• SiggeSkruttan

    Hus som gåva vid seraration

    Efter ett långt samboförhållande har jag bestämt mig för att lämna honom. Huset hade han innan vi träffades men när vi flyttade ihop i det bestämde vi oss för att bygga ut. Har bott i ?hans? hus i 12 år nu. Vi var på banken och där var jag tvungen att skriva på nya lånet. Kommer inte ihåg varför?! Vi har pratat om att han skulle ge mig halva huset som gåva i många år eftersom jag alltid betalat hälften av huslånet men åren har gått och inget har skrivits. Jag har nu talat om för min sambo att jag vill separera och nu hux flux vill han skriva på papper att han vill skriva över halva huset som en gåva till mig. Jag fattar inte varför? Vad vill han? Finns det någon ekonomisk hållhake i det här? Vad händer OM han gör det? Han förlorar ju ett halvt hus om han gör så här! Hur ska jag bete mig?

    Hoppas ni förstår hur jag menar,huvudet går på högvarv,får liksom inte ihop varför han vill göra detta nu.

  • Svar på tråden Hus som gåva vid seraration
  • XEmmabus

    Det verkar ju inte så smart att plötsligt äga ett hus tillsammans om ni ska separera. Vill han kompensera dig är det bättre att han gör det med pengar. Men det kanske han inte har möjlighet till?

    Du sitter egentligen i en knepig sits där du står med på ett lån utan att äga någonting av fastigheten. Se till att få det fixat. Det bästa är när ni nu ska separera att allt er emellan avslutas.

    Har ni några barn tillsammans?

  • Kjell2
    SiggeSkruttan skrev 2019-05-24 08:21:17 följande:

    Efter ett långt samboförhållande har jag bestämt mig för att lämna honom. Huset hade han innan vi träffades men när vi flyttade ihop i det bestämde vi oss för att bygga ut. Har bott i ?hans? hus i 12 år nu. Vi var på banken och där var jag tvungen att skriva på nya lånet. Kommer inte ihåg varför?! Vi har pratat om att han skulle ge mig halva huset som gåva i många år eftersom jag alltid betalat hälften av huslånet men åren har gått och inget har skrivits. Jag har nu talat om för min sambo att jag vill separera och nu hux flux vill han skriva på papper att han vill skriva över halva huset som en gåva till mig. Jag fattar inte varför? Vad vill han? Finns det någon ekonomisk hållhake i det här? Vad händer OM han gör det? Han förlorar ju ett halvt hus om han gör så här! Hur ska jag bete mig?

    Hoppas ni förstår hur jag menar,huvudet går på högvarv,får liksom inte ihop varför han vill göra detta nu.


    Ta det lite lugnt. Prata med varandra vad det är ni vill och hur ni ser på bodelningen. Gör inget förhastat.


  • Haskel

    Har du tjatat eller pratat mycket om huset, på sista tiden?

    Kanske tänker han att det är ägandefrågan som är orsaken till ditt val att separera. Därmed att han hoppas att du stannar om du nu får halva huset, som utlovats.

  • SiggeSkruttan

    Vi har inga barn tillsammans. Jag har två barn från ett tidigare förhållande, han har inga barn.

    Jag har inte pratat/tjatat om huset på många år, gav liksom upp till slut och nu har jag gett upp hela förhållandet. Mitt snälla jag säger att jag inte ska ta emot den här gåvan nu eftersom jag bestämt mig för att lämna men samtidigt säger mina vänner till mig att jag ska ta emot den. De menar att allt som jag lagt ner i den här fastigheten så skulle jag vara värd en del av det.

  • Jamesdio

    Det verkar ju väldigt onödigt att först skriva över halva huset på dig, för att sedan behöva köpa ut dig. Men han kanske tänker att det ska bli svårare att separera om han gör det. Eller så tänker han att rätt ska vara rätt och du ska ha halva huset.

    Ni borde ta ett möte med banken och diskutera igenom detta. Fast först kanske ni måste prata om det själva. Du måste få reda på om han vill kompensera dig för att du betalat och står på lånet eller om det är ett depserat hopp om att få behålla dig.

Svar på tråden Hus som gåva vid seraration