• Anonym (Drick­a utan att dricka­)
    Wed 29 May 2019 14:43
    617 visningar
    26 svar
    26
    617

    Behöver råd om att dölja att jag försöker bli nykter alkoholist

    Hejsan,  detta kanske låter konstigt så jag vill bara ha lite förståelse och tips.

    Jag bor ensam och har under väldigt lång tid missbrukat alkohol, (öl och vin nästan dagligen i flera år.)
    Jag har haft 2 spärrar vilket har varit bilkörning och mitt arbete, där har jag haft noll-gräns, jag investerade även i en avancerad alko-mätare för att vara helt säker på att det verkligen var 0 innan jag satte mig i bilen.
    All övrig tid under alla veckans dagar så planerade jag mitt liv efter när jag kunde skapa tid för att dricka.
    För en tid sedan så jag råkade jag ut för en olycka och blev sjukskriven under ganska lång tid och kommer vara det ett bra tag till.
    Jag var deprimerad och mina 2 spärrar hade försvunnit.
    Efter ett par veckor så planerade jag bara in så att jag var nykter den tiden det tog att åka för att handla mer vin.
    Ibland lyckades jag lura mina egna barn till att handla åt mig.

    Efter 5 veckor så drabbades jag av en extrem värk i kroppen vilket slutade med att jag sökte akut vård. för jag trodde att jag skulle dö.

    Där och då sa jag till läkaren att jag behöver hjälp, jag kan inte hantera detta längre. detta var en söndag kväll.
    Måndag morgon ringde jag runt och lyckades få tag på en läkartid till tisdag morgon... upprepade samma sak där, så på onsdagen så påbörjade jag en övervakad behandling med antabus.

    Jag valde ut 5 nära anhöriga och 2 vänner som jag berättade allt för men jag bad om deras respekt och löfte om att dom inte får prata med någon annan om detta.
    Eftersom jag inte klarar av frågor och är rädd för rykten på jobbet osv..

    Det går bra för mig nu, trots att det fortfarande är relativt nytt och jag sitter fortfarande ensam hemma.

    Nu kommer mitt dilemma.. 1 av dessa vänner fyller 50, och den andra vännen och 2 anhöriga kommer vara där,  tillsammans med 60-70 andra gäster varav hälften vet om att jag tycker väldigt mycket om öl/vin.. men dom vet inte vad jag har gjort den senaste tiden.
    Det är arbetskompisar, vänner och övriga bekanta.

    Jag vill gå på festen, men vet att folk kommer bjuda mig på öl/vin.. ja inte dom 4 på platsen som vet om detta, men de övriga 35-40 personerna som vet vem jag är.
    Jag tänkte först dricka läsk/vatten och skylla på att jag har åkt bil, men det är bara 15 minuters promenad bort.
    Jag tänker inte avbryta min behandling med antabus, och jag tänker inte dricka.

    Hur undviker jag att bli bjuden på alkohol utan att behöva förklara eller få massor av frågor?
    En tanke var att köpa alkoholfritt vin och gå runt med det i glaset, så alla andra tror att jag redan har något..
    Men sen såg jag att alkoholfritt vin kan innehålla 0,5% och ändå kallas alkoholfritt.
    Det kanske är en så liten mängd att det inte påverkar min medicin.

  • Svar på tråden Behöver råd om att dölja att jag försöker bli nykter alkoholist
  • Wed 29 May 2019 15:01
    #1

    Jag tror inte på att luras, det kommer ju nämligen inte att lösa något i längden. D v s jag tror inte på att låtsas dricka något man inte dricker.

    Däremot behöver du absolut inte förklara dig

    Nej tack, jag dricker inte ikväll räcker faktiskt. Vill du ha något att skylla på så:

    Läkaren (du är faktiskt sjukskriven efter en olycka)
    Bilnyckeln (du behöver skjutsa något barn sen på natten)

  • Wed 29 May 2019 15:08
    #2

    Eftersom du varit sjukskriven så kan du väl kolla upp någon medicin som inte är optimal att kombinera om du har exempelvis andra åkommor, skruttig lever eller så.

