• Anonym (orolig)

    Min pappa är alkoholist

    Hej där!


    Jag är idag 28 år gammal, och min Pappa har alltid gillat alkohol. Men ju äldre jag blivit destå värre har hans alkoholberoende blivit, han har definitivt varit vad man kan klassa som alkoholist i ca 8 år. Han dricker öl nästan varje dag, hela familjen har pratat med honom om hans problem men han verkar leva i förnekelse. Han lyckas dock sköta sitt arbete.


    I dagsläget är han singel, bor helt själv, han var tillsammans med en tjej i ca 4 år och sen den dagen hon ställde krav på hans alkoholkonsumption så dumpade han henne DIREKT.  Dvs han valde alkohol över henne.


    Jag är ganska säker på att han skulle välja alkohol över sin familj också, skulle jag ställa ett krav - Gå till AA och aktivt börja arbeta på ditt alkoholberoende ELLER så säger jag upp kontakten med dig så skulle han definitivt välja alkoholen också och inte ta det allt för seriöst.


    Det största problemet är att han nuförtiden bara blir fullare och fullare, han har alltid varit sig själv nästan oavsett hur mycket han druckit. (Kan dricka säkert 50 cl * 12 burkar en lördag och ändå vara vettig) men nu på senaste har han börjat svamla och inte gå rakt och dylikt. Han har även börjat smygdricka, han har lite ärenden att göra nere i källaren i hans stora hus och där brukar han sitta ifall någon är hemma vad jag hört.


    I övrigt är hans huvud så långt upp i hans röv som man bara kan komma, han frågar aldrig hur man mår, han pratar enbart om vad mycket han har att göra - detta har jag fått höra VARJE gång jag pratat med honom i flera år. Trots detta, han är en singel man som har ett hus och ett arbete -> som alla människor i världen. 


    Hur som helst, HUR kan jag få honom att vakna upp? Uppenbarligen är han deprimerad och alkoholist i och med att han lever i någon sorts illusion att han aldrig har någon fritid utan enbart har massa "arbeten" och hans öl är hans bränsle för att orka jobba på. HUR får jag honom att vilja hjälpa sig själv och ta tag i detta? Jag har försökt prata med honom sååå många gånger, men det blir aldrig av. Varken ta tag i sitt mående och gå till en läkare angående hans depression eller alkoholproblemet. Verkar som han inte själv inser vilket problem det är.


    Jag orkar inte umgås med min Pappa längre, förr i tiden var han min absolut största favorit här i livet. Jag älskade att umgås med honom, vi hade alltid kul tillsammans, han var rolig att lyssna på. Men, idag är han inte längre sig själv. Han är bara en självcentrerad alkoholist som tycker synd om sig själv.


    Det är sorgligt. Han är nu 57 år och om han fortsätter såhär så kommer det sluta med att min pappas sista (10-35 år) att jag inte kommer träffa honom. Förmodligen kommer alkoholismen ta honom i förtid, eller att han kommer bli totalt hjärndöd pga all alkoholkonsumption..


    Förlåt för lång text, men snälla hjälp mig hjälpa min pappa.

  • Svar på tråden Min pappa är alkoholist
  • Anonym (alkisbarn också)

    Depressionen är en direkt följd av hans alkoholintag under lång tid. Att han nu inte har tolerans betyder att hans kropp inte klarar att bryta ner alkoholen längre. Lägre tolerans alltså. 

    Det tråkiga är att du inte kan göra någonting om han själv inte nått botten. Han är inte intresserad av ett liv utan alkohol. Så antingen får du acceptera eller så får du sluta träffa honom. Du KAN inte hjälpa honom. Tyvärr.

  • AndreaBD

    Tyvärr så har jag inget roligare att säga heller. Det är så som förra talaren sa - han kommer inte att sluta innan situationen har blivit helt odräglig för honom. Bäst vore nog att du avbryter kontakten och först är villig att ta upp den igen, när han har slutat. Det är trist, jag vet. Men så länge du (och andra) hjälper honom att ha ett någorlunda drägligt liv MED alkohol, så kommer han inte att välja bort den. 

