• Wed 22 May 2019 18:15
    1289 visningar
    20 svar
    20
    1289

    Hjälp, sjuk hela tiden!!

    [quote=79641760][quote-nick]Jmawp skrev 2019-05-22 18:01:03 följande:[/quote-nick]

    Hej. Jag har under dem senaste 4 åren mått väldigt dåligt fysiskt. Det har på senare tid eskalerat och jag mår nu sämre än någonsin. Jag är numera stammis hos läkaren men dem anser nu att vi inte kommer längre. Dem har tagit många många prover..Är desperat efter hjälp. Jag har inte alla symtom samtidigt men mina symtom är:

    Återkommande sjukdomskänsla i kroppen

    Darrningar i kroppen

    Ont i musklerna (mest nacke och axlar)

    Illamående

    Yrsel (inte så att jag trillar men känner mig ostadig)

    Tryck i ansiktet samt tänderna

    Klåda över hela kroppen

    Klumpkänsla i halsen (känns som jag ska kvävas ibland)

    Suddig syn

    Ljuskänslig

    Känns som jag går runt i en bubbla

    Känner mig småfull

    Kissar ofta

    Ont i bröstet/hjärtat emellanåt

    Återkommande blåsor i munnen

    Trött

    Andådd när jag sitter ner

    Orkar inte prata

    Trött i musklerna

    Svårt att fokusera med ögonen

    Orkar inte stå upp

    Orkar inte kolla på tv

    Blir emellanåt väldigt blek också

    Ont i magen

    Har som sagt tagit många prover på bla. vitaminer, blodvärde, blodsocker, sköldkörtelprover, ana, sänkan osv osv.. Det ända man kommit fram till är att jag är allergisk mot kvalster, har stora halsmandlar och har oförklarliga darrningar i händerna. Har på senare tid även fått en del bakterie infektioner i halsen och bihåleinflammationer. Kan tillägga att jag har add och ångest i grunden.

    Någon som har liknande eller någon aning om vad det kan vara??

  • Svar på tråden Hjälp, sjuk hela tiden!!
  • Anonym (E)
    Wed 22 May 2019 18:20
    #1
    +1

    Det låter som att du är normalsjuk/normalfrisk men att din ångest gör att du oroar dig över normala tillstånd och sitter och känner efter mycket i kroppen så att du känner dig sjuk.

  • Anonym (E)
    Wed 22 May 2019 18:21
    #2

    Ångest kan också göra att man får vissa fysiska symptom, tryck över bröstet, klump i halsen tex...

  • Anonym (E)
    Wed 22 May 2019 18:23
    #3

    Tränar du något?

    Andfådd, trött, ont i axlarna och flera andra av dina symptom låter som att de skulle kunna bli bättre av lite motion, raska promenader och lättare styrketräning.

    Du kanske skulle försöka träffa en fysioterapeut för dina axlar och nacke och få lite övningar?

  • Wed 22 May 2019 18:26
    #4

    Vad har du för hjälp/behandling för din add och ångest?

  • Anonym (())
    Wed 22 May 2019 18:26
    #5

    Hypokondri är min första tanke. Har läkarna nämnt något om det?

  • Anonym (Mamma till två)
    Wed 22 May 2019 18:28
    #6

    Ont i magen , blåsor i munnen, trötthet och sjukdomskänsla kan bero på celiaki, glutenintolerans, har du blivit undersökt för det. Väldigt många går i åratal med diffusa symptom pga celiaki.

  • Wed 22 May 2019 18:47
    #7

    Hej! Det måste vara frustrerande att vara i din situation, har själv haft besvär som vården inte kunnat förklara. Men inte mot vad du verkar gå igenom. Vill bara att du skulle ha med dig detta.

    Om du tänker tillbaka på när dina besvär först bröt ut, var någonstans befann du dig och minns du vad du åt?

  • Wed 22 May 2019 18:47
    #8

    tar du några naturläkemedel/kosttillskott?