    Annars är något så simpelt som alvedon farligt att kombinera med alkohol vid större doser så det sliter på levern.

  • Tveksa­mt
    Wed 29 May 2019 15:30
    #3

    Jag tror inte heller på att försöka dölja det. Du ska bli nykter alkoholist. Du ska inte dricka alkohol på den där festen. Du ska inte dricka alkohol på någon fest, någonsin.
    Att ta tag i sina problem är inte pinsamt, skämmigt eller något annat negativt, det tyder på mogenhet och förtjänar uppmuntran.
    Jag tycker du ska vara stolt över att du tagit ett så bra steg och säga som det är.

    Med det sagt förstår jag också problematiken i att göra det tidigt i processen och att man därmed vill undvika det.
    Om du ändå vill välja det spåret så finns det ett par alternativ:
    1. Det finns alkoholfria alternativ. Alltså drycker (både öl och vin) med 0,0% alkohol. Med något sådant i glaset lär ju ingen propsa på att du ska skaffa dig ytterligare ett glas i handen.
    2. Du är sjukskriven. Om du säger att du inte ska kombinera dina mediciner med alkohol kommer folk förstå varför du avstår. Man frågar dessutom inte vidare om saken, och om någon mot förmodan skulle ifrågasätta så har många mediciner knepiga namn så om du inte "kommer ihåg" namnen på dem alla så är det verkligen inget konstigt.
    3. Klura på en anledning till varför du måste köra bil senare. Hämta någon på flyget, skjutsa barnen etc.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (pga medici­nen)
    Wed 29 May 2019 15:33
    #4

    Det ar val bara att skylla pa medicinen:

    "Jag har haft SAAAA himla ont efter olyckan och min smartstillande medicin gar inte ihop med alkohol". 

    "Avstar hellre alkoholen an star ut med SADAN smarta"... Ja, man kan inte fa allt har i livet (och da tror alla att du syftar pa att du egentligen SKULLE vilja dricka och anar inte att du faktiskt frivilligt avstar men vill dolja det).

  • Anonym (Sara)
    Wed 29 May 2019 15:35
    #5

    Säg att du tar penicillin.

  • Anonym (Ljug lagom!­)
    Wed 29 May 2019 15:40
    #6

    Har du barn som är unga vuxna och bor i samma stad borde det gå att få till en lögn om att du behöver vara redo att skjutsa. Försök att göra lögnen så enkel och så nära sanningen som möjligt så att du inte trasslar in dig. Lättare att säga att du ska skjutsa ett barn från en fest som hen faktiskt är på än att säga att du ska skjutsa till BB för då blir det krångliga följdfrågor. Allra bäst är det om du faktiskt planerar in att köra på riktigt, så att du inte ens behöver ljuga om det.

  • Anonym (Lite salt)
    Wed 29 May 2019 15:42
    #7

    Säg att du haft migrän och äter värktabletter.

  • Anonym (Likas­innad)
    Wed 29 May 2019 15:54
    #8
    +1
    Anonym (Dricka utan att dricka) skrev 2019-05-29 14:43:16 följande:

    Hejsan,  detta kanske låter konstigt så jag vill bara ha lite förståelse och tips.

    Jag bor ensam och har under väldigt lång tid missbrukat alkohol, (öl och vin nästan dagligen i flera år.)
    Jag har haft 2 spärrar vilket har varit bilkörning och mitt arbete, där har jag haft noll-gräns, jag investerade även i en avancerad alko-mätare för att vara helt säker på att det verkligen var 0 innan jag satte mig i bilen.
    All övrig tid under alla veckans dagar så planerade jag mitt liv efter när jag kunde skapa tid för att dricka.
    För en tid sedan så jag råkade jag ut för en olycka och blev sjukskriven under ganska lång tid och kommer vara det ett bra tag till.
    Jag var deprimerad och mina 2 spärrar hade försvunnit.
    Efter ett par veckor så planerade jag bara in så att jag var nykter den tiden det tog att åka för att handla mer vin.
    Ibland lyckades jag lura mina egna barn till att handla åt mig.