  • mammaekonom

    Så hög igen igenkänningsfaktor i det du skriver. Jag har två alkoholiserade föräldrar. Skillnaden mellan dom är att min pappa förstod hur illa ute han var och lade in sig själv på beroendekliniken. Däremot har min mamma inte insett det ännu, 21 år senare. Tyvärr verkar det helt hopplöst om man inte kommer till insikt. Det är min erfarenhet i alla fall. Det finns säkert de med en annan historia, förhoppningsvis en positivare sådan. Jag ställde krav och erbjöd hjälp utan resultat till slut vägrade jag betala med mitt psykiska lidande och klippte helt. Jag bad henne ringa när hon varit nykter i 6 månader så hon kunde lära känna sina barnbarn. Hon har fortfarande inte ringt och det är 6 år sen. Styrkekram till dig!

  • Anonym (den där jäkla alkoholen!)

    Jag är i samma sits som många utav er. Barn till 2 alkoliserade föräldrar.
    Och det blir bara värre. Kan inte minnas mamma hur hon var förr i tiden. Eller jo det finns små glimtar. En mjuk, glad och mycket om-sig-kring sig person. Fixade lite här och lite där. Bytte gardiner till varje ny säsong och ja... Nu Sjukskriven med jämna mellanrum pga hon utvecklad epelepsi. Hon ramlar och slår sänder någon kroppsdel.
    Och ljuger om detta för arbetsgivaren och sjukvården. Senast var i Mars och jag fick av en slump reda på att hon var sjukskriven när hon inte svarade i mobilen eller jobbtelefonen. Då sa hon att hon ramlat när hon bar in mat från bilen. Bara där började våra misstankar. 1 hon handlar inte längre, allt sånt får pappa göra. 2 Skulle hon mot all förmodnan handla skulle hon aldrig klara ta två kassar.

    Hon är precis som du TS beskriver din pappa, egocentrisk och det är bara "jag,jag,jag" hela tiden. och frågar hon hur det är med mig så handlar meningen efter om henne igen. Ofta negativ. Ser att hon är deprimerad, och det är nog inte så konstigt  efter en cancer diagnos. Inget psykologsamtal, ingenting.

    Jag har tagit upp detta så många gånger, senast för några veckor sedan. Och hon lovade att söka hjälp. Jag erbjöd mig att ringa läkare eller följa med henne till läkaren. Efter en vecka igen ringde jag och påminde henne om vad hon lovat. Då skulle hon sköta detta själv. Det ör lönlöst.

    Jag sa i sista samtalet att jag kommer inte orka ha kontakt med henne om hon inte gör ett val nu. Men efter att ha pratat med folk som kan det här så får jag höra att det inte är någon mening att ställa ultimatum. Hon är för sjuk. Hon kommer välja alkoholen. och då måste jag göra ett val. Vill jag ha henne i mitt liv dom sista åren hon har kvar fast hon dricker. Eller klippa bandet och får reda på av pappa när hon dött.

    Kan tilläggas att pappa också missbrukar alkohol.
    Men jobbar ´fortfarande men även hans hjärnceller är grymt förminskade verkar det som. Min tekniska pappa kan inte tänka så mycket längre.

    Fyfan vad jag avskyr detta med missbruk.

    Jag vet inte om du blev något klokare utav mig, men ser att våra föräldrar lider utav samma skit!

  • Anonym (A)
    Anonym (alkisbarn också) skrev 2019-05-27 13:06:40 följande:
    Depressionen är en direkt följd av hans alkoholintag under lång tid. Att han nu inte har tolerans betyder att hans kropp inte klarar att bryta ner alkoholen längre. Lägre tolerans alltså. 

    Det tråkiga är att du inte kan göra någonting om han själv inte nått botten. Han är inte intresserad av ett liv utan alkohol. Så antingen får du acceptera eller så får du sluta träffa honom. Du KAN inte hjälpa honom. Tyvärr.
    Håller med
  • Anonym (L)

    Du kommer aldrig kunna påverka honom att sluta dricka. han måste själv vilja det. Jag tycker du ska säga till honom att du älskar honom, men att du måste bryta om han inte kan sluta dricka för att du mår så dåligt av att se honom leva som han gör. Sen lämnar du honom och sluta höra av dig, väldigt hårt och väldigt svårt att göra men det kanske får honom att tänka om?

  • Anonym (Celia)

    Jag har inte exakt samma problem men har insett de senaste åren att min pappa dricker för mycket. Han sluddrar alltid när jag ringer. Jag skulle inte överge honom eftersom jag vet att det är en sjukdom som kapar ens vilja. Det behövs tid och ofta flera återfall för att sluta.

Svar på tråden Min pappa är alkoholist