  • Wed 22 May 2019 20:13
    #9
    Anonym (E) skrev 2019-05-22 18:23:49 följande:

    Tränar du något?

    Andfådd, trött, ont i axlarna och flera andra av dina symptom låter som att de skulle kunna bli bättre av lite motion, raska promenader och lättare styrketräning.

    Du kanske skulle försöka träffa en fysioterapeut för dina axlar och nacke och få lite övningar?


    Jag ska börja hos en sjukgymnast kommande vecka för mina besvär med nacke och axlar. Jag är ute och rör på mig varje dag. Dem dagar jag mår bra går jag minst 1 1/2 h om dagen. Träning har jag försökt mig på men upplever att alla mina symtom förvärras dagarna efter...
  • Wed 22 May 2019 20:16
    #10
    Ellie skrev 2019-05-22 18:26:14 följande:

    Vad har du för hjälp/behandling för din add och ångest?


    Jag åt olika snri/ssri preparat i över 10 år mot min ångest men slutade då jag ej upplevde någon förbättring. Har även gått i kbt och pdt. Ska börja med ritalin mot min add. Hoppas att det kommer hjälpa mig lite...
  • Wed 22 May 2019 20:17
    #11
    Tow2Mater skrev 2019-05-22 18:47:15 följande:

    tar du några naturläkemedel/kosttillskott?


    Nej, jag gjorde ett tag men det var inget som hjälpte. Sen avrådde min läkare mig då jag hade bra värden på alla vitaminer enligt proverna..
  • Wed 22 May 2019 20:23
    #12
    Anonym (Mamma till två) skrev 2019-05-22 18:28:30 följande:

    Ont i magen , blåsor i munnen, trötthet och sjukdomskänsla kan bero på celiaki, glutenintolerans, har du blivit undersökt för det. Väldigt många går i åratal med diffusa symptom pga celiaki.


    Jag har tänkt på det. Har uteslutit gluten sen ett tag tillbaka men upplever ingen större skillnad tyvärr. Har tänkt att jag kanske har någon matallergi men inget dem vill testa för på vårdcentralen...
  • Wed 22 May 2019 20:30
    #13
    Anonym (E) skrev 2019-05-22 18:21:19 följande:

    Ångest kan också göra att man får vissa fysiska symptom, tryck över bröstet, klump i halsen tex...


    Det är jag medveten om och jag vet att många av mina symtom är sammankopplade med ångest. Men många av mina symtom är "nya". Har haft ångest länge :/
  • Wed 22 May 2019 20:31
    #14
    Anonym (E) skrev 2019-05-22 18:20:14 följande:

    Det låter som att du är normalsjuk/normalfrisk men att din ångest gör att du oroar dig över normala tillstånd och sitter och känner efter mycket i kroppen så att du känner dig sjuk.


    Jag tror absolut att jag känner efter för mycket men många av mina symtom är så pass starka och skiljer sig mycket från den ångest jag haft större delen av mitt liv...
  • Wed 22 May 2019 20:35
    #15
    pulverpåse skrev 2019-05-22 18:47:05 följande:

    Hej! Det måste vara frustrerande att vara i din situation, har själv haft besvär som vården inte kunnat förklara. Men inte mot vad du verkar gå igenom. Vill bara att du skulle ha med dig detta.

    Om du tänker tillbaka på när dina besvär först bröt ut, var någonstans befann du dig och minns du vad du åt?


    Hej, ja det är väldigt jobbigt och frustrerande. Jag har upplevt mina besvär under en lång tid men upplevde att dem blev värre efter jag fick barn och kraven ökade. Nu har en ytterligare försämring skett och den kom i samband med nytt jobb. Vad jag åt vet jag inte. Jag har uteslutit saker ur min kost utan någon större förbättring. Vårdcentralen tror inte mina besvär beror på matallergi.
  • Wed 22 May 2019 20:37
    #16
    Anonym (()) skrev 2019-05-22 18:26:15 följande:

    Hypokondri är min första tanke. Har läkarna nämnt något om det?


