• Sun 26 May 2019 15:16
    802 visningar
    8 svar
    8
    802

    Aldrig få beviljat ledighet från jobb

    Hej jag jobbar på ett vårdboende och har sedan längre ansökt om semester 1 dag ett halvår framåt då jag ska på en show . Men när jag tar detta med chefen säger hon att jag inte kan räkna med det. Problemet är inte att det inte finns bemanning (pooltur) utan hon vill bara visa sin makt. Så man ska alltså behöva säga till om ledighet 10 år innan ? Blir så sjukt irriterand på denna idiot så de förstör min jobb motivation helt och hållet. Detta gäller även andra som söker semesterdag, chefen säger"vi får se" och sedan beviljar/nekar endast några dagar innan. Är det facket man tar detta med ? Kommer oavsett svar från chefen inte jobba denna dag eftersom jag tagit ledigt och hon nekar mig bara för att...


    Chef ledighet
  • Svar på tråden Aldrig få beviljat ledighet från jobb
  • Sun 26 May 2019 15:17
    #1

    Har du lämnat en skriftlig ansökan om semester? I annat fall, börja där.


  • Sun 26 May 2019 15:18
    #2

    Självklart har jag de.. men de hjälper inte.

  • Sun 26 May 2019 15:22
    #3

    Finns nån regel (iaf i mitt kollektivavtal) att man ska få skriftligt svar inom en viss tid, annars är man per automatik beviljad ledigt

  • Sun 26 May 2019 15:23
    #4
    Hola666 skrev 2019-05-26 15:17:41 följande:
    Är det facket man tar detta med ?
    Chef ledighet

    Ja, det är det.
  • Sun 26 May 2019 15:24
    #5
    Hola666 skrev 2019-05-26 15:18:42 följande:

    Självklart har jag de.. men de hjälper inte.


    Ok, det framgick inte riktigt av TS. Då tycker jag du ska prata med facket.
  • Sun 26 May 2019 15:28
    #6

    Facket hjälper dig säkert med det! På min gamla arbetsplats (inom vården) så fick inte arbetsgivaren neka pga bemanningsbrist om man ansökt X antal månader i förväg eftersom de skulle haft tid att lösa de. Men är säkert olika beroende på avtal o dylikt.

    Tänkte bara flika in, jag sökte till en vidareutbildning och min dåvarande chef var väldigt stöttande och sa SJÄLVKLART ska du studera osv osv. Sen när jag väl kom in på skola sa hon med ett flin: du vet väl att jag kan neka dig studieledigt om jag vill. Blev helt paff. Hade jobbat natt och gick hem o sova. Vaknade två timmar senare och så hade chefen smsat och frågat om jag kunde komma in och jobba extra senare under dagen. Tror du jag kände mig tvingad för att vara på god fot? Vissa chefer är bara knäppa helt enkelt. Jobbar inte kvar längre.

  • Sun 26 May 2019 15:47
    #7

    Ja du ska genast kontakta facket. Din chef låter som en riktig elak jävla häxa och ska fan inte komma undan med sina härskartekniker. Jag sa upp mig på mitt arbete dels pga en chef som du beskriver här.

  • Sun 26 May 2019 16:40
    #8

    Tack för alla svar! Att jag är borta denna dag drabbar inte verksamheten alls eftersom jag isåfall skulle hoppa in och jobba på en annan arbetsplats vid behov, men denna dag har nästan alla pooltur så det finns folk. Retar mig att man kan bete sig hur som helst som chef, har ett stort antal sjukskrivna nu pga av hur denna människa är. Men hon verkar njuta av att folk mår dåligt. Jag får ta tag i detta med facket..

Svar på tråden Aldrig få beviljat ledighet från jobb