• Mon 27 May 2019 11:04
    243 visningar
    1 svar
    1
    243

    Halv graviditetspenning

    Jag har blivit beviljad halv graviditetspenning av FK. Jag jobbar i klädbutik där mina arbetstider ser olika ut från vecka till vecka. Vissa veckor jobbar jag 3 dagar och andra 6 dagar. Blir inte riktigt klok på hur det är tänkt att jag ska jobba. Enligt FK så halverar man sina dagar. Betyder det då att det är okej för mig att jobba 10h/vecka (är anställd 20h/vecka) och då välja helt själv hur det ska delas upp. Kan jag jobba två pass i veckan på 5 timmar?

    Ringde min handläggare och rådfrågade men blev inte något klokare av det. Helst jobbar jag ju två pass på 5 timmar istället för 3-4 pass på 2 timmar vardera om dem nu vill att jag halverar alla dagar. Men eftersom mitt schema inte ser likadant ut från vecka till vecka blir jag lite snurrig hur FK vill att man ska göra.

    Kom gärna med tips!!!! Vet någon hur det funkar? Så man slipper strul från FK med utbetalning osv.

  • Svar på tråden Halv graviditetspenning
  • Anonym (Jenna­)
    Mon 27 May 2019 11:14
    #1

    Inte helt säker på GP, men vid sjukpenning så är grundregeln att man halverar sina arbetspass vid 50 % sjukskrivning. Om man ska frångå den regeln så ska det vara medicinskt motiverat, t.ex. att man mår bättre av att han en hel vilodag mitt i veckan eller liknande.
    Det kan också vara försvarbart om man har långt till jobbet att fördela arbetstiden på färre men längre pass.
    Skulle gissa att det funkar likadant med GP! Fundera på syftet med att du har GP i förhållande till vad som är lämpligast!

Svar på tråden Halv graviditetspenning