• Rebecca1987

    Inneboende

    Behöver lite råd.

    Vi hade ett par kompisar bodde hos oss i drygt 1,5 månad. Två vuxna. Dom hade eget rum, åt frukost, middag och matlåda till jobbet. Använde våran parkeringsplats. Dom har givit oss sammanlagt 1200 kr för den tiden och tycker att de är helt okej. Jag tycker det är väldigt lite och har sagt att nu när båda har jobb så borde dom kunnat betala mer i efterhand.

    Vi fick skjuta upp räkningar för att dom hela tiden sa att dom inte hade pengar att bidra med till mat och sådant. Till saken är att jag har 7 barn som måste ha mat med så kunde inte bara köpa nudlar för att dom inte hjälpte till med maten.

    Kan man någonstans räkna ut vad som är lagom att betala. 600 kr per person i drygt 1,5 månad känns jätte lite.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Inneboende
  • Rebecca1987

    Att en av dom skulle bo här några dagar då han fick jobb här i närheten. Så skulle tjejen vara hemma och plugga. Tills dom hittade en bostad. Men de var bara ett par dagar som sas

  • Anna60
    Rebecca1987 skrev 2019-05-27 12:18:06 följande:
    Att en av dom skulle bo här några dagar då han fick jobb här i närheten. Så skulle tjejen vara hemma och plugga. Tills dom hittade en bostad. Men de var bara ett par dagar som sas
    Riktigt dåligt. De utnyttjade dig. 2000 kr per person och månad. 1,5 månad = 5 000
  • Rebecca1987

    Jag tyckte att jag åtminstone kunde begära 50 kr per dag per person. Men dom tyckte inte det. Men jag känner att dom laddade telefoner, åt mat, hade med sig mat, använde kylskåp till sådant som dom köpt och skulle ha själva. Dom bjöd aldrig på mat. Så jag tyckte jag var snäll som sa 50 per dag per person men de var tydligen mycket tyckte dom

  • mammaekonom

    Å nej, det där med kompisar och pengar. Om de vägrar betala kan de väl ställa upp med lite tjänster typ barnvakt, städning, matlagning eller annat som underlättar. 

  • Rebecca1987
    mammaekonom skrev 2019-05-27 12:25:46 följande:

    Å nej, det där med kompisar och pengar. Om de vägrar betala kan de väl ställa upp med lite tjänster typ barnvakt, städning, matlagning eller annat som underlättar. 


    Dom städade inget. Gjorde ingen mat med de som fanns. Dom plocka inte ur och i diskmaskinen. Utan mellan måltiderna och när dom inte jobba satt dom vid telefonen antingen i rummet eller i soffan framför tv
  • mammaekonom
    Rebecca1987 skrev 2019-05-27 12:30:27 följande:
    Dom städade inget. Gjorde ingen mat med de som fanns. Dom plocka inte ur och i diskmaskinen. Utan mellan måltiderna och när dom inte jobba satt dom vid telefonen antingen i rummet eller i soffan framför tv
    Då är det väl dags nu i efterhand kan jag tycka! Om pengar inte går för sig.
  • mammaekonom
    Rebecca1987 skrev 2019-05-27 12:30:27 följande:
    Dom städade inget. Gjorde ingen mat med de som fanns. Dom plocka inte ur och i diskmaskinen. Utan mellan måltiderna och när dom inte jobba satt dom vid telefonen antingen i rummet eller i soffan framför tv
    Då är det väl dags nu i efterhand kan jag tycka! Om pengar inte går för sig.
  • Rebecca1987
    mammaekonom skrev 2019-05-27 12:36:21 följande:

    Då är det väl dags nu i efterhand kan jag tycka! Om pengar inte går för sig.


    De har jag också tyckt men dom har inte tid över
  • Tiina87

    Hade ni kommit överens om någon betalning innan?

    Annars kan det bli svårt att få betalning nu.

    Bor de fortfarande kvar? Då ska du skriva ett korrekt kontrakt där du anger hyra, uppsägningstid, kostnad för mat/hushåll och kostnad för att använda eran parkering.

Svar på tråden Inneboende