• Sun 26 May 2019 11:33
    6949 visningar
    113 svar
    113
    6949

    Varför väljer ni yrken med låga löner?

    Läste precis en tråd där TS tänkte bli medicinsk sekreterare. Dessa har vad jag förstått en lön på ca 25000 kr/mån efter två års högskoleutbildning.

    25000 kr/mån ger ungefär 19000 kr/mån efter skatt.

    19000 kr/mån går hjälpligt att klara sig på. Problemet är att det inte finns mycket till marginaler.

    Om man blir föräldraledig/sjukskriven så är man snabbt nere på 15000 kr/mån efter skatt

    Som pensionär kan man nog inte räkna med 12000 kr/mån efter skatt. Det är en inkomst som är svår att överleva på i dagens läge..

    Löneutvecklingen är också nästan obefintlig. Man ska vara glad om den motsvarar inflationen i princip.

    Det finns många andra exempel på yrken med snarlik lön. De flesta är inom offentlig sektor och kvinnodominerade. Exempelvis undersköterska och tandsköterska.

    Min fråga är nu varför man frivilligt väljer sådana yrken och sätter sig i en så jobbig situation för resten av livet?

    Det finns gott om andra yrken med både högre ingångslöner och en löneutveckling att tala om.

  • Svar på tråden Varför väljer ni yrken med låga löner?
  • Sun 26 May 2019 11:51
    #3
    Aamon skrev 2019-05-26 11:39:06 följande:

    För att man tilltalas av yrket, inte lönen?

    Tjänar 33000:-/mån innan ob och skatt. Nu som föräldraledig får jag ut ca 12000:-/mån efter skatt vilket inte är fett. Hade ändå inte bytt yrke då jag älskar mitt jobb.


    En sak att inte tilltalas. Men vissa yrken har så låga löner att det borde avskräckas, oavsett vad man tycker om yrket i fråga.

    Med 33000 kr/mån har du inte en dålig lön. Det kommer du att få en vettig pension på. Antingen jobbar du inte inom ett låglöneyrke eller så är du duktig på att förhandla.
  • Sun 26 May 2019 14:09
    #5
    +3
    Aniiee skrev 2019-05-26 12:57:26 följande:

    Som tur är tänker de flesta inte med plånboken. Hade de gjort det hade samhället rasat.


    Eller så hade viktiga grupper, som sjukvårdspersonal, haft bättre löner.

    Får man inga medarbetare så måste man förbättra vilkoren.
  • Sun 26 May 2019 15:57
    #8
    Tiina87 skrev 2019-05-26 14:15:28 följande:

    För att man är intresserad av yrket och jobbet. För att man trivs med jobbet.

    Finns många orsaker till att man frivilligt väljer yrken med låg lön.

    Alla tilltalas inte av hög lön utan väljer yrken man vill jobba med och trivs att jobba med.


    Hade sjukpenning och pension varit på samma nivå som lönen så hade jag hållit med dig. Med 19000 kr/mån kommer man ganska långt. Men när det är dags för pension så blir det inte mycket kvar..

    Inkomsten är så låg att det blir en belastning helt enkelt.
    Hanky Panky skrev 2019-05-26 14:58:43 följande:

    Jag har mindre än 7000 i månaden i utgifter (inklusive amortering, ränta, försäkringar osv) Efter det tillkommer bara mat, bensin och kläder/nöjen.

    Hur skulle jag inte kunna gå runt på 25000 i lön?


    25000 kr i nettolön fixar du nog. Men när pensionen kommer är du nere på 12000 kr. 5000 kr för bensin, mat, kläder och nöjen är bra tajt..
  • Sun 26 May 2019 17:18
    #12
    Aniiee skrev 2019-05-26 16:40:27 följande:

    Inga höga löner i värdlen skulle hjälpa sjukvårdepersonalen. Däremot skulle fler medarbetare hjälpa enormt. 


    Nej, men det skulle underlätta rekrytering. Ett nog så stort problem.
  • Sun 26 May 2019 17:42
    #15
    Tiina87 skrev 2019-05-26 17:30:49 följande:

    Man kan pensionsspara själv även med låg lön.


    I någon mån kan man det, ja. Men några större summor blir det inte med en låg lön..
  • Mon 27 May 2019 08:56
    #33
    Aniiee skrev 2019-05-26 18:36:00 följande:

    Fast det har det ju inte gjort. Hade löneökningarna underlättat rekruteringen hade vi sett prov på det nu, när ssk-lönerna bara gått upp och upp och upp i 10 års tid, men det har vi inte. Vi står till och med där att en hel del ssk själva tigger och ber om att slippa löneökningar och istället lägga de pengarna på att få en ny anställd i gruppen. Men vem fan lyssnar på dem?