    Efter 5 veckor så drabbades jag av en extrem värk i kroppen vilket slutade med att jag sökte akut vård. för jag trodde att jag skulle dö.

    Där och då sa jag till läkaren att jag behöver hjälp, jag kan inte hantera detta längre. detta var en söndag kväll.
    Måndag morgon ringde jag runt och lyckades få tag på en läkartid till tisdag morgon... upprepade samma sak där, så på onsdagen så påbörjade jag en övervakad behandling med antabus.

    Jag valde ut 5 nära anhöriga och 2 vänner som jag berättade allt för men jag bad om deras respekt och löfte om att dom inte får prata med någon annan om detta.
    Eftersom jag inte klarar av frågor och är rädd för rykten på jobbet osv..

    Det går bra för mig nu, trots att det fortfarande är relativt nytt och jag sitter fortfarande ensam hemma.

    Nu kommer mitt dilemma.. 1 av dessa vänner fyller 50, och den andra vännen och 2 anhöriga kommer vara där,  tillsammans med 60-70 andra gäster varav hälften vet om att jag tycker väldigt mycket om öl/vin.. men dom vet inte vad jag har gjort den senaste tiden.
    Det är arbetskompisar, vänner och övriga bekanta.

    Jag vill gå på festen, men vet att folk kommer bjuda mig på öl/vin.. ja inte dom 4 på platsen som vet om detta, men de övriga 35-40 personerna som vet vem jag är.
    Jag tänkte först dricka läsk/vatten och skylla på att jag har åkt bil, men det är bara 15 minuters promenad bort.
    Jag tänker inte avbryta min behandling med antabus, och jag tänker inte dricka.

    Hur undviker jag att bli bjuden på alkohol utan att behöva förklara eller få massor av frågor?
    En tanke var att köpa alkoholfritt vin och gå runt med det i glaset, så alla andra tror att jag redan har något..
    Men sen såg jag att alkoholfritt vin kan innehålla 0,5% och ändå kallas alkoholfritt.
    Det kanske är en så liten mängd att det inte påverkar min medicin.


    Jag tycker du ska säga ett enkelt: -Nej, jag vill inte ha! 


    Frågar dom: -Varför?


    Svar: Vadå, nej jag vill inte ha bara!


    Kommer det mer frågor på det så skulle jag bli förvånad!

    Frågas det vidare så kan man ju undra följande: -Oj, känner ngåon sig besvärad av att jag inte vill dricka just nu? -Varför Det?

  • Anonym (Drick­a utan att dricka­) Trådstartaren
    Wed 29 May 2019 19:38
    #9

    Detta är svårt att förklara, men "tveksamt" verkar förstå.
    1, ingen behöver ge mig något när jag redan har något.
    2, Har jag också funderat på, men det är svårt när jag under ett par veckors tid har pratat om att jag vill börja jobba igen, och det finns folk från mitt jobb på samma fest.
    3, Mina barn är också på festen eftersom det är deras mamma som fyller år.

    Så mina vänner på festen är barnens mamma och hennes sambo, och dom nära är mina vuxna barn... så det är väldigt lätt att se till att jag bara blir serverad 0,0% utan frågor, men där finns osäkerheten eftersom det kan vara 0,5% i alla fall.
    Vad kan hända om det skulle vara 0,5 istället för 0,0?

    Anledningen till att jag inte vill visa något är rädsla för ryktesspridning om vad jag har varit, och om jag av någon händelse misslyckas.

    Detta är relativt nytt och jag är ganska deprimerad av min påtvingade isolering och att inte kunna göra någonting.
    Jag klarar helt enkelt inte av frågor.. men den dagen jag känner mig trygg i min nya situation och lite starkare kan jag säga att,, Jag har slutat.

    Finns det ingen som har hamnat i någon liknande situation.?

  • Anonym (Ko)
    Wed 29 May 2019 19:45
    #10

    Gå inte på fest som får dig att känna så här! Var hemma och ta hand om dig!

Svar på tråden Behöver råd om att dölja att jag försöker bli nykter alkoholist