• Sat 25 May 2019 20:31
    1121 visningar
    7 svar
    7
    1121

    Pos cellprov, konisering och barnlängtan

    Hej!

    Jag har så mycket tankar nu och hoppas att ni kan hjälpa mig att samla dem.

    Jag gjorde mitt livs andra cellprov i januari och fick den här gången ett positivt provresultat. Jag var på besök nr 2 för några veckor sedan med kolposkopi och fler prover, men fick muntligt besked om att det inte behövde koniseras. Häromdagen kom svaren, och jag ska nu koniseras om några veckor.

    I min journal står:

    ?PAD-svar anländer efter kolposkopi. Visar HPV-positiv för typ 18/45. Cervixbiopsier visar LSIL och AIS. Bör således koniseras någorlunda skyndsamt och helst av erfaren kolposkopist. Sätts upp för detta. Brevsvar till patienten. Anmälan till RCC har skickats elektroniskt.?

    Jag är egentligen inte jätterädd att jag ska få cancer, då jag förstått (?) att det inte kan utvecklas på så kort tid som gått sedan senaste provet (3,5 år). Men jag är nu 31 och planerar graviditet, inga barn sedan förut. Jag har förstått att själva koniseringen inte bör påverka graviditet, men jag är liksom rädd att det skulle sprida sig och jag måste ta bort livmodern eller dylikt.

    Kan någon tolka det som står, och se liksom hur ?illa? det är? Jag blir orolig att det kanske leder till att jag aldrig kan få barn..

    Tacksam för alla som tar sig tid att läsa <3

  • Svar på tråden Pos cellprov, konisering och barnlängtan
  • Sat 25 May 2019 20:48
    #1

    Har också haft cellförändringar men ingen konisering har behövts. Dock var det tal om det till en början och jag delade samma oro som du. För det första så är det ju konisering läkaren ordinerade och inget annat så att de skulle behöva ta bort livmodern känns ju inte så troligt.

    Jag pratade i alla fall med läkaren om hur det skulle bli om jag behövde koniseras och hon sa att förmågan att få barn inte påverkas av behandlingen. Det enda man har sett är att det finns en (liten) risk att man föder något förtidigt i efterföljande graviditeter. Jag tror inte att du behöver vara orolig. Hade det varit tal om något annat än en konisering hade ju läkaren ringt. Prata med läkaren om din oro som kommer du säkert få lugnande svar.

  • Sat 25 May 2019 20:57
    #2

    Jag har koniserats radikalt två gånger innan de ens började prata om att EVENTUELLT ta bort livmoder eller mer så du kan nog ta det lugnt om det är din första. För sen kommer du få gå på mycket tätare kontroller och det påverkar inte fertiliteten.

  • Sat 25 May 2019 21:29
    #3

    Tack för era svar, precis vad jag behövde höra. Jag kanske drar på stora växlar och brukar aldrig någonsin vara hypokondrisk, men det här kom liksom exakt i samma läge då jag och sambon börjat försöka. Men jag känner mig lugnare nu och hoppas allt kommer gå bra, tack <3

  • Sat 25 May 2019 21:44
    #4

    Det kommer gå jättebra, det lovar jag. Det är en väldigt enkel och liten operation som tar ca 20 för själva operstören. Jag gjorde det under narkos för att va säker att de kan jobba optimalt och verkligen få bort allt jämfört med om man spänner sig under lokalbedövning och de kanske vill skynda på. Men det beror lite på vad ditt landsting kan erbjuda. :) och så fort du läkt efter koniseringen, jag tror de rekommenderade några veckor utan sex pga infektionsrisken, så kan man återuppta bebisverkstad igen :)

  • Sat 25 May 2019 21:45
    #5

    Det kommer gå jättebra, det lovar jag. Det är en väldigt enkel och liten operation som tar ca 20 för själva operstören. Jag gjorde det under narkos för att va säker att de kan jobba optimalt och verkligen få bort allt jämfört med om man spänner sig under lokalbedövning och de kanske vill skynda på. Men det beror lite på vad ditt landsting kan erbjuda. :) och så fort du läkt efter koniseringen, jag tror de rekommenderade några veckor utan sex pga infektionsrisken, så kan man återuppta bebisverkstad igen :)

  • Sun 26 May 2019 12:18
    #6

    Jag var i samma sits som dig! Förra provet visade inga cellförändringar och 3 år senare hade jag grad 3-4 (allvarligaste). De tog prover totalt 3 ggr och alla visade grad 3-4. Hade fullständig panik och trodde att jag antingen skulle dö i livmoderhalscancer eller tvingas operera bort allt och leva barnlös resten av mitt liv (28 år då). Hade ingen pojkvän då heller men bestämde mig för att sluta med p-piller. Insåg plötsligt hur mycket jag ville ha barn och jag struntade faktiskt i att jag skulle hitta en kille eller nä, tänkte att jag åker till Danmark och inseminerar mig bara jag blir av med cellförändringarna.

    Jag blev koniserad i lokalbedövning. De tog typ 5minuter och kändes inget alls. Blev sedan rekommenderad att vara hemma 3 dagar. Jag mådde huuur bra som helst, satt på balkongen och njöt av de fina vårvädret medans mina kollegor slet på jobbet hehe.

    Efterkontrollen visade att allt var borta. Träffade också lustigt nog en underbar kille i samma veva som allt de här utspelade sig.

    Nu har vi varit tillsammans två år och vi ska få vårat första barn när som helst. Har inte varit något tal om att koniseringen skulle påverka chanserna att bli gravid eller öka risk för missfall. På sista ultraljudet sa läkaren att om det är ett stort barn kan han behöva göra en gynundersökning för att se att de inte är ärrbildning på livmodertappen. Då kunde de tydligen bli ett mera utdraget förlopp. Babyn är normalstor så han ville inte ha någon ytterligare kontroll. Men de är enda gången under hela graviditeten som de påtalat något om koniseringen.

    Blev ett långt inlägg men hoppas de hjälper dig!

  • Sun 26 May 2019 19:20
    #7

    Jag blev koniserad (gick snabbt och smärtfritt) och blev gravid 6 månader senare. Fick tillbaka cellförändringar under graviditeten men dom läkte ut av sig själv. Senaste testet visade inga cellförändringar. Är gravid med nummer 2 nu.

Svar på tråden Pos cellprov, konisering och barnlängtan