• Wed 29 May 2019 03:09
    1452 visningar
    5 svar
    5
    1452

    Djur efter avliden person, vad tusan gör man?

    Min mamma har gått bort och min far är väldigt sjuk (dödssjuk).

    De hade totalt tre husdjur tillsammans.

    En liten småhund som fått flytta in hos oss. Min dröm var inte att ha en hund och har aldrig varit men denna lilla skit vann mitt hjärta och funkar bra med barnen och min katt. Filar på lösningar med hunddagis/ta med på jobbet osv, jättemycket pyssel, jättemycket kostnader, starkt begränsad fritid men så är det i alla fall.

    Sen finns en katt, en riktigt utekatt som är livrädd för barn. Min katt fungerar dessutom inte med andra katter alls. Fler djur i min lägenhet känns uteslutet. Dessutom, som sagt kommer jag inte ha råd med fler djur. Jag antar, att det kanske går att placera om honom. Han är ung, kelig och söt och är ute mycket.

    Den stora nöten. En underbart snäll gammal dam på 12 år, blandning mellan amstagh och rottweiler. Sin ålder till trots, oerhört aktiv och pigg dvs säkert 3-4 år kvar som ?frisk?. Men vem tar över en 12 årig hund med de raserna i sig? Som kräver massa stimulans. Vart börjar jag ens leta.

    Jag är som vissa kanske förstår oerhört frustrerad över att detta hamnat i mitt knä. Med tre barn, heltidsjobb, en sjuk pappa, bouppteckning att göra efter mamma... dessutom anser min bror att det är självklart att alla djuren ska flytta till mig. Han tycker att mina barn på 14 och 10 ska sköta hundarna efter skolan (gissa hur signa dom är), jag anser att det är helt orimliga krav att ställa på barn. Djur vi inte ens VILL eller KAN ha eller ens har skaffat (skulle som sagt aldrig drömt om att själv skaffa en hund). Är dessutom lite rädd för stora hundar, litar inte på dem och skulle aldrig känna mig trygg med den stora hunden och lin treåring.

    Vad ska jag göra? Var börjar jag? Finns det ingen man kan betala för att fixa nya hem år dem? Jag har inte riktigt orken att dona med detta också. Absolut sista alternativet är avlivning med det känns så sjuk fel, som att begå ett mord mot mammas familjemedlemmar men jag KAN inte ta hand om de här djuren.

  • Svar på tråden Djur efter avliden person, vad tusan gör man?
  • Wed 29 May 2019 07:21
    #1

    Ring närmaste hundstall och förklara läget. Många hundstall kan ta emot både hund och katt. Därifrån sen blir de omplacerade

  • Wed 29 May 2019 07:35
    #2

    Vilken tung situation :(

    Mitt råd är att vara öppen och be alla omkring dig om hjälp och även låta dem be vidare om hjälp: bekanta, bekantas bekanta, kollegor, kollegans svärmor... Förr eller senare dyker det alltid upp någon som kan hjälpa och förbarmar sig över djuren. För jag håller med dig, att avliva friska djur är inte ett alternativ men jag förstår också att du själv inte har möjlighet att ta hand om dem.

    Lycka till!

  • Wed 29 May 2019 09:54
    #3

    Jag tycker du skall vara öppen mot din bror att det inte kommer att fungera att ta alla dödsboets djur.

    Det låter ju lite som att du ändå har en rätt bra lösning med att försöka behålla en hund och oplacera katten och ev. den stora hunden.

    Min personliga åsikt är att man inte skall omplacera djur som man inte tror har något kvar att ge, eller som man misstänker är farliga.

    Jag tycker du skall ta den äldre hunden till veterinären för att se om den har hälsan och prata med någon.

  • Wed 29 May 2019 20:16
    #4
    +1

    Djuren ägs av dödsboet och du har ingen skyldighet att ta över dem. Det är därför dödsboet som ska stå för alla kostnader tills dess att djuren bytt ägare. 

    Meddela din bror 1) du kommer inte att ta över ägandeskapet av djuren, 2) dödsboet står för alla kostnader kring djuren tills ägandefrågan är löst, 3) om han inte vill ha dem eller har en annan lösning lämnar du in dem (i dödsboets namn) på kennel/djurhotell/hundstall tills dess de omplaceras.

    Det är juridiskt korrekt för du är faktiskt inte ägare om du inte vill bli det. Det är din avlidna mors djur och hennes dödsbo betalar för hennes djur. Inte du :)

    Ev kommer då din bror att hjälpa till att hitta en lösning när han inser att det är hans arv som ryker :)

  • Walker­90
    Wed 29 May 2019 20:40
    #5

    Det finns många grupper på Facebook för djur som söker nya hem. Googla runt lite på djurhem, det borde finnas en del för hundar (tror jag). Blocket är ett alternativ men vem vet vem djuret hamnar hos? Det kan vara en bra person men han/hon kan ju också hamna hos någon som inte tar hand om honom/henne så bra.

    Hör dig för bland släkt och vänner! :)

Svar på tråden Djur efter avliden person, vad tusan gör man?