• Anonym (H)

    Hur inspirerande att ta ett jobb där du inte får mer pengar än du fått i a-kassa?

    Jag blev så förvånad när jag fick veta vad min ev blivande chef tänkt ge mig i lön. Hade faktiskt räknat med flera tusen mer. Har ju jobbat med arbetsuppgifterna förut men inte fullt ut.
    Jag vill ju arbeta med detta men känner mig så nedslagen att man inte kommer få det ekonomiskt bättre även om man fått jobb.
    Är inte lätt att få arbeta så jag känner inte att jag har så mycket val men hur ska man finna inspirationen o glädjen?

  • Svar på tråden Hur inspirerande att ta ett jobb där du inte får mer pengar än du fått i a-kassa?
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (H) skrev 2019-05-22 15:59:15 följande:

    Jag blev så förvånad när jag fick veta vad min ev blivande chef tänkt ge mig i lön. Hade faktiskt räknat med flera tusen mer. Har ju jobbat med arbetsuppgifterna förut men inte fullt ut.
    Jag vill ju arbeta med detta men känner mig så nedslagen att man inte kommer få det ekonomiskt bättre även om man fått jobb.
    Är inte lätt att få arbeta så jag känner inte att jag har så mycket val men hur ska man finna inspirationen o glädjen?


    Det är väl roligare att ha ett jobb att gå till och ha arbetskamrater än att bara gå hemma och det är lättare att få ett annat jobb när man redan har ett.
  • FtS70

    Är lönen inte högre än max a-kassa, d v s 20020 kr brutto!? Vad är det för bransch?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (H) skrev 2019-05-22 15:59:15 följande:

    Jag blev så förvånad när jag fick veta vad min ev blivande chef tänkt ge mig i lön. Hade faktiskt räknat med flera tusen mer. Har ju jobbat med arbetsuppgifterna förut men inte fullt ut.
    Jag vill ju arbeta med detta men känner mig så nedslagen att man inte kommer få det ekonomiskt bättre även om man fått jobb.
    Är inte lätt att få arbeta så jag känner inte att jag har så mycket val men hur ska man finna inspirationen o glädjen?


    Skulle se det som att med ett jobb får du mer erfarenhet inom det yrket, du slipper söka jobb (som är det värsta jag vet), slipper gå på intervjuer, du får göra något som du faktiskt kanske tycker är roligt. Du kommer kanske ut ur huset om dagarna, kanske har trevliga arbetskamrater. Du kan fortsätta bygga på din karriär och lära dig mer om vad du nu ska börja jobba med.

    Tycker generellt att pengar inte är allt, men visst är det trist att lönen var så låg. Men tänk att du troligtvis har lättare att få ett bättre jobb inom samma område när du jobbat med det ett lite längre tag. Se det bara som en stepping stone i din karriär.

    Det är inte alla som får jobba med något som de faktiskt vill jobba med. Om du inte har en mängd erbjudanden skulle jag absolut ta det här jobbet, se till att få in en fot och sen se vart jag kan gå därifrån.
  • Kjell2
    Anonym (H) skrev 2019-05-22 15:59:15 följande:

    Jag blev så förvånad när jag fick veta vad min ev blivande chef tänkt ge mig i lön. Hade faktiskt räknat med flera tusen mer. Har ju jobbat med arbetsuppgifterna förut men inte fullt ut.
    Jag vill ju arbeta med detta men känner mig så nedslagen att man inte kommer få det ekonomiskt bättre även om man fått jobb.
    Är inte lätt att få arbeta så jag känner inte att jag har så mycket val men hur ska man finna inspirationen o glädjen?


    A-kassan kommer för eller senare ta slut för dig

    Sen kan du ha en löneutveckling på jobbet, det är svårt med A-kassan och att du kanske kan byta jobb i framtiden med bättre lön.


  • TillFlorida

    Ett jobb leder till nästa jobb. Skaffa dig de erfarenheter du behöver för att vara kvalificerad för ett roligare jobb med högre lön. Hoppa sedan från arbetsplats till arbetsplats på detta sätt tills du har ett välbetalt jobb med roliga uppgifter. (Något eller några år per jobb).

  • Linkan92

    Pension, social säkerhet, social gemenskap, mening med tillvaron, att vara behövd, mental stimulans! Ett jobb ger så mycket. Dessutom kommer du väl inte ha a-kassa för all framtid? Vad ska du göra då? Försörjningsstödet du får är garanterat lägre än lönen! Och så kommer du ju stiga i lön. Den lön du erbjuds nu är inte statisk. Ta jobbet för erfarenheteb och möjligheten att bygga din karriär med högre lön framöver. Alla gånger bättre än att passiviseras hemma!

  • Anonym (H)
    FtS70 skrev 2019-05-22 16:28:41 följande:

    Är lönen inte högre än max a-kassa, d v s 20020 kr brutto!? Vad är det för bransch?


    Administration. Det är på 50%
  • Anonym (H)

    Tack för många kloka aspekter. Ni har ju rätt. Bara så trött på att inte ha pengar!

  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2019-05-22 18:25:14 följande:
    Administration. Det är på 50%
    Du kan nog inte räkna med högre lön på 50%.
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2019-05-22 18:36:11 följande:
    Du kan nog inte räkna med högre lön på 50%.
    Har haft 3500kr mer i månaden på mitt förra jobb.
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2019-05-22 18:36:11 följande:
    Du kan nog inte räkna med högre lön på 50%.
    Min lön här kommer alltså vara 10175kr brutto för en halvtid
Svar på tråden Hur inspirerande att ta ett jobb där du inte får mer pengar än du fått i a-kassa?