• Fri 24 May 2019 22:23
    650 visningar
    11 svar
    11
    650

    Hjälp! Vilka bidrag kan jag få?

    Föräldraledigheten är slut, har studerat sedan 6 månader tillbaka med studiemedel pga. att vi ej fått förskoleplats och jag ej kunnat återgå till jobb.
    På så sätt har jag ju lyckats behålla min SGI.

    Och nu då? företaget jag var tillsvidareanställd på sedan 5 år tillbaka (har dock varit hemma sedan 2 år tillbaka pga. föräldraledighet) har gått i konkurs.

    Om jag har förstått det rätt har jag ej rätt till akassa då jag studerat med studiemedel.


    Och jag har inte heller ngt jobb längre.


    Paniken kryper sig sakta men säkert inpå...

  • Svar på tråden Hjälp! Vilka bidrag kan jag få?
  • Fri 24 May 2019 22:24
    #1

    Börja studera igen.

  • Fri 24 May 2019 22:34
    #2

    Får dessvärre inte bidrag, nya regler. Begränsat med bodrag samt inget bidrag om man avbrytit kurs vilket jag gjort. Att studera med en liten hemma samtidigt var inte det lättaste..

  • Fri 24 May 2019 22:40
    #3

    Du söker nytt jobb.

  • Fri 24 May 2019 22:45
    #4
    culaccino skrev 2019-05-24 22:23:00 följande:

    Föräldraledigheten är slut, har studerat sedan 6 månader tillbaka med studiemedel pga. att vi ej fått förskoleplats och jag ej kunnat återgå till jobb.

    På så sätt har jag ju lyckats behålla min SGI.

    Och nu då? företaget jag var tillsvidareanställd på sedan 5 år tillbaka (har dock varit hemma sedan 2 år tillbaka pga. föräldraledighet) har gått i konkurs.

    Om jag har förstått det rätt har jag ej rätt till akassa då jag studerat med studiemedel.

    Och jag har inte heller ngt jobb längre.

    Paniken kryper sig sakta men säkert inpå...


    Hur ser möjligheterna för dig ut med jobb?
  • Fri 24 May 2019 23:01
    #5

    Kolla upp om du får lönegaranti. Har du jobbat 5 år borde du iaf få full lön i 3 månader.

    A-kassa borde du väl få?

  • zemer
    Fri 24 May 2019 23:49
    #6
    culaccino skrev 2019-05-24 22:34:41 följande:

    Får dessvärre inte bidrag, nya regler. Begränsat med bodrag samt inget bidrag om man avbrytit kurs vilket jag gjort. Att studera med en liten hemma samtidigt var inte det lättaste..


    Är du medlem i a-kassan och betalt in så är det klart du kan ansöka om a-kassa.
  • Fri 24 May 2019 23:53
    #7

    Att söka nytt inom handel är inte lika ultimat som det var tidigare, är ensamstående så behöver ha ett jobb där jag slutar på eftermiddagen och inte jobbar till sent på kvällen och helger.
    Är inte heller lätt att få heltid inom handel vilket också är ett måste för att med endast en ekonomi få det att räcka till alla måsten.
    Så kraven är höga...heltid och ej kvällstid..

    Ska kolla upp vad som gäller med lönegaranti och akassa i och med att jag varit föräldraledig i 2 år/studerande sista tiden. Antar att det är andra regler då..men kanske inte?

  • zemer
    Sat 25 May 2019 07:23
    #8
    culaccino skrev 2019-05-24 23:53:20 följande:

    Att söka nytt inom handel är inte lika ultimat som det var tidigare, är ensamstående så behöver ha ett jobb där jag slutar på eftermiddagen och inte jobbar till sent på kvällen och helger.

    Är inte heller lätt att få heltid inom handel vilket också är ett måste för att med endast en ekonomi få det att räcka till alla måsten.

    Så kraven är höga...heltid och ej kvällstid..

    Ska kolla upp vad som gäller med lönegaranti och akassa i och med att jag varit föräldraledig i 2 år/studerande sista tiden. Antar att det är andra regler då..men kanske inte?


    Så länge du är medlem i a-kassan och har betalt avgiften så spelar det ingen roll att du vart föräldraledig och/eller studerat.
  • Sun 26 May 2019 07:22
    #9
    culaccino skrev 2019-05-24 22:34:41 följande:

    Får dessvärre inte bidrag, nya regler. Begränsat med bodrag samt inget bidrag om man avbrytit kurs vilket jag gjort. Att studera med en liten hemma samtidigt var inte det lättaste..


    Då får du se till att ta de poäng som krävs samtidigt som du arbetar för att få pengar och sedan kan du bli heltidsstuderande igen.
  • Sun 26 May 2019 12:27
    #10
    culaccino skrev 2019-05-24 23:53:20 följande:

    Att söka nytt inom handel är inte lika ultimat som det var tidigare, är ensamstående så behöver ha ett jobb där jag slutar på eftermiddagen och inte jobbar till sent på kvällen och helger.
    Är inte heller lätt att få heltid inom handel vilket också är ett måste för att med endast en ekonomi få det att räcka till alla måsten.
    Så kraven är höga...heltid och ej kvällstid..

    Ska kolla upp vad som gäller med lönegaranti och akassa i och med att jag varit föräldraledig i 2 år/studerande sista tiden. Antar att det är andra regler då..men kanske inte?


    Fast deltid måste väl vara bättre än inget och man klarar sig om man rättar mun efter matsäck. Har man en deltid brukar man också kunna komplettera upp med timmar. 

    Sedan får du såklart söka även utanför handlel. 
  • Mon 27 May 2019 09:23
    #11

    Bostadsbidrag och barnbidrag är väl det som är möjligt. Om du har kvalificerat dig för a-kassan innan fl och studier får man väl räkna dessa som överhoppningsbar tid under förutsättning att du anmält dig som arbetssökande?

    Försörjningsstöd kan du bara få om du är aktivt arbetssökande (och då måste du nog söka allt).

Svar på tråden Hjälp! Vilka bidrag kan jag få?