• Fri 24 May 2019 20:17
    1176 visningar
    12 svar
    12
    1176

    Ryggbedövning eller sövning?

    Hej!

    Om ett par dagar får vi vårat andra barn. Precis som vid första graviditeten blir det via kejsarsnitt. Första gången blev det akut/oplanerat. Då sövdes min sambo. Den här gången är kejsarsnittet planerat. Läkarna tycker hon skall ryggbedövas den här gången. Men jag/vi har hört mycket blandade åsikter om det. Funkade bra, säger några. Rekommenderar jag inte, säger andra. Permanenta ryggskador, rullstol i två veckor, långvariga smärtor i benen mm. Vi överväger nu att be om sövning istället.

    Vad har ni andra för erfarenheter? Vad har ni hört från andra som gjort kejsarsnitt?


    Mangan
  • Svar på tråden Ryggbedövning eller sövning?
  • Fri 24 May 2019 20:18
    #1

    Har hon sövts förr?

  • Fri 24 May 2019 20:27
    #2

    Jag har gjort tre snitt. En med epidural och två med spinalbedövning. Det fungerade bra och jag var vaken och med när barnen föddes. Fick dem i famnen direkt

  • Anonym (Sara)
    Fri 24 May 2019 20:28
    #3

    Ryggmärgsbedövning är ju helt klart bättre både för mamman och barnet. Tycker ni ska föra det bästa för barnet. Det har jag gjort i alla fall. Gjort två kejsarsnitt med ryggmärgsbedövning. Fick inte din fru någon bedövning första gången?

  • Anonym (Sara)
    Fri 24 May 2019 20:28
    #4
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-24 20:28:11 följande:

    Ryggmärgsbedövning är ju helt klart bättre både för mamman och barnet. Tycker ni ska föra det bästa för barnet. Det har jag gjort i alla fall. Gjort två kejsarsnitt med ryggmärgsbedövning. Fick inte din fru någon bedövning första gången?


    Aha. Läste nu att hon sövdes. Varför?
  • Anonym (Karin­)
    Fri 24 May 2019 21:03
    #5

    Man får inte välja att sövas vid planerat snitt. Det görs aldrig utan då får man en ryggbedövning istället. Det är för att det alltid finns en risk för både mamma och barn att bli sövd. Allt det där kommer ni att få information om när ni träffar läkare. Det kommer att gå fint. Lycka till!

  • Fri 24 May 2019 23:00
    #6

    Riskerna vid en sövning jämfört med riskerna vid en ryggbedövning går inte att jämföra. Man söver aldrig om man inte absolut måste. Sist din fru sövdes gjordes ju detta för att man inte hann lägga en ryggbedövning. En risk vid sövning är ju att patienten dör. Narkos är inte ofarligt.

  • Anonym (narko­ssjuks­köters­ka)
    Fri 24 May 2019 23:15
    #7

    Jag är själv narkossjuksköterska och har själv snittats tre gånger. En gång urakut då jag sövdes och två mindre akuta men akuta, där jag kunde vara vaken och fick ryggbedövning. Alla dagar i veckan väljer jag vaket snitt, både som mamma men även som narkossjuksköterska!
    Det finns så många fördelar av att vara vaken för både mamma,  barn och pappan!; man är med när ens barn föds och minns det. Man mår bättre och är på benen fortare vid vakensnitt. Du som pappa är också med vid vakensnitt, det är du inte om hon sövs. Mindre risker, mindre komplikationer!

  • Fri 24 May 2019 23:17
    #8

    Jag har gjort ett av varje Och skulle absolut välja att vara vaken. Sist sövdes jag och det var hemskt, skulle inte vilja göra det igen. Jag har en lucka på flera timmar där jag inte vet vad som hänt, återhämtningen var tuffare, man har en tub ner i halsen som sövd och framför allt har jag missat mitt barns första timmar i livet..jag var inte där och hörde inte hans första gråt, fanns inte för honom när han kom till livet.

    Dessutom är det sällan ett val om man inte har medicinskt skäl för det, ryggbedövning är standard.

  • Fri 31 May 2019 13:33
    #9

    Tack för era råd och erfarenheter. Det blev ryggbedövning, snittningen gick bra och vi är nu hemkomna med en ny liten familjemedlem :)


    Mangan
  • Fri 31 May 2019 16:12
    #10
    Mangan skrev 2019-05-31 13:33:16 följande:

    Tack för era råd och erfarenheter. Det blev ryggbedövning, snittningen gick bra och vi är nu hemkomna med en ny liten familjemedlem :)


    Å vad härligt, grattis!
  • Fri 31 May 2019 21:12
    #11
    Anonym (Karin) skrev 2019-05-24 21:03:47 följande:

    Man får inte välja att sövas vid planerat snitt. Det görs aldrig utan då får man en ryggbedövning istället. Det är för att det alltid finns en risk för både mamma och barn att bli sövd. Allt det där kommer ni att få information om när ni träffar läkare. Det kommer att gå fint. Lycka till!


    Babymama skrev 2019-05-24 23:00:46 följande:

    Riskerna vid en sövning jämfört med riskerna vid en ryggbedövning går inte att jämföra. Man söver aldrig om man inte absolut måste. Sist din fru sövdes gjordes ju detta för att man inte hann lägga en ryggbedövning. En risk vid sövning är ju att patienten dör. Narkos är inte ofarligt.


    Intressant man kan välja sövning vid abort.

    www.1177.se/Skane/behandling--hjalpmedel/operationer/operationer-av-konsorgan-och-urinvagar/gynekologisk-skrapning/


  • Anonym (Sövd)
    Fri 10 Apr 2020 17:14
    #12
    Anonym (Karin) skrev 2019-05-24 21:03:47 följande:

    Man får inte välja att sövas vid planerat snitt. Det görs aldrig utan då får man en ryggbedövning istället. Det är för att det alltid finns en risk för både mamma och barn att bli sövd. Allt det där kommer ni att få information om när ni träffar läkare. Det kommer att gå fint. Lycka till!


    Det är inte normen med sövning men det görs absolut. Jag sövdes själv i samråd med narkosläkaren pga högre risk för blödning. Fick själv ta upp denna oro med läkaren som motvilligt lät narkosläkaren träffa mig och nå en övenskommelse.
Svar på tråden Ryggbedövning eller sövning?