    Situationen hade nog varit ännu värre utan höjda löner. Dessutom är utvecklingen för dålig fortfarande. Ingångslönerna är kanske ok. Men sen är det nästan stopp. Det avskräcker nog många från yrket.
  • Mon 27 May 2019 09:19
    #34
    -1
    Litorina skrev 2019-05-26 18:54:07 följande:

    Den som inte klarar sig mer än "hjälpligt" på 19' efter skatt har rätt mycket att lära sig om ekonomi...

    Men så svar på din fråga: det finns många skäl. Man kanske gillar yrket, det kan vara bra arbetstider, man kanske inte klarar att studera mer, antingen av ekonomiska skäl eller för att man inte är särskilt studiebegåvad. Man kanske inte klarar ett alltför komplicerat jobb av ett eller annat skäl - behov av att inte ha stort ansvar pga stresskänslighet tex. Det var det jobbet som fanns att få i den lilla älskade hålan som man allra helst vill bo i av sociala skäl. Till exempel bara.


    ?Rätt mycket att lära sig om ekonomi?

    Där håller jag inte med. Det är dyrt att leva i Sverige idag.

    Som singelhushåll kan du leva gott på 19000 kr/mån. Men är du ensamstående mamma blir det kärvare.

    Du lär ha minst en 2-rumslägenhet. Helst 3! Hittar du en sådan för 8-10000 kr/mån har du gjort ett bra jobb. Det råder stor bostadsbrist i Sverige.

    En bil lär du ha för att kunna handla, köra barn till skola/aktiviteter etc, åka till jobbet osv. Det kostar kanske 4000 kr/mån.

    Sedan måste ni äta också. 4000 kr/mån är en fullt normal budget för en familj med växande barn.

    Nu har du handlat upp 16-18000 kr.

    Kvar blir 1-3000 kr för alla övriga utgifter inkl. nöjen.

    Visst får du både barnbidrag och underhållsstöd i det läget. Men det är knappast något som du går plus på. Barnen behöver kollektivtrafikkort, mobil, kläder och aktiviteter.

    Det går runt, men några marginaler att tala om finns inte. Blir du sjukskriven så spricker det direkt..
  • Mon 27 May 2019 13:05
    #48
    FamiljeLisa skrev 2019-05-27 10:44:16 följande:

    Här finns det 3-4 rummare för runt 6 000 kr/mån samt hus och annat att hyra för samma peng. Då har du plötsligt 2-4 000 kr över som du kan lägga in på ett långsiktigt sparande att använda om det kärvar. 4 000 för bilen? Byt till en mer bränslesnål!


    Visst, men bor du på en sådan ort så brukar även lönerna vara lägre.

    Bränsle är en ganska liten del av kostnaden på en bil. Du har värdeminskning, skatt, besiktning, reparationer.

    Det går att komma undan lite billigare än 4000 kr/mån, men då måste du ha en gammal bil utan värdeminskning som du endast lagar själv. Hur många gör så?
  • Mon 27 May 2019 13:10
    #49
    Jamesdio skrev 2019-05-27 11:10:28 följande:

    Men å andra sidan så tycker kronofogden att jag och min familj (man och ett skolbarn) ska klara oss på just 19000 kr/månad, inklusive barnbidraget. Det är då inklusive bostad, bilkostnad till och från jobbet, barnomsorg, läkarvård och mediciner.


    Där har du ju beviset! Inte ens kronofogden anser att mindre än 19000 kr/mån är vettigt att leva på för en familj.

    Hur blir det då när den ensamstående mamman blir sjukskriven? Då får hon i bästa fall 15000 kr/mån..
  • Mon 27 May 2019 13:34
    #52
    Embla twopointoh skrev 2019-05-27 10:52:57 följande:

    Jag bor i en mellanstor stad i Sverige. Här kostar en hyresrätt i ett trevligt bostadsområde ungefär 7000kr/mån för en trea (en villa i samma bostadsområde kostar strax under 3 miljoner).  Vi lägger kanske 2500kr/mån på vår bil (inklusive avbetalning, försäkring, underhåll, bensin). Vi är åtta i familjen och köper mat för ungefär 6500kr/mån.


