• Anonym (Kaffedraken)

    Kan man göra sin make arvslös?

    Jag vill att mina barn ärver allt efter mig och maken ingenting- kan man skriva så i ett testamente och få det giltigt?

  • Svar på tråden Kan man göra sin make arvslös?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej det tror jag inte. Då får du skilja dig först. Varför vill du göra honom arvlös?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (G) skrev 2019-05-22 14:59:13 följande:

    Nej det tror jag inte. Då får du skilja dig först. Varför vill du göra honom arvlös?


    Hans giftorätt kan du aldrig testamentera bort, din giftorätt kan du testamentera bort.
    Är det inga gemensamma barn, så ärver dina barn din giftorätt om det inte finns något testamente.
    Makar har inte rätt till arv på samma sätt som bröstarvingar.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om det inte är era gemensamma barn och ni har äktenskapsförord ärver han noll. Jag och maken har äktenskapsförord, han har barn sen innan. Jag kommer att ärva noll - men han har skaffat en livförsäkring som faller ut till mig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Frun) skrev 2019-05-22 15:58:46 följande:

    Tack, då vet jag att det inte går.


    Det går, om man äger mer än 8 prisbasbelopp tillsammans eller om han har 4 ppb själv (eller en kombination av att han äger och ni äger). Alternativt att ni skriver ett äktenskapsförord, men det måste ni vara överens om att göra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Frun) skrev 2019-05-22 15:58:46 följande:
    Tack, då vet jag att det inte går.
    Det går, men det finns ett skydd åt den efterlevande maken. Hur tolkade du att det inte går, enligt svaret så gick det utmärkt, om man frånser skyddet. Men det krävs ett testamente.
    Har ni inga tillgångar att tala om, dvs bor i en lägenhet och endast har bohaget och så, då finns det inte så mycket att ärva heller. Dina personliga saker, smycken etc kan du testamentera bort.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det era gemensamma barn eller är det dina barn sen innan?
    Särkullsbarn ärver sin förälder när den dör dvs är det dina barn sen tidigare ärver dom dig.
    När en av er dör delas allt rakt av mellan er dvs ni får 50/50 om ni inte har äktenskapsförord.
    Dina barn sen tidigare ärver då dina 50 %.
    Är det gemensamma barn ärver barnet/barnen när bägge har gått bort men du kan ta kontakt med jurist och prata igenom hur du vill att arvet ska fördelas och diskutera testamente. 
    Kanske du och din man kan göra likadant dvs att ni bägge skriver att era barn om dom är gemensamma ska ärva 50 % så fort någon av er dör.
    Prata igenom med din man hur ni vill skriva testamente.
    Ni kan också komma överens om att en av er eller bägge ska ha enskild egendom som inte ska delas i bouppteckningen men det måste ni bägge skriva på.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Frun) skrev 2019-05-22 15:58:46 följande:
    Tack, då vet jag att det inte går.
    Lite beroende på hur mycket pengar det rör sig, vilken typ av tillgångar, vad din make kan tänka sig gå med på och vilka risker du vill ta går det att ordna.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2019-05-22 16:42:29 följande:
    Lite beroende på hur mycket pengar det rör sig, vilken typ av tillgångar, vad din make kan tänka sig gå med på och vilka risker du vill ta går det att ordna.


    Det var ju ett visst belopp han tydligen alltid har rätt till och då är det ju som ingen mening. Blir inte så mycket kvar om han ska ärva så mycket. Jag vill att barnen ska ha varenda krona + de saker som var mina innan vi gifte oss. Maken kommer inte gå med på nånting, rent juridiskt måste jag sköta detta själv.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Frun) skrev 2019-05-22 21:47:52 följande:

    Det var ju ett visst belopp han tydligen alltid har rätt till och då är det ju som ingen mening. Blir inte så mycket kvar om han ska ärva så mycket. Jag vill att barnen ska ha varenda krona + de saker som var mina innan vi gifte oss. Maken kommer inte gå med på nånting, rent juridiskt måste jag sköta detta själv.


    Du kan ge barnen tillgångar innan du dör och komplettera med testamente. Dina sakern kan du lösa med testamente.

    Hur är det med bostad och andra fastigher. Finns sådant med nettovärde?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Frun) skrev 2019-05-22 21:47:52 följande:

    Det var ju ett visst belopp han tydligen alltid har rätt till och då är det ju som ingen mening. Blir inte så mycket kvar om han ska ärva så mycket. Jag vill att barnen ska ha varenda krona + de saker som var mina innan vi gifte oss. Maken kommer inte gå med på nånting, rent juridiskt måste jag sköta detta själv.


    Har maken inga egna tillgångar?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men du kan ju ge bort mycket till dina barn medans du lever, naturligtvis inte gemensam bostad men saker, lösöre mm som du äger ensam får du göra vad du vill med och ge bort.
    Även fast man är gift äger man ju sina egna saker och kan göra vad man vill med dom.
    Det är bara det ni äger tillsammans som du inte kan ge bort hur som helst.
    Äger du det mesta och din man mycket mindre?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan ju också ta en livförsäkring med dina barn som förmånstagare om du vill ge dem lite extra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Frun) skrev 2019-05-22 21:47:52 följande:
    Det var ju ett visst belopp han tydligen alltid har rätt till och då är det ju som ingen mening. Blir inte så mycket kvar om han ska ärva så mycket. Jag vill att barnen ska ha varenda krona + de saker som var mina innan vi gifte oss. Maken kommer inte gå med på nånting, rent juridiskt måste jag sköta detta själv.
    Vad är syftet
    Se till att dina barn får dina saker?
    Se till att dina barn får rejält med pengar?
    Se till at dina barn kan ta över slakthus?
    Efterlämna så lite som möjligt till din make?

    Lite beroende på vad du vill finns det olika handlingsvägar
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2019-05-22 15:59:18 följande:

    Om det inte är era gemensamma barn och ni har äktenskapsförord ärver han noll. Jag och maken har äktenskapsförord, han har barn sen innan. Jag kommer att ärva noll - men han har skaffat en livförsäkring som faller ut till mig.


    de flesta livförsäkringar gäller till 65 år, några få till 70 år
    men prislappen per år efter 65 år är extremt hög.
Svar på tråden Kan man göra sin make arvslös?