• Anonym (Kaffedraken)

    Hur mycket välling

    Tänkte höra;

    Hur mycket välling får erat barn?

    Hur ofta?

    Hur gammal är barnet?

    Systrarnas dotter på 3 får ca 300 morgon och kväll.

    Tycker det verkar lite mycket.

  • Svar på tråden Hur mycket välling
  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina barn har aldrig fått välling. Finns inget i välling som barn behöver. Man kan lika gärna ge dom en energidryck med spannmål i...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Bertram skrev 2019-05-23 08:00:04 följande:

    Mina barn har aldrig fått välling. Finns inget i välling som barn behöver. Man kan lika gärna ge dom en energidryck med spannmål i...


    Ingen gröt då heller antar jag? Då välling bokstavligen är flytande gröt...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker inte 300ml låter mycket, är inte det en hel flaska välling?

    Antar att barnet äter det som frukost respektive kvällsmat. Så det är väl motsvarande en tallrik gröt och dryck.

  • Anonym (Kaffedraken)
    student2018 skrev 2019-05-23 07:54:55 följande:

    Tänkte höra;

    Hur mycket välling får erat barn?

    Hur ofta?

    Hur gammal är barnet?

    Systrarnas dotter på 3 får ca 300 morgon och kväll.

    Tycker det verkar lite mycket.


    Det fick sonen. Han fick en flaska välling när han vaknade vid 5-halvsex på morgonen och en flaska välling innan han somnade vid 20-tiden.
    Numera är han vuxen och har inga problem med varken övervikt eller andra saker man "kopplar" till vällingen.
    Vällingen var för övrigt räddningen då han var väldigt kräsen och åt väldigt lite (nej, vällingen gick inte in istället för mat, förutom när han var sjuk). Han avskydde gröt och fil med flingor.
    Så länge flickan mår bra, pigg, inte är överviktig, utvecklas som hon ska, inga problem.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina drack välling på kvällen fram tills de var drygt 4 år. De tyckte det smakade gott. Däremot har de aldrig druckit det på morgonen. Men det kan ju vara så att din systers dotter har svårt att äta på morgonen men att välling går ner.

    Inget att förfasas över tycker jag

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sonen på 3,5 har vi dragit ner vällingen till drygt 200 nu, innan åt han 300 - och ibland mer än så. Dockbhar han aldrig druckit välling regelbundet på morgonen utan bara på kvällen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    På vilka grunder tycker du att det "verkar lite mycket"?

    Mina stora barn drack välling till frukost och kvällsmat tills de var 5-6 år i alla fall...

  • Anonym (Kaffedraken)
    IceKitten skrev 2019-05-23 08:13:37 följande:
    Ingen gröt då heller antar jag? Då välling bokstavligen är flytande gröt...
    För om jag kokar gröt på gammeldags mjölk och havregryn så är det betydligt nyttigare än välling som är fylld med mjölkpulver, socker, vegetabiliska oljor som kroppen inte är anpassad för. Samt majsstärkelse som är precis samma sak som socker för kroppen.
Svar på tråden Hur mycket välling