• Thu 30 May 2019 08:03
    1707 visningar
    50 svar
    50
    1707

    snart omröstning om höjd pensionsålder

    I juni 2019 kommer riksdagen rösta om höjd pensionsålder.

    https://www.byggnadsarbetaren.se/61-blir-62-nasta-ar-hojs-pensionsaldern/?fbclid=IwAR1pzvjD9XgCjCSGbjXRgabARMLKmVDT2aAk5D0r wqOUsuwQHxJ48l6_8ac

    Förslaget ska godkännas av riksdagen innan det går igenom. Motionstiden pågår till 12 juni. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 december i år.Förslaget om höjd pensionsålder är resultatet av en överenskommelse från 2017 mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna. Den omdiskuterade pensionsöverenskommelsen har nu gått ett steg längre i processen och blivit till en proposition från regeringen. Ett första steg blir att den lägsta åldern när det går att ta ut allmän pension höjs med ett år, från 61 till 62 år, från och med 2020.

    Annika Strandhäll är ordförande i Pensionsgruppen - den grupp som har lobbat för höjd pensionsålder:

    https://www.senioren.se/nyheter/hojd...der-fran-2020/

    2020
    ? Lägsta ålder för att ta ut allmän pension höjs från 61 till 62 år
    ? Rätten att ha kvar sin anställning (LAS-åldern) höjs från 67 till 68 år
    2023
    ? Lägsta ålder för att ta ut allmän pension höjs från 62 till 63 år
    ? Lägsta ålder för garantipension höjs till 66 år
    ? 65-årsgränser i trygghetssystemen höjs till 66 år (exempelvis sjukförsäkringen och a-kassan)
    ? Rätten att ha kvar sin anställning (LAS-åldern) höjs från 68 till 69 år
    2026
    ? Lägsta ålder för att ta ut allmän pension höjs från 63 till 64 år
    ? Ålder för garantipension knyts till en ny riktålder, vilket förväntas innebära en höjning till 67 år. Övriga pensionsrelaterade åldrar och kringliggande system, inklusive LAS-åldern, knyts till riktåldern.

    Är inte detta ytterligare ett sabotage av vårt pensionssytem???

  • Svar på tråden snart omröstning om höjd pensionsålder
  • Tue 4 Jun 2019 19:13
    #11

    [quote=79669441][quote-nick]Konservativ skrev 2019-06-04 18:38:13 följande:[/quote-nick]De är väl reglerade redan? [/

    Ja det är det. Men eftersom politikerna vill att vi ska jobba längre har det diskuterats att slopa möjligheten att börja ta ut tjänstepension med tidigaste start vid 55 år. En utredning pekade ut just detta. Redan giltiga avtal tror inte jag man vågar försöka röra. Men framtids för de yngre?

  • PehrHo­lm
    Tue 4 Jun 2019 20:56
    #12
    +1

    Förstår ingenting.

    Skulle inte flyktinginvandringen säkra både pensionerna och välfärden för oss?

    Sas ju att vi inte skulle klara oss utan flyktinginvandringen.

  • Tue 4 Jun 2019 21:05
    #13
    CarinaL26 skrev 2019-06-04 10:14:43 följande:
    Svepskäl? Spara?

    Om man avsätter X kronor i pension till dig, inser du inte att kostnaden blir betydligt större om du förväntas bli 95 istället för 75?
    Bevisligen inte.
    Det är då man får sådana här populistiska gnälltrådar. Det finns ju fler, bl.a. en hel blogg maskerad som en diskussionstråd...
  • Pilsne­r
    Wed 5 Jun 2019 09:16
    #14
    jag2000 skrev 2019-05-30 08:03:11 följande:

    I juni 2019 kommer riksdagen rösta om höjd pensionsålder.

    https://www.byggnadsarbetaren.se/61-blir-62-nasta-ar-hojs-pensionsaldern

    ...


    Är inte detta ytterligare ett sabotage av vårt pensionssytem???


    Det är en konsekvens av att välfärdssystemet urholkas allt snabbare.

    Socialförsäkring är som namnet antyder en försäkring. Man betalar via skatten in sin premie. Sedan kan man få ersättning utbetald vid vissa situationer.

    Jag betalar för att ha min bil försäkrad i Folksam.

    Om nu Folksam börjar betala ut en massa i ersättning till en stor grupp människor som inte har Folksam som försäkringsbolag kommer det inte finnas pengar kvar till rimlig ersättning till mig om något händer med min bil. Om Folksam inte vill sänka ersättningen kan de höja premierna rejält och hoppas på att kunderna inte byter försäkringsbolag.

    När det gäller välfärdssysteme tsitter vi i just den sitsen. Man höjer skatten och sänker ersättningen. Att folk skulle byta välfärdssystem är inte så vanligt. (Förutom de som jobbar svart då.)

