• Limarie

    Lågt AMH - svårt att stimuleras - vilket protokoll?

    Hej!

    Vi har gjort vårt första IVF-försök denna månad.

    Jag, 33 år med AMH 0,4. Regelbunden mens (mer eller mindre). Kort protokoll med Bemfola 150 och Menopur 300E, dvs maxdos man kan få.

    Sambon (41) med nedsatt spermieproduktion och kvalite men i tidigare förhållande haft två missfall.

    5 äggblåsor på ul, 6 ägg ut, 5 mogna, ICSI, noll befruktade.

    Enligt läkare så vet man absolut inte varför det har blivit så och det brukar vara 60-70% av äggen som blir befruktade vid vanlig IVF (vi gjorde ju redan ICSI). De tycker vi ska prova igen (är på privat klinik och väntar på kallelse till landstingsansluten klinik). Men han hade inte ändrat någonting i protokollet egentligen, han ser ingen fördel med det långa utan bara nackdelar för mig. Han tycker att 6 ägg ut var bra för mitt AMH-värde och på tidigare ultraljud hade jag 7-14 follikler när jag var under utredning. För att ändra lite så tyckte han att vi kan ändra om dosering från Bemola 150 till 300 och Menopur från 300 till 150. Känns som en liten lustig lek att bara ändra sifforna. Nu är det sommarstängd snart och starten blir först i augusti (men det kan bli så att vi blir kallade till landstinget på återbesökstid under sommaren, kanske, kanske).

    Han var öppen att låta mig bestämma om jag vill ändra protokollet ändå... till då det långa. Men enligt studierna så finns ingen fördel med det långa för kvinnor med lågt AMH...

     Jag är inte så sugen på alla biverkningar med tanke på vad jag har läst och att jag redan tycker stressen var tillräcklig. Men vill så gärna ökar chanserna. Samtidigt är vårt största fiende kanske inte att jag bara hade 6 ägg utan att de inte blev befruktade. Vissa säger att det långa leder till bättre mognad men mina var ju alla mogna.

    Era tankar, erfarenheter?

  • Svar på tråden Lågt AMH - svårt att stimuleras - vilket protokoll?
  • levandecharader1

    Hej,

    Du kanske inte är aktiv här längre men jag chansar och skriver ändå. Jag är 34 år med ett amh på 0,5 och är inne på min andra ivf nu (långt protokoll på båda). Jag är så nyfiken på hur det har gått för dig...?

Svar på tråden Lågt AMH - svårt att stimuleras - vilket protokoll?