• Aioli

    Kan nötallergi bli värre efter 30?

    Jag har senaste månaden haft kli i munnen nästan varje gång när jag äter nötter. Har aldrig haft någon allergi för nåt tidigare. Jag undrar vad ni tror, skulle det kunna vara en allergi på gång eller är det vanligt med kli i munnen vid nötintag (som kiwi t.ex)?

    Är risken stor att det inte slutar vid kli i munnen, om jag fortsätter äta så mycket nötter som jag äter nu?

  • Svar på tråden Kan nötallergi bli värre efter 30?
  • Buzzanonym1

    Du ska omgående kontakta vårdcentral för remis av allergi utredning, sluta äta det som du reagerat på tills utredningen är klar.

  • Aioli
    Buzzanonym1 skrev 2019-06-02 21:34:02 följande:

    Du ska omgående kontakta vårdcentral för remis av allergi utredning, sluta äta det som du reagerat på tills utredningen är klar.


    Jag har redan kontakt med läkare som har bedömt att vi ska kolla pollen och inget annat. Vad har du för erfarenheter kring allergi?
  • Buzzanonym1
    Aioli skrev 2019-06-03 06:44:15 följande:

    Jag har redan kontakt med läkare som har bedömt att vi ska kolla pollen och inget annat. Vad har du för erfarenheter kring allergi?


    Ring upp igen och säg att du vill ha utredning på det du har reagerat då.

    Har flertalet allergier
  • Aioli
    Buzzanonym1 skrev 2019-06-03 17:17:25 följande:

    Ring upp igen och säg att du vill ha utredning på det du har reagerat då.

    Har flertalet allergier


    Tack för råden men jag väntar till efter jag tagit pollenprovet, då får jag se vad det visar först.
  • Buzzanonym1
    Aioli skrev 2019-06-03 21:44:02 följande:

    Tack för råden men jag väntar till efter jag tagit pollenprovet, då får jag se vad det visar först.


    Vad spelar det för roll vad det visar? Du har redan reagerat vid flera tillfällen som jag tolkade det.
  • Aioli
    Buzzanonym1 skrev 2019-06-03 22:43:35 följande:

    Vad spelar det för roll vad det visar? Du har redan reagerat vid flera tillfällen som jag tolkade det.


    Bra fråga.

    Ja det har jag ju, men har nästan inga symtom (möjligt diffusa) på pollen men visar det allafall positivt så borde det ju garanterat bara vara korsreaktion jag får av nötter, banan och vindruvor. Alltså isåfall inget som skulle kunna bli värre troligen. Så tänker jag. Hur tänker du?
  • Buzzanonym1
    Aioli skrev 2019-06-04 09:42:40 följande:

    Bra fråga.

    Ja det har jag ju, men har nästan inga symtom (möjligt diffusa) på pollen men visar det allafall positivt så borde det ju garanterat bara vara korsreaktion jag får av nötter, banan och vindruvor. Alltså isåfall inget som skulle kunna bli värre troligen. Så tänker jag. Hur tänker du?


    Det är absolut inte en garanti, möjlighet absolut men du bör verkligen utredas ordentligt.
  • Aioli
    Buzzanonym1 skrev 2019-06-05 21:59:27 följande:

    Det är absolut inte en garanti, möjlighet absolut men du bör verkligen utredas ordentligt.


    Okej. Tack för rådet!
  • Aioli

    Får man kliande nässelutslag om man är allergisk mot gräs och sitter i det? Eller kan man få utslag bara av att vara känslig?

  • Buzzanonym1
    Aioli skrev 2019-06-08 20:10:35 följande:

    Får man kliande nässelutslag om man är allergisk mot gräs och sitter i det? Eller kan man få utslag bara av att vara känslig?


    Kan vara vilket som
  • elsi
    Aioli skrev 2019-05-26 20:37:52 följande:

    Jag har senaste månaden haft kli i munnen nästan varje gång när jag äter nötter. Har aldrig haft någon allergi för nåt tidigare. Jag undrar vad ni tror, skulle det kunna vara en allergi på gång eller är det vanligt med kli i munnen vid nötintag (som kiwi t.ex)?

    Är risken stor att det inte slutar vid kli i munnen, om jag fortsätter äta så mycket nötter som jag äter nu?


    Förmodligen korsallergi som förvärras av att det också är pollensäsong just nu. Flera nötter korrelerar med olika pollen och kroppen tål kanske en viss mängd allergen, men blir det för mycket så får man en reaktion.

    Men allergier kan också förvärras, eller förbättras med åldern. Pollenallergi är ovanligt hos små barn och kommer ofta efter 20-års åldern. matallergier å sin sida är absolut vanligast hos barn men brukar klinga av ju äldre man blir. Astma som är allergiskt betingad brukar också vara som värst under barnaåren, men det beror också på vilken miljö man befinner sig i.

    Men om du bara känt förvärrade problem sista månaden så skulle jag säga att det beror på extra belastning från pollen. Tycker du kan äta lite mindre nötter just nu när det är mkt pollen och sen återgå till din vanliga nötkonsumtion om några månader. Ibland förvärras allergin av ökad exponering men inte alltid.
Svar på tråden Kan nötallergi bli värre efter 30?