    De pensionärer som jobbat och betalat skatt i hela sina liv är halv livegna. Även om de flyttar utomlands och borde förväntas få ta med sig pension så vill Magdalena Andersson att de ska betala skatt här i Sverige, för att finansiera de som inte betalat skatt här i landet men ändå måste förörjas.
  • Wed 5 Jun 2019 12:40
    #15

    Ni behöver inte vara oroliga att penisonsåldern ska höjas. Tänk på att Sveriges invandringspolitik har genererat 900 miljarder till statskassan. Dett är pengar som kan användas på pensionärerna.

  • Wed 5 Jun 2019 18:53
    #16
    Mentat skrev 2019-06-04 21:05:15 följande:
    Bevisligen inte.
    Det är då man får sådana här populistiska gnälltrådar. Det finns ju fler, bl.a. en hel blogg maskerad som en diskussionstråd...
    Om a-kassan sänks till 50% är det populistiskt och gnälligt att vara emot det?
    Om barnbidraget tas bort är det populistiskt och gnälligt att vara emot det?
    Om sjukvårdsavgifter höjs till 75% av den verkliga kostnaden är det populistiskt och gnälligt att vara emot det?

    Det är du som gnäller för att andra har en annan åsikt.
  • Thu 6 Jun 2019 08:11
    #17
    Konservativ skrev 2019-06-05 18:53:48 följande:
    Om a-kassan sänks till 50% är det populistiskt och gnälligt att vara emot det?
    Om barnbidraget tas bort är det populistiskt och gnälligt att vara emot det?
    Om sjukvårdsavgifter höjs till 75% av den verkliga kostnaden är det populistiskt och gnälligt att vara emot det?

    Det är du som gnäller för att andra har en annan åsikt.
    Inget av det där är aktuellt. Det är populistiskt och gnälligt att säga att "jag vill ha" totalt utan att ta hänsyn till verkligheten, som t.ex. demografi.
    Bemöt gärna mitt inlägg #1 i stället.
  • Thu 6 Jun 2019 13:06
    #18
    Mentat skrev 2019-06-06 08:11:59 följande:
    Inget av det där är aktuellt. Det är populistiskt och gnälligt att säga att "jag vill ha" totalt utan att ta hänsyn till verkligheten, som t.ex. demografi.
    Bemöt gärna mitt inlägg #1 i stället.
    På tal om ditt inlägg nr1 så vill jag uppdatera din länk. Inte för någon annan anledning egentligen än att det är en finsk sida och finns tillgänglig på svenska.

    https://www.etk.fi/sv/pensionssystemen/internationell-jamforelse/pensionsalder/
    I have a growing lack of disgust for you
  • Thu 6 Jun 2019 18:23
    #19
    Mentat skrev 2019-06-06 08:11:59 följande:
    Inget av det där är aktuellt. Det är populistiskt och gnälligt att säga att "jag vill ha" totalt utan att ta hänsyn till verkligheten, som t.ex. demografi.
    Bemöt gärna mitt inlägg #1 i stället.
    Varje gång någon vill sänka ersättningsnivåer blir det diskussion om det. Det är enbart när det gäller pensioner som det kommer prat om populism och gnälligt. Om folk har invaggats i tron att de får pensioneras när de är 65 så blir de såklart arga om de då måste jobba i 3 år till. Att levnadsåldern höjts är i och för sig en bra sak. Och precis som du säger har det gjort att pensionssystemen sviktar. 

    Därför är det bara en slutsats som är rimlig: Politikerna ska ge fan i folks pensioner.  Skrotandet av ATP och Göran Perssons stöld av pensionspengar är bara konsekvenser av att Sverige har ett pensionssystem som inbjuder till korruption. 
  • Thu 6 Jun 2019 18:42
    #20

    [quote=79673419][quote-nick]Konservativ skrev 2019-06-06 18:23:42 följande:[/quote-nick]Varje gång någon vill sänka ersättningsnivåer blir det diskussion om det. Det är enbart när det gäller pensioner som det kommer prat om populism och gnälligt. Om folk har invaggats i tron att de får pensioneras när de är 65 så blir de såklart arga om de då måste jobba i 3 år till. Att levnadsåldern höjts är i och för sig en bra sak. Och precis som du säger har det gjort att pensionssystemen sviktar. 

    Därför är det bara en slutsats som är rimlig: Politikerna ska ge fan i folks pensioner.  Skrotandet av ATP och Göran Perssons stöld av pensionspengar är bara konsekvenser av att Sverige har ett pensionssystem som inbjuder till korruption. [/

    Om att Göran Persson stal pensionspengar, ett exempel på hur en lögn bara spinner vidare och få orkar gräva efter fakta:

    www.na.se/artikel/nej-han-snodde-inte-258-miljarder

    Det handlar om att olika pensionsförmåner splittades.

    För övrigt är jag en av dem som direkt drabbas av beslutet ovan då jag fyller 55 i år. Nu kommer jag parera det och planerar pension gå vid 62 ändå. Går beslutet igenom har jag 7 år på med att spara mer och bädda för lägre kostnader.

Svar på tråden snart omröstning om höjd pensionsålder