• Tue 28 May 2019 19:46
    1408 visningar
    22 svar
    22
    1408

    Mitt barn har flera symtom på allergi men vet inte för vad.

    Mitt barn fick pricktest för allt möjligt när han var under året. Allt var då negativt och läkaren bedömde det hela som "normaltillstånd". Då hade han symtom klåda i huvudet, eksem på kroppen och nästäppa om nätterna sen 2 månaders ålder.

    Nu är hans symtom eksem på kroppen (om vi inte smörjer varje morgon och kväll ), diarré eller kletig avföring nästan jämt, snuvan (rinnsnuva, nysningar och kråkor i näsan) sen 2 månaders åleder har inte gett sig, prickar runt munnen sen 6 månader tillbaka (har försökt behandla med hydrokortison utan resultat) (bilder finns. En är med blixt och andra är utan).

    Han fick en hemsk reaktion på RS när han var ca 20 månader och blev inlagd 4 nätter. Ganska ovanligt att reagera så starkt för att vara så gammal. Utöver den gången så har han inte haft några besvär med andningen. Inget har heller blivit värre nu på våren utan alla symtom har legat på samma nivå året runt.

    I övrigt mår han bra och är pigg. Sover bra.

    Vi har nu vid 22 månaders ålder fått celiakiprov och pricktest för katt som var negativt. Han har även varit mjölkfri i 4 veckor utan resultat.

    Läkaren (en annan) säger igen att det är ett normaltillstånd och att det kommer gå över. Jag har svårt att köpa det, så nu har jag börjat med äggfri kost. Vi får se om det ger resultat.

    Vad säger ni? Snälla säg att det finns några experter inom allergi här som kan hjälpa oss? Är detta tillstånd vanligt och kan det klassas som normaltillstånd?

  • Svar på tråden Mitt barn har flera symtom på allergi men vet inte för vad.
  • Tue 28 May 2019 19:58
    #1

    Jag är absolut inte expert på det här utan utgår bara från egen erfarenhet.

    Mitt barn behövde smörjas morgon och kväll med miniderm och även kortison de första tre, fyra åren i sitt liv för att slippa eksem.

    En kompis barn var konstant snorig från start. Hon fick sedan förkylningsastma som sedan sakta växte bort.

    Mitt andra barns astmaläkare (förkylningsastma) konsterade att "hon är en liten atopiker". Nu är hon åtta år och är av med astma och eksem men verkar ha fått s.k. atopisk vinterfot. Att vara atopiker går i arv. Hur var ni föräldrar som barn med eksem och luftvägar?

  • Tue 28 May 2019 20:05
    #2

    Så va min son också. Visade sig att han inte tålde röda grönsaker och frukter, vilket tydligen är ganska vanligt. Tog bort allt rött, paprika, ketchup, krossade tomater.... och det blev helt bra. Innan dess såg han ut sådär över hela kroppen.

  • Tue 28 May 2019 20:08
    #3
    Litorina skrev 2019-05-28 19:58:41 följande:

    Jag är absolut inte expert på det här utan utgår bara från egen erfarenhet.

    Mitt barn behövde smörjas morgon och kväll med miniderm och även kortison de första tre, fyra åren i sitt liv för att slippa eksem.

    En kompis barn var konstant snorig från start. Hon fick sedan förkylningsastma som sedan sakta växte bort.

    Mitt andra barns astmaläkare (förkylningsastma) konsterade att "hon är en liten atopiker". Nu är hon åtta år och är av med astma och eksem men verkar ha fått s.k. atopisk vinterfot. Att vara atopiker går i arv. Hur var ni föräldrar som barn med eksem och luftvägar?


    Han har också fått atopisk vinterfot nu denna vår.

    Ja jag har atopisk hud. Jag har alltid haft problem med huden på olika vis. Så det är isåfall mig han fått det från. Jag har inte heller fått nån diagnos bekräftad. Pappan har fått astma på äldre dar.. inga problem när han var liten.

    Jag förstår att vissa barn har känslig hud. Vissa är kassa i magen ofta. Vissa är snoriga jämt. Men det känns mystiskt att mitt barn har alla symtom men ändå klassas som frisk.
  • Tue 28 May 2019 20:09
    #4

    Jag igen! :)

    Tvättar ni och sedan smörjer med hudkräm runt munnen varje gång barnet ätit och druckit? Matrester (för min del framför allt från frukt och vissa grönsaker) irriterar huden.

    Som diarre räknas tunn, så gott som vattnig, avföring flera gånger om dagen. Är det det ditt barn har tycker jag absolut att ni ska fortsätta söka en orsak till det.

    Funderar också på om klia i hårbottnen kan vara svamp.

  • Tue 28 May 2019 20:09
    #5
    mammatill6 skrev 2019-05-28 20:05:23 följande:

    Så va min son också. Visade sig att han inte tålde röda grönsaker och frukter, vilket tydligen är ganska vanligt. Tog bort allt rött, paprika, ketchup, krossade tomater.... och det blev helt bra. Innan dess såg han ut sådär över hela kroppen.


    Var han snuvig och hade diarré också?
  • Tue 28 May 2019 20:12
    #6

    Atopiskt eksem behöver inte vara relaterat till allergi. Mitt barn har atopiskt eksem och smörjes flera gånger dagligen. De röda utslagen kan vara kopplade till eksemet. Enligt vår hudläkare är de en lokal reaktion på vissa livsmedel tex tomat och jordgubbar, men inte allergi. Vanligt hos atopiker. Behandla inte med hydrokortison, det är inte eksem utan just lokal hudreaktion.

    Och förkylning...många barn är ofta förkylda.

    Jag är dock inte väktare utan förälder till eksembarn.

  • Tue 28 May 2019 20:12
    #7

    Han va snuvig i stort sett sina första år, men det hade nog inget med allergin att göra. Det kan ju barn vara konstant första åren ändå nästan. Däremot hade han en del problem med magen.

  • Tue 28 May 2019 20:13
    #8

    Väktare=läkare

  • Tue 28 May 2019 20:16
    #9
    Aioli skrev 2019-05-28 20:08:11 följande:

    Han har också fått atopisk vinterfot nu denna vår.

    Ja jag har atopisk hud. Jag har alltid haft problem med huden på olika vis. Så det är isåfall mig han fått det från. Jag har inte heller fått nån diagnos bekräftad. Pappan har fått astma på äldre dar.. inga problem när han var liten.

    Jag förstår att vissa barn har känslig hud. Vissa är kassa i magen ofta. Vissa är snoriga jämt. Men det känns mystiskt att mitt barn har alla symtom men ändå klassas som frisk.


    Tyvärr är ju naturen ibland väldigt orättvis. :( Men har pappan astma och du har känslig hud är det lite dåliga odds för barnen. Vi har exakt samma situation i vår familj och skämtar ibland om att vi borde valt någon annan i avelskalendern. ;)
  • Tue 28 May 2019 20:18
    #10

    Be att få tid hos en eksemsköterska. Vi fick bra tips och salvor utskrivna. Både kortison och mjukgörande. Jätteviktigt att smörja med mjukgörande för att förebygga. Vi smorde ansiktet med mildison och övriga kroppen med en lite starkare. Plus mjukgörande.

Svar på tråden Mitt barn har flera symtom på allergi men vet inte för vad.