• Sun 26 May 2019 22:16
    1597 visningar
    38 svar
    38
    1597

    Grannens träd!



    Bråkar med grannens om hans jäkla träd som stör oss som tusan! Vad tror ni, kan man få rätt mot honom om man går vidare med detta? Hans älskade träd växer in över grannens trädgård men blockar även all som eftermiddag och kvällssol för oss! Känns som om vi förlorar halva vår tomt på grund av honom.

    Visste självklart att trädfan stod där när vi köpte huset men mäklaren sa självklart att ?grannen är inget problem, han är alltid tillmötesgående?. Dumma vi trodde på honom och grannen hann vi aldrig prata med innan kontraktsskrivning då han var bortrest hela vintern. 6 års bråk om detta jäkla träd och ingen framgång ännu!
  • Svar på tråden Grannens träd!
  • Mon 27 May 2019 13:15
    #11

    Brukar du ta för givet i andra sammanhang också att alla är skyldiga att dansa efter din pipa?

    Det är nog få människor som skulle köpa ett hus om trädet är en så här stor problem och bara utgå ifrån att grannen genast hugger ner sin träd bara för att ni vill.

  • Mon 27 May 2019 13:37
    #12

    Man ska tänka sig för noga innan man hugger ner en stor björk. Björkar är suveräna på att dränera. Det kan bli dyrt och besvärligt om ni behöver gräva ner dräneringsrör istället.

  • Mon 27 May 2019 13:57
    #13
    Persikaplommon skrev 2019-05-27 13:15:46 följande:

    Brukar du ta för givet i andra sammanhang också att alla är skyldiga att dansa efter din pipa?

    Det är nog få människor som skulle köpa ett hus om trädet är en så här stor problem och bara utgå ifrån att grannen genast hugger ner sin träd bara för att ni vill.


    Håller med. Väldigt konstigt att ta för givet att han bara ska hugga ner det för att ts vill. Han älskar väl sitt träd.
  • Prakti­sk58
    Mon 27 May 2019 17:03
    #15

    Finns folk som köper hus i närheten av Arlanda och hoppas dom skall stänga

  • Mon 27 May 2019 17:08
    #16

    Ser att ni vill retas lite med grannen, studsmattan vid tomtgränsen.
    Snyggt drag.

  • Mon 27 May 2019 17:29
    #17

    Vi har en granne vars mycket vackra och jättestora träd står nära tomtgränsen. Det har en krona som sträcker sig långt in över vår tomt. Den når nästan ända fram till vår husgavel. Jordabalken säger att vi har rätt att kapa grenarna som sträcker sig över vår tomt och att man först måste ge grannen skälig tid att själv beskära sitt träd. I vårt fall skulle mer än halva trädets krona försvinna och trädet skulle inte klara det. Vi har haft en arborist som tittat på trädet. I praktiken kan vi alltså tvinga grannen att fälla trädet. Grannen säger att han inte tänker göra nåt åt trädet och vi vill inte förstöra grannsämjan. Trädet har också grova synliga rötter på vår tomt. Knivigt läge!

  • Mon 27 May 2019 17:34
    #18

    Som andra skrivit, inget att göra åt saken.

  • Mon 27 May 2019 17:38
    #19
    enmamma skrev 2019-05-27 17:08:41 följande:
    Ser att ni vill retas lite med grannen, studsmattan vid tomtgränsen. Snyggt drag.

    Precis. Jag undrar om TS skulle ta bort studsmattan om synen störde grannarna.
  • Mon 27 May 2019 18:31
    #19

    Studsmattan står nära just när kortet togs, klippte gräset där den brukar stå!

    Handlar inte om att jag önskar att alla ska dansa efter min pipa, vi är 8 fastigheter som ?drabbas? och alla önskar att trädet beskars iallafall.

    Har lustläst jordbalken och kapitel 3, paragraf 2 ger honom rätt, kapitel 3, paragraf 1 säger dock följande: Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

    Skälig hänsyn kan vara att grannar ej kan nyttja sin egendom eller orsakar skada på den. Då detta träd skuggar även vår fastighet vilket medför fuktproblem och mosspåväxt på tak visar han (enligt mig) skälig hänsyn.

    Detta utelämnades e i första inlägg som skrevs i affekt!

  • Mon 27 May 2019 18:42
    #20
    Tirem skrev 2019-05-27 18:31:26 följande:
    Studsmattan står nära just när kortet togs, klippte gräset där den brukar stå!

    Handlar inte om att jag önskar att alla ska dansa efter min pipa, vi är 8 fastigheter som drabbas och alla önskar att trädet beskars iallafall.

    Har lustläst jordbalken och kapitel 3, paragraf 2 ger honom rätt, kapitel 3, paragraf 1 säger dock följande: Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

    Skälig hänsyn kan vara att grannar ej kan nyttja sin egendom eller orsakar skada på den. Då detta träd skuggar även vår fastighet vilket medför fuktproblem och mosspåväxt på tak visar han (enligt mig) skälig hänsyn.

    Detta utelämnades e i första inlägg som skrevs i affekt!
    Tror inte ni kan skylla på det. Fuktskador och mossa pga ett träd. Det är för svaga argument. Finns många som bor på skuggiga tomter som inte har såna problem. Bor ni i en jordkällare eller? Inte heller avsaknad av sol på er tomt är skäl nog. Som sagt ni visste att det stod där när ni köpte huset. Hur kunde ni ens tro han var villig att hugga ner det när han låtit det vara så pass länge att det blivit så himla stort? Han har rätten på sin sida. Lev med det eller flytta. 
Svar på tråden Grannens träd!