• Meemelie

    Sover bebis för mycket?

    Vår son är nu 4,5 månader och sedan han var tre månader har han börjat sova mer och mer. Det är i princip omöjligt att hålla honom vaken mer än fram till 19 på kvällen, annars blir han övertrött och superledsen och gråter hysteriskt. Samma sak under dagarna, har oftast inte mer än 1,5-2 timmar vaken tid innan han vill sova. Sover bra på nätterna (vaknar en gång mellan 02-04 och vill äta) så det är inte något problem. Blir dock lite orolig för att han sover så mycket. Borde inte bebisar sova mindre och mindre? Känns som att det i vårt fall är tvärtom..

  • Svar på tråden Sover bebis för mycket?
  • Anonym (Perioder)

    Det går ofta i faser hos barn och sålänge det finns pigga aktiva stunder mellan sovperioderna så lär det inte vara någon fara. Helheten av sovtimmarna förändras en del men framförallt hur den delas upp ändras.

    Här är en översikt, den första svensk och väldigt officiell och den andra inte, men i den andra finns en bättre översikt över längd av vakenstunder för olika åldrar och mer om övertrötthet.

    www.rikshandboken-bhv.se/halsa-och-utveckling/somn/barns-somn/

    www.preciouslittlesleep.com/are-you-keeping-baby-awake-too-long/

  • 8992

    Min son har alltid sovit mycket. Nu är han 6månader och är vaken absolut max 2 timmar på dagen innan han somnar igen. Alla barn är olika, vissa sover länge/ofta 8,) andra mer sällan/kortare stunder. Inget fel med det


  • lövet2

    När barn är så där små, så är det mesta normalt. En av mina sov drygt 8 timmar/dygn i den åldern, men en sov nästan 20 timmar/dygn. Båda var friska och glada, och det blev folk av dem också.

  • isofija

    Låter som vår son var i den åldern.. man kunde nästan sätta klockan efter honom. Max två timmar sen var det sovdags, men fördelen är att man ganska enkelt kunde se till att han var nöjd så länge man följde hans schema.

    Här kan du se lite hur sömnbehovet förändras över tid:
    Klickar man i 4 mån så är det ungefär varannan timme så små bör sova:
    rullavagn.nu/blogg/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/

  • Jsv17

    Så sov vår son också, det var först framåt 6 månader som han började ha längre vaken perioder. Barn har olika sömnbehov, nu är han snart 18mån men han behöver fortfarande sova ca 2-3h på dagen trots att han sover bra på natten.


    Pojke 9-12-17
  • SI12344

    Oroa dig över något annat. Det verkar ju skönt att ha en sovbebis. Så länge han hinner äta tillräckligt så är det väl lugnt.

  • Meemelie
    SI12344 skrev 2019-05-23 20:26:40 följande:

    Oroa dig över något annat. Det verkar ju skönt att ha en sovbebis. Så länge han hinner äta tillräckligt så är det väl lugnt.


    Eller så oroar jag mig för det som känns relevant för mig? Känner inte igen detta från någon av mina vänner som har barn, att de måste sova så mycket, därav min fråga.

    De flesta verkar även kunna ta med sin bebis på exempelvis restaurang och få bebisen att somna i sele/famnen. För oss funkar det bara med att sova i spjälsängen eller i vagnen så länge man rullar den. Visst är det skönt med en bebis som sover mycket men det här med att hinna äta verkar problematiskt. Vid senaste BVC-besöket hade han tappat lite för mycket på sin viktkurva. Tror visserligen inte det har att göra med att han sover mycket, han har alltid varit smal och legat lågt i vikt.
  • SI12344
    Meemelie skrev 2019-05-23 21:50:30 följande:

    Eller så oroar jag mig för det som känns relevant för mig? Känner inte igen detta från någon av mina vänner som har barn, att de måste sova så mycket, därav min fråga.

    De flesta verkar även kunna ta med sin bebis på exempelvis restaurang och få bebisen att somna i sele/famnen. För oss funkar det bara med att sova i spjälsängen eller i vagnen så länge man rullar den. Visst är det skönt med en bebis som sover mycket men det här med att hinna äta verkar problematiskt. Vid senaste BVC-besöket hade han tappat lite för mycket på sin viktkurva. Tror visserligen inte det har att göra med att han sover mycket, han har alltid varit smal och legat lågt i vikt.


    Det låter bara så skönt att ha en bebis som sover så jag har svårt att förstå hur man kan oroa sig för det! Ursäkta om det lät raljant.

    Tråkigt om det påverkar kurvan men som du säger så behöver det inte ha med saken att göra.

    Vår bebis somnade nästan bara i sele/vid bröstet HEMMA. Det är alltid jobbigt när man får en liten person som håller sig till ytterligheterna.
  • MsM84
    Meemelie skrev 2019-05-23 21:50:30 följande:

    Eller så oroar jag mig för det som känns relevant för mig? Känner inte igen detta från någon av mina vänner som har barn, att de måste sova så mycket, därav min fråga.

    De flesta verkar även kunna ta med sin bebis på exempelvis restaurang och få bebisen att somna i sele/famnen. För oss funkar det bara med att sova i spjälsängen eller i vagnen så länge man rullar den. Visst är det skönt med en bebis som sover mycket men det här med att hinna äta verkar problematiskt. Vid senaste BVC-besöket hade han tappat lite för mycket på sin viktkurva. Tror visserligen inte det har att göra med att han sover mycket, han har alltid varit smal och legat lågt i vikt.


    Ett tips (OT) om ni inte har provat det, är att stanna vagnen inom några minuter efter bebis somnat. Mina barn har bara fortsatt sova i enstilla vagn om den stannat inom ca fem min efter de somnat. Rullar vagnen längre vaknar de när den stannat.
  • Meemelie
    MsM84 skrev 2019-05-24 06:40:33 följande:

    Ett tips (OT) om ni inte har provat det, är att stanna vagnen inom några minuter efter bebis somnat. Mina barn har bara fortsatt sova i enstilla vagn om den stannat inom ca fem min efter de somnat. Rullar vagnen längre vaknar de när den stannat.


    Ska testa detta! Förut sov han bra i vagnen men nu när vi har bytt till sittdelen är världen utanför mer spännande verkar det som. Liggdelen fungerade bra när han sov, när han var vaken skrek han dock bara och försökte bryta sig ut så var tvungna att byta. I sittdelen är han åtminstone glad och nöjd och somnar tillslut, även om han vaknar när vagnen stannar.
  • Kellie13
    Meemelie skrev 2019-05-22 12:43:16 följande:

    Vår son är nu 4,5 månader och sedan han var tre månader har han börjat sova mer och mer. Det är i princip omöjligt att hålla honom vaken mer än fram till 19 på kvällen, annars blir han övertrött och superledsen och gråter hysteriskt. Samma sak under dagarna, har oftast inte mer än 1,5-2 timmar vaken tid innan han vill sova. Sover bra på nätterna (vaknar en gång mellan 02-04 och vill äta) så det är inte något problem. Blir dock lite orolig för att han sover så mycket. Borde inte bebisar sova mindre och mindre? Känns som att det i vårt fall är tvärtom..


    Ta det lungt och njut istället. Här sitter 2 föräldrar med total sömnbrist. Inget är fel, du har tur som har fått en bebis som gillar att sova.
Svar på tråden Sover bebis för mycket?