äta hur mycket som helst, utan att gå upp i vikt, tur nog hade jag inte din bakgrunden, så hans kommentarer hade ingen påverkan.


     

  • Anonym (K)

    Så du var 13 år när du träffade din 17åriga pojkvän? Du är fortfarande ett barn och han är vuxen. Du borde inte vara tillsammans med honom, speciellt inte när han är så elak!

  • Annita

    Väldigt okänsligt att säga så till en sjuttonåring som haft ätstörningar! Och så nedlåtande att vilja mansförklara vad du ska äta, som om du är okunnig. Vilket du garanterat inte är, ätstörda personer har tyvärr superkoll på kalorier osv.

    Det låter som om han trycker ner dig när det gäller mat och vikt - gör han det när det gäller annat också? I bästa fall var han bara obetänksam och dum när han kommenterade detta (han är också ganska ung och kanske inte fattar hur unga tjejer tänker och inser inte hur samhällets kroppshets kan påverka), i värsta fall är det ett mönster.

    Rådet jag helst vill ge dig är att säga ifrån, att han inte ska lägga sig i vad du handlar. Hoppas du kan finna kraften att stå upp för dig själv!

  • Annita

    Missade att han sagt rakt ut att du blivit tjock. Elakt och inte okej! Till en sjuttonåring!

  • TriC
    Anonym (K) skrev 2019-05-22 11:09:26 följande:

    Så du var 13 år när du träffade din 17åriga pojkvän? Du är fortfarande ett barn och han är vuxen. Du borde inte vara tillsammans med honom, speciellt inte när han är så elak!


    Hon var ett barn och åldersskillnaden var alldeles för stor då. Men vuxen var han ju inte. Jag anser att vuxen är man först i 20-årsåldern (då menar jag inte den strikt juridiska definitionen som säger att man är barn när man är 17,5 år och vuxen ett halvår senare). 
  • Confused87

    Oavsett ålder, man säger inte sånt till folk. Det finns finare sätt att lägga fram att man kanske borde äta "bättre".

  • Anonym (Hmmm...)
    TriC skrev 2019-05-22 11:24:18 följande:
    Hon var ett barn och åldersskillnaden var alldeles för stor då. Men vuxen var han ju inte. Jag anser att vuxen är man först i 20-årsåldern (då menar jag inte den strikt juridiska definitionen som säger att man är barn när man är 17,5 år och vuxen ett halvår senare). 
    Om de hade sex när han var 18 och hon 14 gjorde han sig skydlig till brott.
  • Anonym (E)

    Du överreagerar inte. Han verkar vara en väldigt elak och manipulativ person. Du borde inte vara tillsammans med honom. Ta hand om sig själv och vårda din egen självkänsla, låt dig inte brytas ner av en sån osäker idiot.

  • TriC
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-05-22 11:44:43 följande:
    Om de hade sex när han var 18 och hon 14 gjorde han sig skydlig till brott.
    Absolut!
  • Anonym (W)

    Vidrigt beteende och att han fortsätter komma med kommentarer efter att du börjat gråta :( Är han verkligen respektfull med annat?

    Sen så är det ännu mer sjukt att han anser sig själv få vara "onyttig", inte vara pinnsmal... Varningsflaggor.

  • Anonym (W)
    sextiotalist skrev 2019-05-22 10:53:44 följande:

    Inte alls, du är 17 år, en ålder då man är osäker på sin identitet, du har ätstörning  bakgrunden och får sådana kommentarer, det är helt naturligt att du reagerade. 
    Jag hade också ett ex som letade fettdepåer (ej existerande) och läxade upp mitt ätande, jag var (och är smal) och kunde då äta hur mycket som helst, utan att gå upp i vikt, tur nog hade jag inte din bakgrunden, så hans kommentarer hade ingen påverkan.


     


    Liknande kommentarer kan lätt påverka även vuxna utan ätstörningar i grunden. Du kanske inte menade så men det lät som att åldern och bakgrunden var orsaken till att hon tog åt sig :)


     


    Såna här kommentarer kan vara sårande för vemsomhelst och bara så vidrigt :( Blir så arg att folk ska kontrollera andra på det viset. Fyfan.

  • sextiotalist
    Anonym (W) skrev 2019-05-22 13:07:47 följande:

    Liknande kommentarer kan lätt påverka även vuxna utan ätstörningar i grunden. Du kanske inte menade så men det lät som att åldern och bakgrunden var orsaken till att hon tog åt sig :)


     


    Såna här kommentarer kan vara sårande för vemsomhelst och bara så vidrigt :( Blir så arg att folk ska kontrollera andra på det viset. Fyfan.


    Jag tror det är lättare att stå emot om man är trygg i sig själv, men visst kan det påverka. Men att det påverkar än mer än ung kvinna som är i den åldern då man är mest osäker. Det viktigaste är vi ense om, sådär säger man inte och ts överreagerade inte. En rejäl verbal hurring är vad denna man bör ha
  • Anonym (Vuxen kvinna)

    Du överreagerar inte ett dugg. Däremot borde du fundera på om detta är en människa du vill ha i ditt liv. Han är verkligen inte snäll som säger sådant till dig. Kan han inte acceptera dig som du är så är han inte värd dig. Alla är olika.

    Har själv gått upp 15-20 kg i vikt de senaste åren pga medicinering. Var pinnsmal innan och har haft väldigt svårt att acceptera mitt nya tillstånd som överviktig. Min kille älskar mig ändå och är extra noga med att ge mig komplimanger för mitt utseende och min kropp då han vet att jag mår dåligt över den. Så gör man om man älskar någon på riktigt.

    Du är så ung och har hela livet framför dig. Du borde dela ditt liv med någon som älskar dig för den du är. Kram!

  • viseversa

    Ts jag tycker du ska ta mod till dig och dumpa aset du är tillsammans med. Han mobbar och kränker dig. Och behandlar dig som en ägodel. Han är ett praktsvin och du förtjänar bättre. Du är bara 17år låt inte detta as sabba din självbild. Det är honom det är fel på INTE dig. Kram

Svar på tråden Han säger att jag blivit tjock..