• Sat 25 May 2019 20:20
    347 visningar
    3 svar
    3
    347

    Varför fick jag inte Amma första dygnet på BB?

    När jag fick min son för tre år sedan blev det snitt pga. Värksvaghet. Han vägde 4,5 kilo så var ingen liten kille. Efter snittet hade jag magsmärtor och fick feber. Det första dygnet sa de åt mig att inte amma på grund av att han skulle greppa bättre och amningen skulle komma igång bättre om han var hungrig. De gav honom ändå ersättning en gång under första dygnet. På BB var jag ganska borta på grund av smärtstillande de gav mig så jag ifrågasatte aldrig något, men nu så här på efterhand har jag börjat fundera om det verkligen är rutin att inte amma första dygnet. Ammade ni direkt efter förlossning? Vad tror ni kan vara anledningen till att jag inte skulle amma? Smärtan i buken? Febern? De smärtstillande tabletterna?

  • Svar på tråden Varför fick jag inte Amma första dygnet på BB?
  • Sat 25 May 2019 20:29
    #1

    Det är helt emot all rutin att inte amma första dygnet. Efter en vaginal förlossning vill man att bebisen ska ammas inom de första timmarna. Då brukar en bebis ha en vakenhetsperiod och själva söka bröstet. Sen blir de ofta trötta och sover i ett dygn eller så och under den perioden behöver man om barnet är friskt och normalviktigt inte väcka det för mat.

    Men, det finns ju en väldig massa personal på förlossning och BB som kör med egna råd som kan vara mer eller mindre goda. Vissa säger att barnet får ha napp direkt, andra att man börjar med napp först när amningen är etablerad. Vissa säger att man ska amma på barnets signaler, andra kör fortfarande med det gamla rådet att amma var tredje timme. Så, antingen hade rådet med ditt hälsotillstånd att göra, men det verkar märkligt eftersom du själv inte vet varför, eller så fick du felaktiga råd av personalen. Inte helt ovanligt tyvärr.

  • Sat 25 May 2019 20:35
    #2

    Tänkte bara tillägga att jag inte vet hur man gör med amning efter kejsarsnitt men att feber eller ont i buken verkligen inte borde vara nåt hinder. Och att det låter väldigt konstigt att inte uppmana en snittad mamma att amma så fort hon är vaken och kan hålla sin bebis.

  • Sun 26 May 2019 02:30
    #3

    Jag har gjort både urakut (sövdes) kejsarsnitt och planerat snitt och båda gångerna har jag blivit uppmuntrad att amma direkt. Även om jag både hade ont, var trött och fick stark smärtstillande. Däremot sa dom, när amningen inte kom i gång, att första dygnet klarar sig bebisar utan att få i sig nåt pga reserverna dom har.

Svar på tråden Varför fick jag inte Amma första dygnet på BB?