    Dem har inte sagt det rakt ut men man förstår signalerna när dem börjar prata om min psykiska ohälsa. Jag har dock haft ångest under en så pass lång tid och många av mina symtom skiljer sig väldigt mycket från tidigare ångestsymtom.. Men det är inte omöjligt...
  • Anonym (?)
    Wed 22 May 2019 20:37
    #17
    Jmawp skrev 2019-05-22 20:31:45 följande:

    Jag tror absolut att jag känner efter för mycket men många av mina symtom är så pass starka och skiljer sig mycket från den ångest jag haft större delen av mitt liv...


    Vilka specifika av dina symtom är de "nya, starka", som skiljer sig från dina ångestsyndrom.
  • Wed 22 May 2019 20:40
    #18
    Jmawp skrev 2019-05-22 18:15:13 följande:

    [quote=79641760][quote-nick]Jmawp skrev 2019-05-22 18:01:03 följande:[/quote-nick]

    Hej. Jag har under dem senaste 4 åren mått väldigt dåligt fysiskt. Det har på senare tid eskalerat och jag mår nu sämre än någonsin. Jag är numera stammis hos läkaren men dem anser nu att vi inte kommer längre. Dem har tagit många många prover..Är desperat efter hjälp. Jag har inte alla symtom samtidigt men mina symtom är:

    Återkommande sjukdomskänsla i kroppen

    Darrningar i kroppen

    Ont i musklerna (mest nacke och axlar)

    Illamående

    Yrsel (inte så att jag trillar men känner mig ostadig)

    Tryck i ansiktet samt tänderna

    Klåda över hela kroppen

    Klumpkänsla i halsen (känns som jag ska kvävas ibland)

    Suddig syn

    Ljuskänslig

    Känns som jag går runt i en bubbla

    Känner mig småfull

    Kissar ofta

    Ont i bröstet/hjärtat emellanåt

    Återkommande blåsor i munnen

    Trött

    Andådd när jag sitter ner

    Orkar inte prata

    Trött i musklerna

    Svårt att fokusera med ögonen

    Orkar inte stå upp

    Orkar inte kolla på tv

    Blir emellanåt väldigt blek också

    Ont i magen

    Har som sagt tagit många prover på bla. vitaminer, blodvärde, blodsocker, sköldkörtelprover, ana, sänkan osv osv.. Det ända man kommit fram till är att jag är allergisk mot kvalster, har stora halsmandlar och har oförklarliga darrningar i händerna. Har på senare tid även fått en del bakterie infektioner i halsen och bihåleinflammationer. Kan tillägga att jag har add och ångest i grunden.

    Någon som har liknande eller någon aning om vad det kan vara??


    Kan tillägga att jag även är stel i musklerna och har svårt att röra mig fullt ut. Stelheten är skrämmande och jag känner mig inlåst i kroppen.
  • Anonym (Sjuk)
    Thu 23 May 2019 22:39
    #19

    Tyvärr är det så att har man en gång haft någon form av ångestproblematik så är det mycket svårt att bli tagen på allvar av vården. Faktum är att många kroniska sjukdomar som utvecklar sig över lång tid börjar med diffus ångest och/eller depression så det är mycket möjligt att din ångest var ett första symtom. Det är som sagt väldigt svårt att få hjälp med dessa symtom från vården så det bästa du kan göra är att försöka leta efter svar själv. Här är några saker du kan kolla upp:

    Matintoleranser, inte samma som allergier utan de ger helt andra symtom. Man kan ha intolerans mot en mängd saker tex histamin, salicylater och oxalater. För en matdagbok under en tid gör att se om du ser något samband mellan symtom och vad du äter.

    Brister av olika slag. De prover som tas på vitaminer/mineraler på VC är inte alltid rättvisande. En del behöver ändå tillskott av tex B12, d-vitamin och magnesium.

