• Vali97

    Var kan jag hitta en bostad i Stockholm?

    Hej!
    Jag bor och studerar i Östergötland i nuläget men jag är färdigutbildad om 1,5 år och då kommer jag att vilja flytta till Stockholm. Jag är dock orolig över hur jag ska få tag på en lägenhet där med tanke på bostadssituationen. Det är 10-18 års kötid hos dem kommunala hyresbolagen i dem två största städerna här i Östergötland så förstår att köerna förmodligen är ännu värre i Stockholm. Jag har sett att många lägenheter hyrs ut i andrahand på blocket, men till extrema ockerhyror. Det är väldigt märkligt att lägenheter i nyproduktion och lägenheter överlag i Stockholm är billigare än här i Östergötland, så länge det är förstahandskontrakt. Hur får man tag på ett förstahandskontrakt i Stockholm?
    Jag har skrivit upp mig i bostadskö i byggvesta igår, har ni tips på fler bolag att ställa sig i kö där kötiden inte är lika lång? 
    Tror ni att det finns någon realistisk möjlighet att få ett förstahandskontrakt efter 1,5 år eller måste man kunna köpa bostad för att flytta dit?

  • Svar på tråden Var kan jag hitta en bostad i Stockholm?
  • Anonym (E)

    Du måste börja skilja på "de" och "dem" om du ska söka jobb.

  • Vali97
    Anonym (E) skrev 2019-05-29 07:42:14 följande:

    Du måste börja skilja på "de" och "dem" om du ska söka jobb.


    Jag är nyvaken så skriver slarvigt just nu, men FYI så har jag inte haft några problem att få jobb när jag ansökt. Du kanske borde göra något vettigt av ditt liv istället för att vara språkpolis på familjeliv.
  • Anonym (E)
    Vali97 skrev 2019-05-29 07:47:48 följande:

    Jag är nyvaken så skriver slarvigt just nu, men FYI så har jag inte haft några problem att få jobb när jag ansökt. Du kanske borde göra något vettigt av ditt liv istället för att vara språkpolis på familjeliv.


    Det ser så jäkla illa ut så försök lära dig skillnaden istället för att skylla på slarv. Du måste kanske författa vissa dokument i ditt kommande yrke. Jag hyr ut privat och mellan två likvärdiga sorterar jag bort den som inte kan skriva.
Svar på tråden Var kan jag hitta en bostad i Stockholm?