    2500 kr/mån är nästan omöjligt att äga en bil för. Om ni är en så stor familj så lär ni dessutom ha en ganska stor bil. Minst i storlek Volvo V70. Då har du följande:

    Försäkring: 500-1000 kr/mån

    Skatt: 300-600/mån

    Bränsle: 500-1500 kr/mån

    Reparationer/underhåll: 500 - 1500 kr/mån

    Värdeminskning: 1000 - 5000 kr/mån

    Det går att äga en bil väldigt billigt (<2000 kr/mån) om man köper en gammal småbil och gör alla reparationer själv med lågprisdelar. Men hur många gör det?
  • Mon 27 May 2019 13:47
    #55
    sextiotalist skrev 2019-05-27 13:22:26 följande:

    Räcker upp handen. Min bil kostar inte så mycket, även om jag gör service och reparationer på verkstad.

    Skatt och försäkring går på 500 i månaden (helförsäkrad), med däckförvaring så blir det en 100-lapp till. Totalt har jag gjort reparationer och service för drygt 12 000, på snart tre år.

    Värdeminskning 6000 på tre år.

    Inga nedslag på besiktningen heller.

    OK, den är 16 år gammal, men har inte gått 13000 mil än.


    Har man en liten bil som gått lite och inte använder den så mycket, så kan det funka ett tag. Men risken att råka ut för reparationer långt över bilens värde är klart betydande på tre år. Då sitter du med en osäljbar bil och måste dessutom köpa en ny. Ingen ekonomisk kalkyl som funkar generellt sett.
  • Mon 27 May 2019 15:16
    #60
    sextiotalist skrev 2019-05-27 13:58:17 följande:

    Den går 1000 mil per år, och mitt mål är att köra den länge till. Jag har haft den i tre år redan nu. Och varför ska man köpa en ny bil? Jag kan mycket väl tänka mig en bättre begagnad när den dagen kommer.

    Sedan får man skilja på bilens försäljningsvärde mot nyttjandevärde. Så för mig är bilens nyttjandevärde mer än försäljningsvärde. Jag skulle nog få ge flera gånger mer min bils försäljningsvärde för att hitta en bil med samma nyttjandevärde som min bil har.

    Det är många som har bilar som är billiga i drift, men man räknar gärna på en 2 år gammal bil. Våra bilar är långt över snitttiden för en bil i Sverige, men ingen av våra bilar har rostangrepp, fungerar bra och är billiga i drift


    Äldre bilar är det potentiellt mest ekonomiska sättet att ha bil helt klart. Det kräver dock mycket mer av ägaren. Det bästa är om man kan göra service och reparationer själv.

    Sedan är det nästan nödvändigt att ha en hel del kunskap om bilar för att det ska bli ekonomiskt. Har man en bil som är värd 5000 kr som behöver 8 nya däck och har rostangrepp i bromsrören, så är det nästan alltid bäst att göra sig av med den.

    När man köper bil i den prisklassen behöver man även kunna en hel del. Väldigt många kommande utgifter går att förutspå om man tittar på skicket.

    De flesta har inte kunskap/ork och väljer därför nyare bilar.
  • Tue 28 May 2019 11:42
    #77
    dfs skrev 2019-05-27 20:19:00 följande:

    Om alla resonerade som ts skulle vissa yrken dö ut och samhället skulle få otroligt stora problem


    Nej, då skulle lönerna stiga. För dessa yrken är absolut nödvändiga i de flesta fall.
  • Tue 28 May 2019 11:51
    #78
    Embla twopointoh skrev 2019-05-27 18:02:41 följande:

    Nej det är det inte. Jag sitter inte och ljuger för dig angående hur mycket vi lägger ut på bilen varje månad. Du verkar inte kunna förstå att alla inte kör lika mycket som du eller inte har en bil som kostar lika mycket i reparationer/underhåll som din/dina vänners gör. Vår bil är inte jättegammal och vi gör inga reparationer själva.

    Dessutom, jag ser inte att värdeminskningen skulle vara relevant egentligen i detta sammanhang (hur mycket man lägger ut varje månad), även om man formellt sett kan räkna med den i bilkostnaden. Eller räknar du också med värdeökningen på vår villa också som en månatlig inkomst?


    Värdeminskningen är högst relevant. Det är pengar som måste ut under tiden du äger bilen. Sen hur och när du väljer att göra det är upp till dig.

    Värdeändring av på hus räknas som ?inkomst av kapital?. Det är absolut en månatlig inkomst/utgift. Pengarna måste in/ut när ni säljer.
Svar på tråden Varför väljer ni yrken med låga löner?