• Mon 27 May 2019 11:34
    163 visningar
    8 svar
    8
    163

    Pappaego

    Hej

    Jag vet inte om det bara är jag men har ni också män/pappor till era barn som (till skillnad från er) inte släppt på sitt ego sen ni blev familj? För mig handlar det inte längre om "mig" utan alltid, oavsett om "oss". Min man verkar inte ha haft samma utveckling. Nyligen hamnade vi just där och vi kan inte enas, låt mig höra vad ni tycker.

    Min man är snickare och min vän frågade om han kunde hjälpa till med att lägga ett nytt golv hemma hos dom mot betalning. Det gick min man med på och vi tyckte att det skulle vara bra om jag kunde vara med och hjälpa till/bära/riva. Alltså kommer vi att vara där lika många timmar. Och ha barnvakt till barnen. 
    Hans tanke var att köpa något till sig själv för pengarna, tex utrustning till en hobby. Min första tanke var att familjen kan göra något kul, tex åka till en nöjespark eller djurpark en dag. Han kan inte förstå mig, att jag tycker att pengarna ska gå till familjen och inte bara till honom. Jag sa då att jag kan stanna hemma med barnen (och slippa ha barnvakt) så kan han ta alla pengar själv men då vill han inte göra det alls. Om jag inte är med.

    Är det konstigt? Att jag tycker att pengarna ska gå till familjen och inte bara till honom. Jag är ju ändå där lika mycket som honom trots att jag själv inte kan lägga golv. Och han vägrar göra det själv. 

  • Svar på tråden Pappaego
  • Anonym (ego)
    Mon 27 May 2019 11:39
    #1

    Men halåå, om du också ska "jobba" så ska du ha del i "lönen"
    Så endera gör ni något gemansamt eller så ska han betala dig för ditt arbete,
    eller så stannar du hemma..

  • Anonym (.)
    Mon 27 May 2019 11:40
    #2

    Jättekonstig inställning från hans sida. Är båda där och hjälper till så kan ju inte enbart han få betalt. Hur tänker han där? Speciellt när han samtidigt kräver att du är där? Gör han det själv så visst...
    Här hemma så går alla pengar som kommer in automatiskt till familjen, men skulle det vara något speciellt den ena vill köpa till sig själv så går det ju oftast bra, så länge vi känner att vi har råd utan att familjen får lida för det.

  • Bananb­öjaren
    Mon 27 May 2019 11:42
    #3

    Det som är konstigt är att han ämnar släpa med sin fru som hjälpreda till sin arbetsplats?

  • Mon 27 May 2019 11:48
    #4
    Anonym (.) skrev 2019-05-27 11:40:43 följande:

    Jättekonstig inställning från hans sida. Är båda där och hjälper till så kan ju inte enbart han få betalt. Hur tänker han där? Speciellt när han samtidigt kräver att du är där? Gör han det själv så visst...
    Här hemma så går alla pengar som kommer in automatiskt till familjen, men skulle det vara något speciellt den ena vill köpa till sig själv så går det ju oftast bra, så länge vi känner att vi har råd utan att familjen får lida för det.


    Att tillägga är att jag är föräldraledig till minsta dottern och kontot inte är fett just nu. Vi har dessutom en genemsam ekonomi.
  • Anonym (.)
    Mon 27 May 2019 11:51
    #5
    mammaekonom skrev 2019-05-27 11:48:21 följande:
    Att tillägga är att jag är föräldraledig till minsta dottern och kontot inte är fett just nu. Vi har dessutom en genemsam ekonomi.
    Då är ju hans inställning både väldigt ego och inte särskilt smart ekonomiskt =/
  • Mon 27 May 2019 11:53
    #6

    Nej, det där är inget "pappaego" utan din man är en självisk nolla som bara ser till sina intressen. Han ser inte er familj som en enhet utan snarare ser han er som några han kan sko sig på och utnyttja föratt nå sina egna mål.

  • Mon 27 May 2019 12:04
    #7

    Ni jobbar tillsammans och delar på inkomsten. Och båda betalar barnvakten 50/50, om hen vill ha betalt. Inte ok nånstans. Antingen jobbar han själv och tar själv pengarna - vilket bara det är uppåt väggarna. Men han vill att du också jobbar med honom, och han skall ändå ha alla pengarna?

    Icke. Hade jag aldrig gått med på. Dela 50/50 om du skall vara med och bära.

  • Mon 27 May 2019 12:23
    #8

    Tack hörni, ni ger mig styrka att stå på mig :)

Svar på tråden Pappaego