• Liquorice50

    Behöver hjälp att hitta tjejkläder.

    Jag har alltid varit dragen till att vilja klä mig kvinnligt. Jag tittar avundsjukt på snyggt klädda tjejer och det har hänt att jag provat flickvänners kläder i smyg. Av en sådan händelse/anledning nyligen fick jag erkänna för min flickvän att jag är intresserad av kvinnokläder. Hon blev nog ganska förvånad och ställde frågor om varför som jag inte kunde svara på så bra. Jag vet däremot att jag inte är homosexuellt så önskan att klä mig kvinnligt har inte med sexualitet att göra. 
    Hon sa att hon inte vill att jag ska använda hennes kläder och att jag i så fall får köpa egna och det är där jag kan behöva råd. Jag skulle gärna hitta någon klänning eller kanske kjol och topp som passar någorlunda på en lång manskropp och på så vis visa att jag är seriös med min önskan att klä mig kvinnligt. Tänkte kanske förbereda henne att jag kommer att vara kvinnligt klädd nästa helg på en hemmadate. Råd i denna speciella situation.

  • Svar på tråden Behöver hjälp att hitta tjejkläder.
  • Liquorice50

    Hm. Har ingen bild nu på rak arm. 
    Men jag är lång - 189 och smal. Inte så kraftiga axlar men har provat klänningar och upptäckt att det är där det inte passar. Kanske ska ha något stretchigt material.

  • Liquorice50

    Ja kanske men jag tror att jag skulle känna mig mer bekväm med något med ärm. Ser inte det maskulint ut med relativt kraftiga axlar om jag har något ärmlöst?

  • Barbro45

    Om du söker efter klänningar med raglanärm så bör du hitta modeller som kan fungera för dig. På dessa modeller är det inte en söm vid axeln utan ärmen utgår från halslinningen. Modell med singoallaringning kan också fungera fint.

    Du måste prova dig fram till modeller som passar dig likt många kvinnor som inte har kropp i standardmodell. Lycka till

  • joffan

    Fan vad jag blir glad av din tråd! Behövs fler män och kvinnor som lyssnar på vad de själva vill och klär sig som dom vill. Ju fler som gör det, ju mer accepterat blir det

    Jag är kvinna och har tyvärr ibga suåerbra råd då jag inte är så duktig på kvinnokläder. Men ponprix har i alla fall rätt stort utbud av storlekar och längder. kan du inte testa flickvännens kläder i smyg och kolla på sorlekslappen vart den är köpt. Sen kan du kanske gå till den affären och leta nåt liknande.

  • Liquorice50
    joffan skrev 2019-05-24 13:42:50 följande:

    Fan vad jag blir glad av din tråd! Behövs fler män och kvinnor som lyssnar på vad de själva vill och klär sig som dom vill. Ju fler som gör det, ju mer accepterat blir det

    Jag är kvinna och har tyvärr ibga suåerbra råd då jag inte är så duktig på kvinnokläder. Men ponprix har i alla fall rätt stort utbud av storlekar och längder. kan du inte testa flickvännens kläder i smyg och kolla på sorlekslappen vart den är köpt. Sen kan du kanske gå till den affären och leta nåt liknande.


    Så roligt att få den reaktionen - och tack för tips!
    Dock så har hon så pass mycket mindre storlek än mig så det är inte så mycket som passar. Jag ska nog försöka våga prova i butik men skulle vilja veta mer vad som kan passa innan jag gör det. 
  • MrsPJ

    Åååh vad glad jag blir över den här tråden! Dels för att du, TS, vågar ta steget att berätta för din flickvän och lyssnar på din egen känsla och vilja. Dels på svaren i tråden, du bad om råd och du får råd. Önskar så innerligt att alla bara fick vara och se ut som de själva vill och känner för utan att det ska värderas eller dömas.

    Har inga direkta råd att ge förutom att stretch är bra!

  • helyllet

    Hej ts,

    vad roligt att du vågar berätta.

    Självklart är det lättast att prova i butik, men förstår om det kan kännas ovant i början, samhället är ju som det är. Nu vet ju inte jag var du bor men på ngt HM i Stockholm i city eller på Södermalm skulle du varken vara den första eller sista som vill prova genderöverskridande kläder. Där kan du säkert få råd.

    Nu är ju du lång och långa kvinnor har ofta svårt att hitta passande kläder men på Zalando finns det en egen avdelning med kläder för långa kvinnor, "tall". Modellens längd och storlek står också. Eftersom du har en manlig kropp gissar jag att du är rak i kroppen, det är ju de flesta smala modeller också så det kan ju funka

    Annars är ju begagnat väldigt bra, särskilt innan du kommit fram till vad du klär och trivs i. Köp på dig en bunt olika klänningar på myrorna/stadsmissionen och prova hemma i lugn och ro och lämna tillbaka (de har öppet köp) det du inte gillar. Ingen vet att det är till dig och även om det känns som om alla fattar och tittar så har de flesta nog med sitt eget.

    Om du vill köpa strumpbyxor rekommenderar jag största storleken du kan hitta, annars blir de för korta.

    Jag tänker också på din flickvän. Ge henne lite tid. Du har vant dig vid dig själv i många år, ge henne lite tid att förstå att den man hon valt också har andra sidor hon inte visste om. Sånt kan ta lite tid. Även jag som dejtat transpersoner tidigare skulle behöva lite tid för att smälta att den jag träffar dolt detta för mig.

    Sist men inte minst, du är ju inte ensam om detta, skaffa nya vänner! www.fpes.se

  • Liquorice50
    helyllet skrev 2019-05-26 09:15:35 följande:

    Hej ts,

    vad roligt att du vågar berätta.

    Självklart är det lättast att prova i butik, men förstår om det kan kännas ovant i början, samhället är ju som det är. Nu vet ju inte jag var du bor men på ngt HM i Stockholm i city eller på Södermalm skulle du varken vara den första eller sista som vill prova genderöverskridande kläder. Där kan du säkert få råd.

    Nu är ju du lång och långa kvinnor har ofta svårt att hitta passande kläder men på Zalando finns det en egen avdelning med kläder för långa kvinnor, "tall". Modellens längd och storlek står också. Eftersom du har en manlig kropp gissar jag att du är rak i kroppen, det är ju de flesta smala modeller också så det kan ju funka

    Annars är ju begagnat väldigt bra, särskilt innan du kommit fram till vad du klär och trivs i. Köp på dig en bunt olika klänningar på myrorna/stadsmissionen och prova hemma i lugn och ro och lämna tillbaka (de har öppet köp) det du inte gillar. Ingen vet att det är till dig och även om det känns som om alla fattar och tittar så har de flesta nog med sitt eget.

    Om du vill köpa strumpbyxor rekommenderar jag största storleken du kan hitta, annars blir de för korta.

    Jag tänker också på din flickvän. Ge henne lite tid. Du har vant dig vid dig själv i många år, ge henne lite tid att förstå att den man hon valt också har andra sidor hon inte visste om. Sånt kan ta lite tid. Även jag som dejtat transpersoner tidigare skulle behöva lite tid för att smälta att den jag träffar dolt detta för mig.

    Sist men inte minst, du är ju inte ensam om detta, skaffa nya vänner! www.fpes.se


    Tack snälla för många bra råd - inte minst om att tänka på hur min flickvän tar det här! Jag ska absolut känna mig för och prata med henne och inte gå för fort fram. Nu kan jag dock inte låta bli att se fram emot helgen och att jag då hittat en snygg outfit.
Svar på tråden Behöver hjälp att hitta tjejkläder.