• Anonym (Flytt­a)
    Wed 22 May 2019 19:14
    292 visningar
    9 svar
    9
    292

    Ska vi Skriva kvitto sinsemellan?

    Jag ska köpa lägenhet privat. Jag ska föra över handpenningen. Hur skriver vi ett kvitto på att han mottagit pengarna? Har googlat men känner att jag inte finner nå bra info.

    Har ni förslag eller länk där man kan köpa på nätet?

    För hans del behöver vi inte skriva kvitto men jag känner att jag vill göra det.

  • Svar på tråden Ska vi Skriva kvitto sinsemellan?
  • Anonym (A)
    Wed 22 May 2019 19:38
    #1

    Jag tror man kan köpa kvittensmalkar/block i bokhandeln. Klart din kompis är mindre angelägen om kvitto än du som har mer att förlora

  • Wed 22 May 2019 19:43
    #2

    Jag skulle inte föra över en enda krona utan ett kvitto/avtal. Det finns inget som kan förstöra en relation som pengar så se till att dokumentera allt.  Tänk om han plötsligt säger att du inte har betalat något? Ska du låna pengar av en bank för att köpa lgh så kanske du kan få juridiska råd därifrån. Vi köpte vår lgh privat men vände oss ändå till en mäklare för att få allt att gå rätt till. Det kostade oss då ( för 9 år sedan) 7000 kronor. När lgh kostade så mycket (2000000 kr) så tyckte vi alla att det var värt det så vi delade på kostnaden.

    Lycka till!

  • Mascar­aklump­ar
    Wed 22 May 2019 19:51
    #3

    Det brukar man skriva i kontraktet. Själva överföringen går ju att spåra via banken om det skulle behövas.

  • Anonym (Flytt­a) Trådstartaren
    Wed 22 May 2019 22:16
    #4

    De är lite så jag känner. Att jag inte vill föra över utan kvitto/avtal.

    I kontraktet står inte vilken dag de ska föras över. Egentligen skulle hela köpesumman betalas vid tillträdelsedag men han har ändrat sig och behöber dem nu. De är fine för mig och banken men jag vill gärna hitta en kvittensblanket eller avtal att köpa som inte "bara" är dem små som man kan köpa på block i affären.

  • Wed 22 May 2019 22:50
    #5

    Det behöver inte vara så märkvärdigt, skriv typ - i dag den 31 februari 2019 har jag, Sture Andersson, emottagit 8 kronor från Marilyn Monroe som en första avbetalning på lägenheten X, Husvägen 1d, Säffle. Resten av köpesumman (11 miljoner kronor) ska betalas enligt köpekontraktet. Plats, datu, underskrift.

  • Anonym (Flytt­a) Trådstartaren
    Fri 24 May 2019 09:47
    #6
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-05-22 22:50:19 följande:

    Det behöver inte vara så märkvärdigt, skriv typ - i dag den 31 februari 2019 har jag, Sture Andersson, emottagit 8 kronor från Marilyn Monroe som en första avbetalning på lägenheten X, Husvägen 1d, Säffle. Resten av köpesumman (11 miljoner kronor) ska betalas enligt köpekontraktet. Plats, datu, underskrift.


    Marilyn Monroe : ')

    Tack för hjälpen. Har nog fått ihop ett bra kvitto nu
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 31 May 2019 11:17
    #7

    Kan du inte boka in ett möte på banken, och så går ni båda dit och bankmannen för över? Och självklart skriver ni kvitto?

  • Fri 31 May 2019 12:22
    #8

    Det finns en del mallar och förlagor i både Word och Excel som du kanske kan använda.

    Eller ännu hellre:

    googla "handpenning kvitto mall" så får du upp en massa förslag.

    här finns en mall att ladda ner:

    www.foretagande.se/gratis-dokumentmallar/208/download

  • Anonym (A 2)
    Fri 31 May 2019 18:13
    #9
    Anonym (Flytta) skrev 2019-05-24 09:47:37 följande:
    Marilyn Monroe : ')
    Tack för hjälpen. Har nog fått ihop ett bra kvitto nu
    Låter bra det
Svar på tråden Ska vi Skriva kvitto sinsemellan?