• wiiiwiii

    Någon annan som aldrig får svar/hjälp från svensk sjukvård?

    Jag har på senare tid tagit mig en riktig funderare över vad svensk sjukvård verkligen bidrar med. Jag har de senaste åren jag sökt läkarvård aldrig fått vare sig hjälp eller svar på vad som är fel. Någon annan som upplever detsamma?


    Har haft akute diarréattacker med svåra kramper 8-10 ggr om dagen i 10 år. Ingen hjälp inget svar.


    Jag sökte för 5 år sedan för andningsproblem, kippade efter andan mellan varje ord och problemet kvarstod i 3 v, och fick höra att jag hade en panikångestattack. Jag insisterade på att jag inte hade det då jag var fullkomligt lung trots den svåra andningen och att min puls var låg. Läkaren höjde rösten åt mig och sa att han har rätt. 


    Går in i väggen för 2 år sedan och hela kroppen ballade ur, gick i zick-zack i 4 dagar. 1177 verkade alarmerade över mina symptom och sa att jag omedelbart skulle söka akut och att jag inte fick gå dit själv. Akuten säger att allt va normalt fast jag hade omkring 20 plötsliga fysiska symptom att beskriva i och med "väggen". 


    Har haft ett ryggproblem sen jag gick in i väggen där alla kotor i ryggen och nacken låser sig så jag hamnar snett, luxationer i alla småben i höger axel som förövrigt var ur led i ett år. Känns som att all vävnad i ryggen letar sig framåt och stelnar som en staty. Oerhört smärtsamt. Allt detta mynnar ut i att jag två år senare nu fått multipla frakturer bara av att ställa mig upp från golvet bara, jag hörde hur det sprack i nacken. Ingen undersökte mig så fick inte ens smärtstillande. Hade sökt läkarhjälp i 6 månader för problemet då jag först försökte lösa problemet med kiropraktor. Så fick en MR "för att lugna mitt psyke" som det stod på remissen. Svaret kommer tillbaka med multipla frakturer. Får en komplementerande skiktröntgen och sen släpper de ärendet och säger att allt kommer att läka av sig själv. Läkare vi i familjen konsulterat privat säger att jag måste bli utredd för cancer men det blir jag inte.


    Jag blir helt vildsint när jag tänker på hur fruktansvärd vården är och funderar på största allvar att flytta ifrån landet för min hälsa är i så dåligt skick och jag vågar inte bli sjuk här. Vad är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Någon annan som aldrig får svar/hjälp från svensk sjukvård?
  • Anonym (Flytta)

    Inte samma erfarenheter som du har.

    Men du har rätt, flytta ifrån Sverige.

  • MammaKajsa

    Börja med att vända dig till Patientnämnden i din hemkommun.

    Det är en opartisk och fristående instans som finns i alla landsting/regioner.
    Det kostar ingenting att vända sig dit med frågor, synpunkter eller klagomål som rör hälsp- och sjukvård eller tandvård.

  • MammaKajsa

    Börja med att vända dig till Patientnämnden i din hemkommun.

    Det är en opartisk och fristående instans som finns i alla landsting/regioner.
    Det kostar ingenting att vända sig dit med frågor, synpunkter eller klagomål som rör hälsp- och sjukvård eller tandvård.

  • Anonym (Love)

    Inte alls samma upplevelse, utan tvärtom, jag har fått fantastisk vård när jag har behövt det. 

  • Anonym (Enya)

    Personligen har jag inte så fullt så negativa erfarenheter av svensk sjukvård som du, men jag skulle absolut inte vilja klassa mina erfarenheter som särskilt positiva heller tyvärr... Dock vet jag väldigt många, både nära familjemedlemmar och vänner, som blivit precis lika dåligt bemötta som du.

    Helt sjukt att det ska vara på det här viset.

Svar på tråden Någon annan som aldrig får svar/hjälp från svensk sjukvård?