• WinstonW

    När man inte vet vad som är fel?

    Hej alla där ute, både ni har har det svårt och ni som lyckats. Hur går det för er? Vilka hjälpmedel och metoder använder ni? Ni som lyckats, hur gjorde ni? Jag varnar för lång och hopplös läsning.

    Jag är en tjej på 26 år som redan varit barnlös i ett par år. Min menstruation har varit väldigt knasig genom livet då den varit mer eller mindre oregelbunden och ägglossningen har ofta varit svårt att säkerställa. Både jag och min sambo har genomgått undersökningar både privat på Göteborgs kvinnoklinik / Nordic IVF och på Sahlgrenska Universitetssjukhus utan att man har hittat ett faktor som gör att vi inte kan bli föräldrar. Min sambo hade, med betoning på lite, nedsatt antal spermier medan jag inte hade någonting alls som visat på att jag inte kunde bli med barn. Jag har under de två sista försöken gjort lite akupunktur. Jag äter bra mat och tränar regelbundet, normalvikt.

    Vi har genom gått tre stycken landstingsförsök som har misslyckats alla gånger. Här är läkarens utlåtande efter våra försök.


    Paret har gjort 3 IVF behandlingar primärt på indikationen oförklarlig infertilitet. Spermaprov som lämnats på Göteborgs Kvinnoklinik var normalt men vid samtliga 3 behandlingar här har det varit ICSI-prov. Dock högst måttlig oligoastenzoospermi.
    Första behandlingen med kort protokoll (Gonal-f) och dos stigande från 112,5 till 150 enheter resulterade i 13 folliklar och 7 oocyter. 5 av dessa var mogna och kunde mikroinjiceras. 2 fert, en 4:1 tillbaka och ett embryo som odlades vidare men ingen blastocystutveckling.
    Andra behandlingen åter i kortprotokoll (Gonal-f) med 150 enheter FSH resulterade i 8 oocyter från 11 folliklar. Av dessa 8 var 4 mogna och kunde mikroinjiceras, resten omoget. Ett ägg fertilicerades och utvecklade sig till en 4:0 men ingen graviditet.
    Tredje behandlingen byte till HMG 225 (Menopur) enheter i kort protokoll. Detta resluterade i 14 folliklar och 10 oocyter. Av dessa 10 var 7 mogna och kunde mikroinjiceras. Tyvärr bara befruktning av ett ägg som utvecklades till en 4 1:a. Ingen graviditet.
    Samtal omkring framtida rekommendationer. Här föreligger sannolikt en äggfaktor i tillägg till en spermafaktor. Paret undrar över äggdonation. Tycker inte att man kan rekommendera detta i första hand då de ändå har fått 3 stycken good quality embryos. De borde ha goda odds att lyckas med egna gameter. Möjligen kan ett långt protokoll ge en bättre mognad, detta kan man diskutera.

    Vi tänker nu att nästa steg är att köpa 3 försök till i höst. Men är det någon idé? Någon där ute i samma situation? Vad är ert nästa steg? Finns det några tips och knep? Kosttillskott? Mat? Behandlingar? Alternativmedicin? Tips om bra IVF-klinik? Prover? Läkemedel?

    Skriv allt ni kan komma på, peppa mig - hjälp mig!
  • Svar på tråden När man inte vet vad som är fel?
  • Hedblomster

    Tror absolut det är värt att testa fler behandlingar! Som läkaren skriver kanske långt protokoll kan vara något för er? Om det inte skulle lyckas på 3 behandlingar till skulle jag personligen titta på äggdonation då, inte för att det vore omöjligt att fortsätta med egna ägg men jag hade velat gå vidare för att få ett efterlängtat barn så snabbt som möjligt och tycker det är viktigare än mina gener.

    I övrigt har jag inte så mycket tips... Jag har själv bara gjort en ivf som resulterade i 5 fina blastocyster men tre av dom har inte resulterat i graviditet. Återför de två sista imorgon. Finns inga kända fel på oss som påverkar ivf och vi är under 30... Men jag har nyligen börjat äta tillskottet Q10 som sägs kunna förbättra äggkvaliteten ifall vi måste göra ett nytt äggplock i höst. Vet inte om det har någon effekt dock, haha.


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • WinstonW
    Hedblomster skrev 2019-05-24 23:29:51 följande:

    Tror absolut det är värt att testa fler behandlingar! Som läkaren skriver kanske långt protokoll kan vara något för er? Om det inte skulle lyckas på 3 behandlingar till skulle jag personligen titta på äggdonation då, inte för att det vore omöjligt att fortsätta med egna ägg men jag hade velat gå vidare för att få ett efterlängtat barn så snabbt som möjligt och tycker det är viktigare än mina gener.

    I övrigt har jag inte så mycket tips... Jag har själv bara gjort en ivf som resulterade i 5 fina blastocyster men tre av dom har inte resulterat i graviditet. Återför de två sista imorgon. Finns inga kända fel på oss som påverkar ivf och vi är under 30... Men jag har nyligen börjat äta tillskottet Q10 som sägs kunna förbättra äggkvaliteten ifall vi måste göra ett nytt äggplock i höst. Vet inte om det har någon effekt dock, haha.


    Jag är inte redo för att tänka donation. Hoppas fortfarande på att vara den som bara behövde många försök.. Q10 har jag också köpt. Någon som har erfarenheter av dem? Har inte gjort någon IVF sedan jag började med dem.

    Lycka till imorgon. Nu håller vi tummarna att det tar sig!!
  • Ellencassandra

    Hej! Vad tråkigt att ni inte lyckats än. Men ge inte upp! Vi var oförklarligt barnlösa. Alltså inga fel hittades. Vi körde på gonal-f i början men det som verkligen gjorde skillnad var en kombination av gonal f och menopur. Fick fler ägg och bättre befruktning. Kunde även frysa in. Gjorde totalt 4 insättningar (ett missfall) men sista försöket lyckades och jag har BF idag faktiskt. Det jag gjorde inför vårt sista försök var att ta Q10 och hög dos av D-vitamin. Gick även på akupunktur 2-3 ggr innan insättning och samma dag innan insättningen skulle ske. Efter det så sov jag med strumpor för å hålla fötterna varma (läst nånstans att det skulle vara bra) och körde benen mot väggen varje dag för att förbättra blodflödet ner mot livmodern. Har ju ingen aning alls om detta var det som hjälpte.. men det skadar ju inte å testa. Däremot känner jag väl att akupunktur var sådär.. eller det var ju svindyrt å så. Just benen upp mot väggen å meditera var så skönt just under ruvardagarna när man mår dåligt å är orolig. Så det kan jag verkligen tipsa om.

    Jag hoppas verkligen ni ska lyckas. Kram.

Svar på tråden När man inte vet vad som är fel?