    Obalanser. Jag skulle rekommendera att du beställer hem test för dina hormoner. Tex kortisol, östrogen, dhea och progesteron.

    Sköldkörteln. En del känner av symtom långt innan deras värden hamnar utanför referensvärden. Begär ut dina provsvar och se om ditt tsh har ökat över tid. Det är en indikation på att något inte står rätt till.

    Till sist så måste du stå på dig och lita på din egen magkänsla. Det är du som bäst känner din kropp.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 25 May 2019 16:38
    #20

    Hej TS.


    Blev så berörd av att läsa din text. Din upplevelse påminner mycket om min egen. Jag har fått höra att mina symtom är psykiska såå många ggr, men stå på dig TS, du vet bäst hur det känns att vara i din kropp. Jag har konstaterat låga kortisol värden och det är kanske något du behöver kolla upp.


    Jag insåg tillslut (efter 11 års lidande) att vården kommer ALDRIG att kunna hjälpa mig, att det var dags för mig att sluta leta efter en ?enkel? lösning, ta kontrollen över min hälsa och göra något radikalt.


    Jag började leta runt på nätet. Läste på i mängder. Och så, för snart ett och ett halvt år sedan började jag äta rawfood. Och inte vilken rawfood som helst utan en som kallas för ?80-10-10? där man begränsar fett- och proteinintaget rejält i syfte att låta kroppen läka. Har dessutom juicefastat och fruktfastat i perioder. Och det har fungerat för mig! Helt otroligt. Jag är så oerhört tacksam. Visst är det erbarmligt tråkigt att äta på det här sättet emellanåt, men det är så värt det att få må bättre.

    Jag är förresten, precis som du, inne på att det kan ha handlat om allergier hela tiden. Ska kolla upp det framöver, så fort min allergi mot sjukvården gått över ;)

    Jag klistrar in vad jag skrev till min familj på messenger när jag i stort sett bara ätit frukt och grönt i ett år. Kan tillägga att jag sa upp mig från mitt jobb våren 2016 (orkade bara inte kämpa längre). MEN sedan några månader tillbaka har jag börjat jobba igen hos en ny arbetsgivare:  

    ?Hallå familjen. Nu har jag ätit rawfood i ungefär 12 månader. Har utvärderat det hela lite smått och kommit fram till att ja? jag fortsätter ; ) Mitt mål är att bli så pigg så att det nästan blir ett problem : D . Ni har ju själva sett hur mycket bättre jag blivit men eftersom jag har skrivit ner en del av mina fysiska förändringar under resans gång kommer de här:

    Känslan av jag skakar är borta
    Känslan av att jag är sjuk är borta
    Känslan av att jag har feber/inflammation i huvudet är borta
    Hjärntröttheten är borta till 90 %
    Känslan av att koppen är stum, stel och utan känsel är borta
    Det eviga behovet av att vila är borta! (8 timmars sömn räcker)
    Hjärtfladdret och rusningarna är borta
    Uthålligheten är avsevärt mycket högre
    Ögonen har slutat att rinna
    Det eviga snorande har gått över nästan helt
    Täppan är borta
    Sömnlösheten är borta. HURRA. Sover djupt!
    En hård lymfkörtel i nacken är borta och två andra har gått från att vara konstanta till att komma och gå
    De vita stenarna från mandlarna är bort
    Myrkrypningarna är nästintill borta
    Finnarna och bölderna på ryggen helt borta
    Färre finnar i ansiktet
    Ögonfransarna på vänsterögat har vuxit tillbaka
    Den extrema frusenheten är borta. 
    Jag kan jobba heltid utan problem

    Häpp!!?

    TS, den dagen du bara inte står ut längre, kom då ihåg vad jag skrev till dig.

    Jag önskar dig allt gott.

    E

Svar på tråden Hjälp, sjuk hela tiden!!