• Boll86

    Misstänker att mitt barn har ADHD

    Har en gnagande känsla att min fyraåriga son har ADHD. Det är små grejer i hans beteende som tyder på detta;

    1. Han är extremt aktiv och högintensiv, han ska vara med och höra ALLT och fort ska det helst gå. Han är inte typen son sitter och ritar på en teckning i flera timmar utan kan lätt producera 20-30 stycken på en halvtimme.

    2. Han är rätt sen språkmässigt. Han pratar förvisso mycket och gärna, men han slarvar mycket med uttalet pga han är så ivrig att få fram orden.

    3. Han får hemska vredesutbrott när saker går honom emot. Tar sönder saker, och har även det senaste börjat att kasta (tunga!) föremål efter mig när han blir arg. Han vet givetvis att detta är fel och han skäms nog egentligen men han kan liksom inte stoppa sig själv när han går upp i affekt.

    4. Han har väldigt svårt att acceptera att ha tråkigt. Kan inte vänta på sin tur, blir rastlös och otålig. Förskolepersonalen har sagt att om han inte är med i den första gruppen som ska gå ut och leka på gården så sätter han sig i protest vid dörren och tjurar. Han har svårt att ta instruktioner i flera led och ser inte saker som man pekar på (snurrar runt och tittar överallt utom just där man pekar).

    Min mamma (hans mormor) är psykolog och har jobbat många år på BUP och hon tycker sig också se vissa tecken men säger att det inte behöver betyda att han faktiskt har ADHD. Har fattat det som att man kan börja en utredning först när barnet fyllt 5.

    Tilläggas bör även att vi har många med diagnosen i släkten. Min morbror, min far och barnets farbror.

    Känner mig så rådvill i hur jag ska bemöta honom och skulle gärna få kontakt med föräldrar i liknande situation.

  • Svar på tråden Misstänker att mitt barn har ADHD
  • scanmia

    Mycket av det du beskriver kan vara tecken på ADHD. Många av dessa saker är helt normala bland små barn, men det är avvikande först om barnet inte lär sig att reglera dem med stigande ålder. Människor i åldern 2-4 år är i den absolut mest utåtagerande och våldsamma åldern av hela sitt liv. 

    Med det sagt så är många av de åtgärder och anpassningar man gör för barn med ADHD även mycket fördelaktiga för vilket trotsigt och utåtagerande barn som helst så det finns all anledning att läsa på och prova saker som verkar passa er familj. Antingen i väntan på en utredning eller för att bara hjälpa situationen här och nu. Med en mormor på bup så kan du säkert få råd om bra material att läsa på. Det är i alla fall inte troligt att ett barn i ditt barns ålder skulle få någon medicin som första åtgärd. Se bara till att dokumentera vad ni gör och hur det fungerar så att det kan hjälpa vid en ev utredning senare.

  • Boll86
    scanmia skrev 2019-05-29 18:16:34 följande:

    Mycket av det du beskriver kan vara tecken på ADHD. Många av dessa saker är helt normala bland små barn, men det är avvikande först om barnet inte lär sig att reglera dem med stigande ålder. Människor i åldern 2-4 år är i den absolut mest utåtagerande och våldsamma åldern av hela sitt liv. 

    Med det sagt så är många av de åtgärder och anpassningar man gör för barn med ADHD även mycket fördelaktiga för vilket trotsigt och utåtagerande barn som helst så det finns all anledning att läsa på och prova saker som verkar passa er familj. Antingen i väntan på en utredning eller för att bara hjälpa situationen här och nu. Med en mormor på bup så kan du säkert få råd om bra material att läsa på. Det är i alla fall inte troligt att ett barn i ditt barns ålder skulle få någon medicin som första åtgärd. Se bara till att dokumentera vad ni gör och hur det fungerar så att det kan hjälpa vid en ev utredning senare.


    Tack för ditt svar! Förstår självklart att det är svårt med såhär små barn och vill givetvis inte proppa i honom några mediciner, utan mer ha lite handfasta tips och råd på hur man kan hantera alla situationer som uppstår. Och underlätta för honom såklart. Men känner att jag har ett bra stöd runt omkring mig, min bästa vän har även jobbat många år med barn med olika diagnoser så ska försöka bolla lite med henne också.
  • Boll86
    Benny Retro skrev 2019-05-29 18:37:33 följande:

    Ja, fast detta är narcissism.


    Utveckla gärna.
  • scanmia
    Boll86 skrev 2019-05-29 18:53:48 följande:
    Tack för ditt svar! Förstår självklart att det är svårt med såhär små barn och vill givetvis inte proppa i honom några mediciner, utan mer ha lite handfasta tips och råd på hur man kan hantera alla situationer som uppstår. Och underlätta för honom såklart. Men känner att jag har ett bra stöd runt omkring mig, min bästa vän har även jobbat många år med barn med olika diagnoser så ska försöka bolla lite med henne också.
    Det låter som om du har bra stöd och det är så otroligt viktigt. Jag hade börjat läsa på själv, du kan säkert få massor av tips, men jag gillar Russell Barkley för han håller sig verkligen till fakta (han har även föreläsningar på youtube).

    Se över att ni har rutiner och struktur och att din son får ordentligt med sömn och mat, men även rutiner och strategier för att lugna ner vredesutbrott och navigera andra svåra känslor. Har man en liten eldfängd person i familjen så får ni andra kompensera lite åt det andra hållet för att hålla familjen balanserad och harmonisk. Ofta är de som låter mest även de som är mest känsliga för spänning och stress. Att tänka på är att även saker som är roliga, som semester, kalas eller julafton, kan vara svåra att hantera när de bryter upp rutinen.

    Att få leka ute mycket och röra på kroppen brukar vara positivt. Det är inte för tidigt att börja med aktiviteter som tränar fokus, disciplin och kontroll, så länge det sker på din sons nivå (kampsport eller gymnastik, kanske?).

    Jag önskar din son och dig det allra bästa.
  • Äpplenopäron

    Har en snart åttaårig son som utan utredning jag och alla andra andra i hans omgivning är säkra på att han har adhd. Vi löser det med fysisk aktivitet, han älskar att träna och bli fysiskt utmattad, då sover han bra och kan koncentrera sig. Är över medel i skolan och behöver också aktivera sin hjärna, kräver mer jobb och kan inte sitta för länge med en sak men man måste ta vara på tillfällena när de är lugna och utnyttja det på bästa sätt. Deras hjärnor går på högvarv men jag är övertygad om att med rätt vägledning så kan de utföra mer än oss andra.

Svar på tråden Misstänker att mitt barn har ADHD