• mae90

    Lån med betalningsanmärkning? Hur?

    Hej!
    Hoppas på att få svar från någon med erfarenhet i ämnet. Jag skulle behöva
    20 000 för att betala en yrkesutbildning, pengar som jag  inte har. Har ett ganska lågavlönat jobb, ca 15 000 månanden innan skatt. Bla därför jag vill göra något annat.

    Men jag har haft en riktig skitekonomi hela vuxenlivet. Men för att göra en lång historia kort så har jag sen nyligen inga skulder på kronofogden och betalar mina skulder som ligger på några inkassoföretag varje månad. 
    Har en sambo med bättre lön än mig så vi får det gå ihop.

    Men till frågan: Kan man ta lån med dessa förutsättningar, alltså med betalningsanmärkningar? Vet inte hur många, vet bara att jag inte får handla på faktura osv, och har testat ta lån på ett par ställen men blir nekad.

    Vissa påstår sig ju ge lån med såna förutsättningar, men ändå blir jag nekad?
    Finns det nåt sätt att bli godkänd?
    Vill verkligen gå denna utbildningen och kunna göra nåt jag faktiskt gillar och tjäna lite mer pengar.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Lån med betalningsanmärkning? Hur?
  • Ignoramus

    Jag tror inte det är möjligt. Och om du mot all förmodan hittar en långivare så kommer du få betala rejäla ockerräntor. Bättre att du och sambon sparar/säljer av onödiga saker, så kan du gå utbildningen längre fram när du faktiskt har råd!


    mae90 skrev 2019-05-23 23:19:38 följande:

    Hej!

    Hoppas på att få svar från någon med erfarenhet i ämnet. Jag skulle behöva

    20 000 för att betala en yrkesutbildning, pengar som jag  inte har. Har ett ganska lågavlönat jobb, ca 15 000 månanden innan skatt. Bla därför jag vill göra något annat.

    Men jag har haft en riktig skitekonomi hela vuxenlivet. Men för att göra en lång historia kort så har jag sen nyligen inga skulder på kronofogden och betalar mina skulder som ligger på några inkassoföretag varje månad. 

    Har en sambo med bättre lön än mig så vi får det gå ihop.

    Men till frågan: Kan man ta lån med dessa förutsättningar, alltså med betalningsanmärkningar? Vet inte hur många, vet bara att jag inte får handla på faktura osv, och har testat ta lån på ett par ställen men blir nekad.

    Vissa påstår sig ju ge lån med såna förutsättningar, men ändå blir jag nekad?

    Finns det nåt sätt att bli godkänd?

    Vill verkligen gå denna utbildningen och kunna göra nåt jag faktiskt gillar och tjäna lite mer pengar.

    Tack för svar!


  • Kjell2

    Att du själv får ett blancolån från något seriöst kreditinstitut är osannolikt.

    Har du någon säkerhet? Då kan det gå via  t ex pantbanken. Annars att din sambo får hjälpa till.

  • Anonym (MM)
    mae90 skrev 2019-05-23 23:19:38 följande:

    Hej!
    Hoppas på att få svar från någon med erfarenhet i ämnet. Jag skulle behöva
    20 000 för att betala en yrkesutbildning, pengar som jag  inte har. Har ett ganska lågavlönat jobb, ca 15 000 månanden innan skatt. Bla därför jag vill göra något annat.

    Men jag har haft en riktig skitekonomi hela vuxenlivet. Men för att göra en lång historia kort så har jag sen nyligen inga skulder på kronofogden och betalar mina skulder som ligger på några inkassoföretag varje månad. 
    Har en sambo med bättre lön än mig så vi får det gå ihop.

    Men till frågan: Kan man ta lån med dessa förutsättningar, alltså med betalningsanmärkningar? Vet inte hur många, vet bara att jag inte får handla på faktura osv, och har testat ta lån på ett par ställen men blir nekad.

