• fanola

    Vaccinera mot tbe

    Hej alla kunniga och smarta föräldrar!

    Jag har en 15 månaders hemma och undrar lite över vaccin mot tbe?

    Det är nämligen så att vi bor på landet och jag själv som aldrig får fästingar har nu inom loppet av typ 3 dagar fått 2 st fästingar!

    Bör man vaccinera?

    Vi har dessutom en hund med fästinghalsband så de kan ju också vara så att han drar in något som inte sätter sig på honom utan oss istället..

    Har ni vaccinerat era barn?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vaccinera mot tbe
  • Anonym (K)

    Beror ju på var du bor. Är det ett högriskområde för tbe? Då hade jag absolut vaccinerat! Vår familj spenderar större delen av somrarna i högriskområden så för oss har det varit självklart att vaccinera mot tbe. När jag jobbade i en lågstadieklass var det ett barn som fick tbe under sommarlovet och han hade det väldigt kämpigt när skolan började igen.

  • Mascaraklumpar

    Uppemot 5% av fästingar bär på TBE i högriskområdena. Drabbas man så löper man ca 25% risk att utveckla neurologiska symptom. Ca 40% av de som utvecklar dessa får kvarstående kognitiva besvär (tex minnes- och koncentrationssvårigheter, personlighetsförändring). Runt 10% drabbas av en akut förlamning som kan drabba allt ifrån enstaka kroppsdelar till hela kroppen. I hälften av fallen blir den kvarstående. Andra komplikationer är exempelvis dövhet, blindhet, förlust av talförmågan, andningspåverkan m.m. Risken att avlida är däremot relativt låg - ca 0,5%

    Källa: www.internetmedicin.se/page.aspx

    Ovanstående gäller vuxna. Barn löper inte riktigt lika hög risk för kvarstående komplikationer, men tillräckligt hög för att de bör vaccineras. Men det är alltså jätteviktigt att också du som förälder tar vaccinet så snart det bara går. För varje fästing du drabbas av löper du i princip 1% risk att bli så sjuk att du inte längre kan ta hand om ditt barn på några veckor, månader eller år. (Förutsatt att ni bor i ett högriskområde, alltså. Finns det ingen TBE där ni bor och ni aldrig åker till ett högriskområde så behövs det förstås inte.)

  • fanola
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-30 13:10:27 följande:

    Uppemot 5% av fästingar bär på TBE i högriskområdena. Drabbas man så löper man ca 25% risk att utveckla neurologiska symptom. Ca 40% av de som utvecklar dessa får kvarstående kognitiva besvär (tex minnes- och koncentrationssvårigheter, personlighetsförändring). Runt 10% drabbas av en akut förlamning som kan drabba allt ifrån enstaka kroppsdelar till hela kroppen. I hälften av fallen blir den kvarstående. Andra komplikationer är exempelvis dövhet, blindhet, förlust av talförmågan, andningspåverkan m.m. Risken att avlida är däremot relativt låg - ca 0,5%

    Källa: www.internetmedicin.se/page.aspx

    Ovanstående gäller vuxna. Barn löper inte riktigt lika hög risk för kvarstående komplikationer, men tillräckligt hög för att de bör vaccineras. Men det är alltså jätteviktigt att också du som förälder tar vaccinet så snart det bara går. För varje fästing du drabbas av löper du i princip 1% risk att bli så sjuk att du inte längre kan ta hand om ditt barn på några veckor, månader eller år. (Förutsatt att ni bor i ett högriskområde, alltså. Finns det ingen TBE där ni bor och ni aldrig åker till ett högriskområde så behövs det förstås inte.)


    Tack för superbra info!

    Hur kan man ta reda på om man bor i ett högriskområde?
  • fanola
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-30 13:10:27 följande:

    Uppemot 5% av fästingar bär på TBE i högriskområdena. Drabbas man så löper man ca 25% risk att utveckla neurologiska symptom. Ca 40% av de som utvecklar dessa får kvarstående kognitiva besvär (tex minnes- och koncentrationssvårigheter, personlighetsförändring). Runt 10% drabbas av en akut förlamning som kan drabba allt ifrån enstaka kroppsdelar till hela kroppen. I hälften av fallen blir den kvarstående. Andra komplikationer är exempelvis dövhet, blindhet, förlust av talförmågan, andningspåverkan m.m. Risken att avlida är däremot relativt låg - ca 0,5%

    Källa: www.internetmedicin.se/page.aspx

    Ovanstående gäller vuxna. Barn löper inte riktigt lika hög risk för kvarstående komplikationer, men tillräckligt hög för att de bör vaccineras. Men det är alltså jätteviktigt att också du som förälder tar vaccinet så snart det bara går. För varje fästing du drabbas av löper du i princip 1% risk att bli så sjuk att du inte längre kan ta hand om ditt barn på några veckor, månader eller år. (Förutsatt att ni bor i ett högriskområde, alltså. Finns det ingen TBE där ni bor och ni aldrig åker till ett högriskområde så behövs det förstås inte.)


    Jag kollade nu på en karta och jag bor på värmdö så var rött överallt här! Dags att vaccinera sig då! ????
  • Babymama

    Du ska helt klart vaccinera hela familjen! Vi har vaccinerat oss inför resa till högriskområde, trots att vi bara vistas där en vecka åt gången. TBE är ju inget man önskar sig själv eller sitt barn, och det är ju lätt att vaccinera sig.

  • Anonym (Anna)

    Mina små barn är vaccinerade och bor i Stockholm. Varför anser ni att man vara bör vaccinera sig och sina barn om man bor i högriskområde? De flesta människor reser väl någon gång i livet utanför sin tomtgräns? Och även i lågriskområden finns väl ändå en liten risk att få tbe?

  • fanola

    Jag kommer nog att vaccinera min son så snart som möjligt, finns inget som säger att jag inte borde!

    Tack alla för er input, ni är så kloka! :)

  • Babymama
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-30 21:47:22 följande:

    Mina små barn är vaccinerade och bor i Stockholm. Varför anser ni att man vara bör vaccinera sig och sina barn om man bor i högriskområde? De flesta människor reser väl någon gång i livet utanför sin tomtgräns? Och även i lågriskområden finns väl ändå en liten risk att få tbe?


    Om vi inte hade rest till högriskområde så hade vi inte vaccinerat oss mot TBE i vår familj. Vaccination är ju alltid en fråga om att väga för- mot nackdelar. Om man inte bor eller vistas ofta i ett högriskområde är risken att få TBE fortfarande liten i Sverige. Vaccinet kostar mycket pengar och man måste ta många doser för att få fullgott skydd. Hela tre doser första året och sen en dos efter tre år, därefter en dos vart femte år. Jämför med ex stelkrampsvaccin som håller i sådär 20 år så är det många sprutor. Speciellt med barn är man oftast noga med att bara ge vaccin som är nödvändiga, och bor man då i lågriskområde så kan nackdelarna med att ge många stick överväga nyttan av skyddet.

    Det finns enormt många vaccin man kan ta, exempelvis mot vattkoppor, hjärnhinneinflammation orsakat av meningokocker osv osv. Det är lätt att vaccinera mot, och görs rutinmässigt i många länder men i Sverige anser de flesta att risken är så låg att man inte behöver vaccinera sig. Ändå dör ju människor av meningokockorsakad hjärnhinneinflammation i Sverige. Man får själv väga hur stor risken är att drabbas. Och just därför vaccineras inte alla svenskar mot TBE.
Svar på tråden Vaccinera mot tbe