• Wed 22 May 2019 23:47
    124 visningar
    3 svar
    -1
    3
    124

    Mänskliga rättigheter - vad kan jag göra för att hjälpa till?

    Hej Familjeliv!


    Jag har en otroligt jobbig magkänsla och väldigt dåligt samvete över alla världens orättvisor (även om jag är mycket väl medveten om att det inte är mitt fel). Jag börjar ofta gråta över andra okända människors fruktansvärda livsöden. Jag har dagligen dåligt samvete över hur priviligerad jag är som har fått en bra uppväxt med fina föräldrar som alltid haft råd att ge mig vad jag behövt och som alltid funnits vid min sida när jag behövt dem. Jag vet att det är jättefel att känna som jag gör, jag ska istället vara otroligt tacksam för allt mina föräldrar kunnat ge mig men någonstans inom mig känns det som att jag inte är värd allt det där om jag inte ägnar mitt liv åt att hjälpa andra. Jag har alltid brunnit väldigt mycket för rättvisa och även som barn stod jag upp för dem som var ensamma, alla ska få vara med oavsett vem du är och vart du kommer ifrån. Min största dröm under låg- och mellanstadiet var att jobba för FN och jag har sen jag var 8 år gammal varit fast beslutsam om att jag ska adoptera ett barn om jag vill bli förälder, då det redan finns så otroligt många barn i världen som inte har det bra och varför ska jag då föda ett till istället för att ta hand om ett som redan finns. Jag är helt övertygad om att jag aldrig kommer bli nöjd i livet om jag inte arbetar med att hjälpa utsatta människor men hur går jag till väga? Även om jag skulle kryssa i alla kvalifikationer som behövs för att jobba för någon av alla organisationer som jobbar med mänskliga rättigheter så känns det som att jag har större chans att vinna jackpot på en Triss-lott. Jag vet om att jag inte kan hjälpa allt och alla men jag vill göra allt jag kan. Vad finns det för yrken där man gör konkret och verklig skillnad? Vad utbildar man sig till? Var börjar man engagera sig?


    Jag ber om ursäkt för extremt luddig text men jag är just nu väldigt emotionell då jag får lite panik över att inte göra någonting som enligt mig är "vettigt".

  • Svar på tråden Mänskliga rättigheter - vad kan jag göra för att hjälpa till?
  • Wed 22 May 2019 23:57
    #1

    Fadderbarn?

  • Thu 23 May 2019 06:29
    #2

    Jurist är en bra utbildning för att få jobb på FN

    Läkare/ssk och jobba på ställen som har det svårt

    Ingenjör och uteckla nya smarta lösningar på t ex bevattning, hus, gödning

    En början är att vollentärarbeta på t ex rädda.barnen.

  • Anonym (Hanna­)
    Thu 23 May 2019 07:01
    #3

    Jag kan tänka mig jurist, statsvetate, freds- och konfliktforskare, läkare, sjuksköyerska, socionom, beteendevetare, ingenjör, agrnom I vissa sammanhamg även lärare. Sen även forskare inom olika områden, för att ta fram nya lösningar inom olika områden som är av nytta för människor. Det finns ju också helt andra yrken som man inte tänker på, tex finns "clowner utan gränser" som tex bedriver verksamhet för barn i flyktingläger. Det är nog pckså en fördel att kunna många språk.

Svar på tråden Mänskliga rättigheter - vad kan jag göra för att hjälpa till?