• askyfullofstars

    Tillväxtultraljud: Min bebis ligger -12% i kurvan. Någon som har erfarenhet av små bebisar?

    Hej!

    Enda sedan jag blev gravid har jag förstått att jag inte kommer bli särskilt stor i min graviditet. Tog lååååång tid innan magen visade sig (säkert i v.28-30). Har fått tillväxtultraljud pga jag har ulcerös kolit vilket jag var på för snart två veckor sedan. Där fick jag besked att hon låg inom det normala spannet men ?mer åt det mindre hållet?. -12%. Jag kan inte hjälpa att bli orolig om något är fel? Jag äter och äter men var tar all näring vägen? Ska på nytt ultraljud nu på måndag.

    Någon som har erfarenhet av detta, fått samma besked eller känner någon? Hur blev det för er? Bör man oroa sig?

  • Svar på tråden Tillväxtultraljud: Min bebis ligger -12% i kurvan. Någon som har erfarenhet av små bebisar?
  • Sjuttiosjuan

    Vår lilla tjej låg 15-10% under kurvan typ hela graviditeten men hon kom ut och vägde 3700 så inte alltid att lita på:) Oroa dig inte, det är nog ingen fara!

  • tossaliten

    Min minsta beräknade dom ligga runt 2800 g när hen kom ut. Minns inte hur procenten var men skulle vara liten och de förberedde för det då hen föddes med snitt. Ut kom en 3450 g stor bebis 2 v för tidigt så alltså rätt stor!

  • Catnap

    Har för mig att det är 10-15% felmarginal på de där mätningarna. Vår dotter såg också ut att bli liten, men vägde till slut 3.6 kg.

  • Sasu

    min bror låg på normal kurva, de sa att han vägde ca 3200.. Han kom ut vägandes 5300, så skulle inte helt lita på det :)

  • cosinus

    -12 är inte så farligt liten. Tänkt på att det är en normal-kurva och några måste vara mindre också.

    Om man tänker att normalvikt är kring 3600 (om jag inte minns galet) så är -12 % kring 3160 vilket på inget sätt känns skrämmande litet.

    Min ena var typ -12 i vecka 28 och -33 vid födseln. Även han mådde bra men följdes upp tätt.

    Kommer inte ihåg var gränsen för när de ville ha extra koll gick men -15 kanske? I vilket fall som helst så kommer de följa upp dig igen om magen växer för långsamt.

  • Amla07

    Haft två små bebisar, legat runt -20% pga högt blodtryck och båda var också små vid födseln (2,6 respektive 1,4 men hon föddes i v 32). Båda växte snabbt utanför magen och var och är fullt friska.

  • Charlieellerså

    Ena barnet låg på -25 på tul v 32. Efter det ökade hon stadigt och vägde 2990 g när hon föddes v 39+0. Sonen låg -9 på tul v 34 och vägde 2,9 kg när han föddes i v 38+1. Tul är oftast lite missvisande. Det fanns ingen anledning till att mina var åt det lilla hållet. Antagligen spelade genetiken in. Lycka till

  • Jsv17

    Min son mätte först 7% under och sedan 4% och beräknades väga runt 3400g när han föddes, ut kom en plutt på 2660g bf+2.... en annan mamma i samma mammagrupp deras flicka hade mätts till 17% under och kom ut och vägde 3700 också bara ett par dagar efter bf så de där mätningarna är inte direkt nån exakt vetenskap och felmarginalen är ganska stor, så jag tror absolut inte det är någon fara. Vi fick spendera ett par dagar på neo då han hade det lite knepigt med blodsockret men för övrigt gick det hur bra som helst


    Pojke 9-12-17
  • Micka!

    Min minsta låg på - 15.5, men han växte till sig, och vägde 3395g när han föddes! Hade en notch på ena atären till moderkakan, därför blev han lite mindre. Mina andra barn vägde över 4kg när de föddes. Var bra för min kropp att han var lite mindre :).

  • Myrkrypet

    Nej du behöver inte vara orolig att göra tillväxtultraljud är oerhört svårt och det är en felmarginal med upp till 10%. Du ligger inom det normala precis som sjukvården upplyste dig om.

Svar på tråden Tillväxtultraljud: Min bebis ligger -12% i kurvan. Någon som har erfarenhet av små bebisar?