• Wed 22 May 2019 21:53
    886 visningar
    18 svar
    18
    886

    Vad gör era barn ensamma hemma utan skärm?

    Om era barn i åldern 8-12 år är hemma, inomhus, utan kompisar och inte har tillgång till någon typ av skärm. Vad gör de då?

  • Svar på tråden Vad gör era barn ensamma hemma utan skärm?
  • Wed 22 May 2019 22:04
    #1
    +1

    Retar varandra :)

  • Elin P
    Wed 22 May 2019 22:14
    #2

    Stora som är 11 skulle läsa eller bygga lego. 7-åringen skulle reta storebror antagligen. Eller ringa oss var 5:e minut och fråga när vi kommer hem. Han är otroligt dålig på att roa sig själv utan kompisar eller skärm. Med kompisar går det däremot bra utan skärmen. Då är de ute och leker oftast.

  • Wed 22 May 2019 22:27
    #3

    Kastar pokemonkort in i TV, fönster, ....
    Kastar en liten basketboll i en liten dörrmonterad korg.

  • Anonym (Elin7­9)
    Wed 22 May 2019 22:41
    #4

    Tar fram ett bandy-eller fotbollsmål och kickar/skjuter, läser, gör läxor, dammsuger sitt rum, förbereder middagsmat om jag skrivit en lapp (skalar potatis tex), pärlar, kollar på film (ibland), gör pussel, dansar, ritar.

  • Thu 23 May 2019 11:30
    #5
    -1 +1

    Mina ungar hade inga skärmar när de växte upp. De var ute och lekte med kompisar. Kollade lite tv. Läste läxor. Ritade. I 10-11-årsåldern kunde de ställa sig och baka. Eller hade nån kompis hemma. Och.... retade varandra.

    Det finns massor att göra, om man har lite fantasi. Fy fan vad dessa skärmar har isolerat barnen och tagit bort deras fantasier.

  • Anonym (ol)
    Thu 23 May 2019 11:49
    #6

    Täljer träskulpturer.

  • Anonym (Finns jattem­ycket att gora)
    Thu 23 May 2019 11:58
    #7

    Mina barn spelar spel (just nu ar CATAN populart), spelar kort, spelar piano, viker origami, bygger Lego, leker med Playmobil, laser bocker, ovar till kommande prov, exprimenterar (typ "den lille elektrikern" eller Alga's science "101experiment"), Rubiks kub, loser sudoku osv. De vill garna baka, men jag vill helst vara hemma och overvaka sa att de inte branner sig, sa det far de annu inte gora nar de ar ensamma (dock letar de recept tills jag kommer hem).

    I sommarstugan, utan strom, hoppar de studsmatta, spelar fotboll (antingen sjalva mot ett mal eller tillsammans), tittar i mikroskop (saker de hittat ute i graset), cyklar, gar pa lekplats och gungar, bygger koja, trapyssel som t ex. detta: https://www.materialbutiken.se/produkt-kategori/pyssel/tra-pyssel/

  • Anonym (.)
    Thu 23 May 2019 12:09
    #8

    Jag väntar mitt första barn nu. Själv är jag ju uppvuxen utan teknik och när jag tänker på barn och uppväxt så ser jag inga skärmar framför mig, utan allt sådant jag gjorde när jag var liten. Hur "illa" är det idag? Sitter alla barn i princip alltid framför skärmar? Är den uppväxten som "vi äldre" är vana vid helt utdöd? Ni som medvetet försöker begränsa skärmanvändandet, tycker ni det är svårt? Blir lite orolig över utvecklingen..
    (obs. är inte teknikfientlig och tycker så klart barn inte ska isoleras helt från teknik men tror inte dom hamnar på efterkälken för att man begränsar det)

  • Thu 23 May 2019 12:20
    #9
    Anna60 skrev 2019-05-23 11:30:46 följande:

    Mina ungar hade inga skärmar när de växte upp. De var ute och lekte med kompisar. Kollade lite tv. Läste läxor. Ritade. I 10-11-årsåldern kunde de ställa sig och baka. Eller hade nån kompis hemma. Och.... retade varandra.

    Det finns massor att göra, om man har lite fantasi. Fy fan vad dessa skärmar har isolerat barnen och tagit bort deras fantasier.


    Verkligen, det tar död på fantasin hos barnen. De blir ju handlingsförlamade när man tar bort mobiler o surfplattor. Men när jag tar bort dem ett tag hittar de ganska snabbt tillbaka till verkligheten och livet igen.
  • Thu 23 May 2019 12:27
    #10

    Ja då går de ut och umgås i området. Bor i ett lugnt område med natur. Hoppar studsmatta, yngsta dotter leker ofta med lego. Ritar. Pysslar/pusslar.

    Spelar lite spel typ Fia och schack.

    Äldre sönerna läser också gärna och det glädjer mig.


    Anonym (ol) skrev 2019-05-23 11:49:47 följande:

    Täljer träskulpturer.


