• Tihi

    Lätta bakverk för en ovan bagare

    Om man inte är så van att baka vad kan man baka då som det inte går att misslyckas med? Helst ska det gå relativt snabbt också då jag inte vill stå i köket i 4 timmar.

  • Svar på tråden Lätta bakverk för en ovan bagare
  • Thyr

    Vad vill du helst att det ska bli? Det finns ganska lätta bullar och småkakor, och det finns väldigt lätta sockerkakor, och sedan finns deg ju olika sorters tårtor och rån och allt möjligt.

  • Thyr
    Thyr skrev 2019-05-23 23:02:25 följande:

    Vad vill du helst att det ska bli? Det finns ganska lätta bullar och småkakor, och det finns väldigt lätta sockerkakor, och sedan finns deg ju olika sorters tårtor och rån och allt möjligt.


    ... finns DET, inte deg blev ju dock en rätt kul felskrivning i en tråd om bakning
  • Tihi
    Thyr skrev 2019-05-23 23:02:25 följande:
    Vad vill du helst att det ska bli? Det finns ganska lätta bullar och småkakor, och det finns väldigt lätta sockerkakor, och sedan finns deg ju olika sorters tårtor och rån och allt möjligt.
    Kladdkaka kan jag baka redan, duktigt va? Men bullar, olika sorters mjuka kakor som sockerkaka och något sånt kanske är en bra början. Lätta bullar i så fall, inte såna som ska jäsa och ha sig i flera timmar. Smulpaj är ju got men sist blev den så mjölig jag vet inte vad jag gjorde för fel då?
  • Thyr
    Tihi skrev 2019-05-23 23:08:10 följande:

    Kladdkaka kan jag baka redan, duktigt va? Men bullar, olika sorters mjuka kakor som sockerkaka och något sånt kanske är en bra början. Lätta bullar i så fall, inte såna som ska jäsa och ha sig i flera timmar. Smulpaj är ju got men sist blev den så mjölig jag vet inte vad jag gjorde för fel då?


    Mjölig smulpaj = för lite smör

    Fet smulpaj = för lite mjöl

    Sockerkaka är nog det allra enklaste att baka. Några saker att hålla lite extra koll på:

    - packa inte mjölet i decilitermåttet, då blir det snabbt alldeles för mycket. Skaka inte heller måttet för då sjunker mjölet ihop och det ser ut att vara för lite.

    - se till att det smälta smöret och mjölken inte är varmare än 37 grader, dvs fingervarmt, när du häller ner det i smeten

    - smörj och bröa formen noga så att inte kakan blir kvar i den.

    Lycka till!
  • Tihi
    Thyr skrev 2019-05-23 23:18:54 följande:
    Mjölig smulpaj = för lite smör
    Fet smulpaj = för lite mjöl smile1.gif

    Sockerkaka är nog det allra enklaste att baka. Några saker att hålla lite extra koll på:
    - packa inte mjölet i decilitermåttet, då blir det snabbt alldeles för mycket. Skaka inte heller måttet för då sjunker mjölet ihop och det ser ut att vara för lite.
    - se till att det smälta smöret och mjölken inte är varmare än 37 grader, dvs fingervarmt, när du häller ner det i smeten
    - smörj och bröa formen noga så att inte kakan blir kvar i den.

    Lycka till!
    Ska komma ihåg det.
  • Fontana

    Som ung man brukade jag baka kokostoppar (recept står på paketet med kokosflingor) och mandelsinkakor (googla), det imponerade stort på mina mostrar i alla fall.

  • Trängtar efter dig

    Kolasnittar är lättbakade och brukar alltid gå åt dit man tar med dem. Inklusive framplock, diskning och undanplock går det på mindre än två timmar att göra dem. :)

  • nnnnnnnn

    mina barn gillar detta:
    Enkla "Pain au chocolate"
    Köp smördeg på rulle, finns i kyldisken
    Köp Marabou 200 g med valfri smak
    Bryt chokladen i bitar som består av 2 rutor, lägg på smördegen och skär ut en ruta som täcker att linda in chokladen i.
    Pensla kanterna med uppvispat ägg och rulla ihop, kläm igen kanterna.
    Ställ på en plåt, pensla med uppvispat ägg och om man vill tar man pärlsocker på.
    225°C i ca 10 min.

  • nirakanna2
    Tihi skrev 2019-05-23 23:08:10 följande:

    Kladdkaka kan jag baka redan, duktigt va? Men bullar, olika sorters mjuka kakor som sockerkaka och något sånt kanske är en bra början. Lätta bullar i så fall, inte såna som ska jäsa och ha sig i flera timmar. Smulpaj är ju got men sist blev den så mjölig jag vet inte vad jag gjorde för fel då?


    Bullar är inte svårt, kräver bara tid och att man följer receptet.
  • Anonya

    Muffins, den klassiska varianten, inte cupcakes eller jättemuffinsar. Man får helt enkelt ta fler istället om man vill. 

    Det här receptet är ur "Vi bakar - 16 recept som alla kan klara". Ingen text finns utom ingredienserna, allt visas med bilder. Jag har skrivit ner i korta punkter så att även den som aldrig bakat förr kan följa receptet.

    Jag har bakat enligt det här receptet sedan jag var 8 år och min lillebror knäckte ägget så att innehållet hamnade på hans strumpa. Många fläckar finns på muffinsuppslaget och man kan se att vi ofta gjorde chokladvarianten.


    MUFFINS ca 24 st

    klassiska muffinsformar
    2 ägg
    2 dl strösocker
    1 dl mjölk
    100 g margarin
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    Någon smaksättning, tex 2 msk kakao alternativt 1 medelstort äpple och kanel alternativt russin.

    1. Bre ut 24 klassiska muffinsformar på en plåt.
    (2. Skär äpplet i centimeterstora bitar.)
    3. Sätt ugnen på 200 grader.
    4. Smält margarinet helt och låt det stå och svalna.
    5. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker (och kakao) i en bunke.
    6. Vispa äggen och sockret poröst i en annan bunke.
    7. Rör försiktigt ner mjölken och det avsvalnade margarinet i äggsockerblandningen.
    8. Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten.
    (9. Blanda i russin.) 
    10. Klicka med hjälp av två matskedar ut smeten i formarna så att de är fyllda ungefär till 2/3.
    (11. Tryck ner äppelbit(ar) i varje form och strö över kanel.)
    12. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Muffinsarna ska få lite färg. Känn efter med en sticka. Om det fastnar smet på den får de vara inne lite till. 

Svar på tråden Lätta bakverk för en ovan bagare