    Vissa påstår sig ju ge lån med såna förutsättningar, men ändå blir jag nekad?
    Finns det nåt sätt att bli godkänd?
    Vill verkligen gå denna utbildningen och kunna göra nåt jag faktiskt gillar och tjäna lite mer pengar.

    Tack för svar!


    Det bör inte vara omöjligt med tanke på att du endast behöver låna 20000 kr. Prova att ansöka genom en låneförmedlare! Då prövar upp till cirka 30- 35 långivare din ansökan. 
  • Anonym (Tänkdigför)

    Jag tycker inte du ska låna 20000 kr nu. Om du betalat av alla dina skulder så är ju anmärkningarna snart borta. Om du lånar nu får du hemska räntor, och det är inte kul att betala tillbaka på. Är du garanterad jobb efter utbildningen?

    Gör istället såhär att antingen väntar du tills du kan ta ett lån på dun vanliga bank med lägre ränta.

    Eller försök få ett privatlån. Din sambo som tjänar bra/bättre, kan inte han antingen låna ut, eller att ni båda drar ner på alla utgifter och lever lite snålt ett tag, tills ni tillsammans lyckats spara ihop 20000. Ni kan ju skriva papper emellan er om det känns bättre.

    Annars finns ju gratisutbildningar som man även får csn för. Har du kommat upp om det inte finns något på högskola eller yrkeshögskola som skulle passa dig?

    Men vad du än gör - INGA lån nu! Det kommer bli svindyrt i slutändan.

  • Anonym (låna)

    kan inte din sambo ta lån åt dig, alternativt att hjälpa dig och låna pengar. sen kan du betala tillbaka när du har bättre jobb?

  • Anonym (lisa)

    Kort sagt: ja, det går att få lån trots betalningsanmärkning. Det är dock svårare och det är upp till bankerna/långivarna att godkänna din ansökan. Räntorna lär dessutom bli rätt så usla, så om du verkligen måste ta lånet, se till att betala av det snabbt!

    Lendo skriver så här:

    "Du som har betalningsanmärkningar kan ansöka om lån upp till 150 000 kr förutsatt att följande krav uppfylls:


    Du är minst 18 år.
    Är folkbokförd i Sverige sedan minst ett år.
    Har en årsinkomst på minst 120 000 kr.
    Är skuldfri hos Kronofogden sedan 6 månader."

    Du kan även öka chansen att lånet blir godkänt om du betalar av tidigare lån innan du ansöker, samt om du söker tillsammans med din partner (som medsökande). Om du redan har utstående skulder kan du kanske slå ihop dem med det nya lånet i ett hopbakslån?
  • Anonym (Eva)

    Har hittat några sms lån som du kan ta trots att du har betalningsanmärkningar.

    Hur många har du?
    När tillkom den senaste (hur gamla är dem)?

    Ferratum prövar max 6 stycken som måste vara äldre än 6 månader, och
    loanstep prövar max 1 stycken som måste vara äldre än 1 månad

    Hoppas att du hittar vad du söker, men du vet väl att de alla är vad som nu kallas *högkostnadskrediter*?

  • Anonym (Undran)

    En undring bara.. om du nu får låna 20 tusen.. Hur ska du klara att försörja dig under studietiden.. är utbildningen csn berättigad?

  • Pilsner
    ln3cb skrev 2019-08-18 08:53:36 följande:

    Du kan hitta långivare som kan godkänna dig även om du har betalningsanmärkningar på https://www.svenskasmslan.com/


    Skitlån som bara skulle förvärra situationen på alla sätt för TS.
  • Anonym (Undran)
    Pilsner skrev 2019-08-21 10:16:03 följande:

    Skitlån som bara skulle förvärra situationen på alla sätt för TS.


    Man undrar ju om vissa får betalt för att göra reklam för olika långivare
  • Pilsner
    Anonym (Undran) skrev 2019-08-21 10:30:06 följande:
    Man undrar ju om vissa får betalt för att göra reklam för olika långivare
    Eller är de själva ute och raggar kunder här på FL?
Svar på tråden Lån med betalningsanmärkning? Hur?