    Kul grej.
  • Thu 23 May 2019 12:41
    #11
    Anonym (.) skrev 2019-05-23 12:09:42 följande:

    Jag väntar mitt första barn nu. Själv är jag ju uppvuxen utan teknik och när jag tänker på barn och uppväxt så ser jag inga skärmar framför mig, utan allt sådant jag gjorde när jag var liten. Hur "illa" är det idag? Sitter alla barn i princip alltid framför skärmar? Är den uppväxten som "vi äldre" är vana vid helt utdöd? Ni som medvetet försöker begränsa skärmanvändandet, tycker ni det är svårt? Blir lite orolig över utvecklingen..

    (obs. är inte teknikfientlig och tycker så klart barn inte ska isoleras helt från teknik men tror inte dom hamnar på efterkälken för att man begränsar det)


    Tyvärr är det så. Många barn är helt mobilberoende/spelberoende.

    Sedan finns fördelar, min yngsta dotter har lärde sig engelska nästan flytande och förstår och kan även läsa på engelska eftersom hon kollar på engelska Youtube profiler som gör pyssel/små filmer och liknande.

    Men vanliga spel är jag emot mer och mer, man ska alltid göra något liksom, det blir aldrig färdigt är ju meningen. Där blir alltid mycket konflikter om avstängning /tider som vi satt upp i samförstånd med mina söner.

    Hellre tv, där tar ju programmen slut iaf. Även om nästan allt kan startas när man vill och hur mycket man vill.

    Jag är inte heller teknikfientlig men det är inte sunt det vi håller på med. Balans i allt tänker jag.

    Då har inte mina barn sociala medier ens. Det tillför nästan ingenting egentligen. Stor risk för stress istället.
  • Thu 23 May 2019 14:01
    #12
    Anna60 skrev 2019-05-23 11:30:46 följande:

    Mina ungar hade inga skärmar när de växte upp. De var ute och lekte med kompisar. Kollade lite tv. Läste läxor. Ritade. I 10-11-årsåldern kunde de ställa sig och baka. Eller hade nån kompis hemma. Och.... retade varandra.

    Det finns massor att göra, om man har lite fantasi. Fy fan vad dessa skärmar har isolerat barnen och tagit bort deras fantasier.


    Fast frågan gällde ju vad de gör utan kompisar och utan skärm.,

    Och du räknar bland annat upp att de var ute och lekte med kompisar, hade kompisar hemma eller såg på tv.
  • Anonym (hålle­r)
    Fri 24 May 2019 09:27
    #13
    Alexi skrev 2019-05-22 21:53:07 följande:

    Om era barn i åldern 8-12 år är hemma, inomhus, utan kompisar och inte har tillgång till någon typ av skärm. Vad gör de då?


    Håller med de som skrivit att de skulle reta varandra :) Förmodligen skulle de försöka leka men leken skulle snart urarta i att den ena blev arg och den andra blev ledsen. Eller så skulle den ena hitta på en lek och den andra försöka retas och förstöra.

    I dagsläget är de ensamma hemma tillsammans ca 2-3 timmar efter skolan (11 och 13 år). Men då har de ofta varsin kompis som de hänger med, kommer och går lite ute eller inne med kompis, spelar dataspel eller kollar på nån serie på Netflix.


  • Anonym (hålle­r)
    Fri 24 May 2019 09:30
    #14
    Anna60 skrev 2019-05-23 11:30:46 följande:

    Mina ungar hade inga skärmar när de växte upp. De var ute och lekte med kompisar. Kollade lite tv. Läste läxor. Ritade. I 10-11-årsåldern kunde de ställa sig och baka. Eller hade nån kompis hemma. Och.... retade varandra.

    Det finns massor att göra, om man har lite fantasi. Fy fan vad dessa skärmar har isolerat barnen och tagit bort deras fantasier.


    Hur gamla är dina barn? Till och med jag hade skärm när jag växte upp, TV kallades den skärmen (från mitten av 80-talet fanns TV på dagen och vi hade även video).

    Och du skriver ju tom att dina ungar också kollade på TV - vilket är skärm.

    Fy fan vad TV:n isolerade barnen och tog bort deras fantasi på 80-talet.
  • Fri 24 May 2019 09:33
    #15

    11-åringen bakar, gör slime, läser massor av böcker etc. Vår 6-åring är inte hemma ensam än, men när han är med oss pysslar han mycket, leker med lego, hittar på olika bus eller ritar teckningar som han lägger i vår eller grannarnas brevlåda :)

  • Anonym (Mamma­n)
    Fri 24 May 2019 09:49
    #16

    Läser, spelar kort/spel, grejar med Rubiks cube, hoppar på studsmatta.

  • LFF
    Fri 24 May 2019 10:32
    #17

    Nu är mina lite yngre (6 år, tvillingar) men de leker med varandra. De spelar fotboll, tränar passningar med hockeyklubba och tennisboll, cyklar på gården, bygger lego, bygger kojor inne med filtar och kuddar, leker med dinosaurierna, tittar i böcker och försöker läsa vad som står där (den ena läser riktigt bra, den andre är inte långt efter), hittar på föreställningar att ha för mamma/pappa. 

  • Fri 24 May 2019 15:53
    #18

    De läser böcker eller slåss 


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
Svar på tråden Vad gör era barn ensamma hemma utan skärm?