• Anonym (Kaffedraken)

    Någon som har kunskap om graviddiabetes

    Hej!

    Gravid i v31 andra barnet, gått upp 5kg.

    Förra veckan gjorde jag glukosbelastningen. Fasta låg jag på 4,6 och efter 2h 9.7 alltså försämrad glukostolerans. Har nu fått blodsockermätare som jag ska använda 6 gånger om dagen 2 dagar i veckan. Innan och efter frukost. Innan och efter lunch. Innan och efter kvällsmat.

    Jag undrar vad jag ska ligga på? Jag frågade sköterskan när jag fick apparaten och hon sa under 5.

    Jag låg idag 4.6 innan frukost och 1.5h efter låg jag på 5.4 så enligt sköterskan är det inte bra då? Men överallt när jag söker information är normalvärde 4-8 efter måltid? Jag åt två knäckebröd med skinka, avokado och ett kokt ägg och några färska blåbär till.

    Jag är så stressad över detta, rädd att göra fel, rädd för att äta, rädd för att skada barnet. Ringde till kvinnohälsovården nu men det är ju stängt pga röd dag såklart.

    Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?

  • Svar på tråden Någon som har kunskap om graviddiabetes
  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultrontjejen skrev 2019-05-30 10:39:45 följande:

    Hej!

    Gravid i v31 andra barnet, gått upp 5kg.

    Förra veckan gjorde jag glukosbelastningen. Fasta låg jag på 4,6 och efter 2h 9.7 alltså försämrad glukostolerans. Har nu fått blodsockermätare som jag ska använda 6 gånger om dagen 2 dagar i veckan. Innan och efter frukost. Innan och efter lunch. Innan och efter kvällsmat.

    Jag undrar vad jag ska ligga på? Jag frågade sköterskan när jag fick apparaten och hon sa under 5.

    Jag låg idag 4.6 innan frukost och 1.5h efter låg jag på 5.4 så enligt sköterskan är det inte bra då? Men överallt när jag söker information är normalvärde 4-8 efter måltid? Jag åt två knäckebröd med skinka, avokado och ett kokt ägg och några färska blåbär till.

    Jag är så stressad över detta, rädd att göra fel, rädd för att äta, rädd för att skada barnet. Ringde till kvinnohälsovården nu men det är ju stängt pga röd dag såklart.

    Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?


    4-8 är normalvärde, bara försöka hålla koll på att man inte går över det eller under för den delen heller.

    Tar du nån form av insulin?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för att du svarade!

    Nej inget insulin, ska bara äta bra (vilket jag tycker jag gör, röktlax med grov bulgursallad nu till lunch.)

    Nu tog jag blodsockret innan lunch och det låg på 4.4 och då hade jag ätit ett halvt äpple och en lingongrova med ost till mellis.

    Men jag måste fattat fel då när hon sa under 5? Att hon menar att det ska ligga på under 5 innan måltid? Det är väl inte vanligt att ligga under 5 1.5h efter måltid?


    Bioelite skrev 2019-05-30 13:18:04 följande:

    4-8 är normalvärde, bara försöka hålla koll på att man inte går över det eller under för den delen heller.

    Tar du nån form av insulin?


  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultrontjejen skrev 2019-05-30 13:56:49 följande:

    Tack för att du svarade!

    Nej inget insulin, ska bara äta bra (vilket jag tycker jag gör, röktlax med grov bulgursallad nu till lunch.)

    Nu tog jag blodsockret innan lunch och det låg på 4.4 och då hade jag ätit ett halvt äpple och en lingongrova med ost till mellis.

    Men jag måste fattat fel då när hon sa under 5? Att hon menar att det ska ligga på under 5 innan måltid? Det är väl inte vanligt att ligga under 5 1.5h efter måltid?


    Det måste vart så hon menade, alltså under 5 innan måltid.

    Men känner du dig osäker & är rädd så be om att få en dietist på din VC eller sjukhus. Dom är jätte duktiga & kan ge dig tips & råd för vad som är bra & mindre bra att äta med en diabetes utan insulin. Hade du haft insulin kan du ju bara justera ditt blodsocker, ligger du för högt så tar du insulin så sjunker det men utan det blir det helt klart lite mer svåra & hålla koll på vad som höjer & sänker ditt BS, så somsagt kontakta en dietist om råd så kommer du fixa detta galant :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultrontjejen skrev 2019-05-30 13:56:49 följande:

    Tack för att du svarade!

    Nej inget insulin, ska bara äta bra (vilket jag tycker jag gör, röktlax med grov bulgursallad nu till lunch.)

    Nu tog jag blodsockret innan lunch och det låg på 4.4 och då hade jag ätit ett halvt äpple och en lingongrova med ost till mellis.

    Men jag måste fattat fel då när hon sa under 5? Att hon menar att det ska ligga på under 5 innan måltid? Det är väl inte vanligt att ligga under 5 1.5h efter måltid?


    Ett tips! Försök & äta en kolhydrat snål kost. Ju mer kolhydrater ju mer socker är det i maten. Tex försök undvik bröd, pasta, ris, vete, potatis osv. Finns massa du kan ersätta det med.

    Vitkål är jätte gott & steka med lite kryddor, blomkål lika så, finns blomkålsris & köpa färdigt om man tycker det underlättar. Bara googla på LCHF mat så får du upp massa goda & bra recept :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för tips <3

    Ja, jag äter mycket råkost, spetskål är ju favorit. Nu efter lunchen låg jag på 5.9 känns ju som det är ett godkänt värde men det är ändå nått som ekar ?under 5?

    Jag kanske ska minska storleken på måltiden? Nu åt jag inte upp utan sparade till eftermiddagsmellisen.

    Men det jobbiga är ju alla kalas som är nu, ikväll ska vi på kalas och det bjuds på exotisk planka, chark och söta frukter. Jag har ju redan ätit min ranson av frukt idag så jag vet inte hur jag ska göra. Tårtan har jag inga problem att stå över men jag måste äta mat. Får smuggla med en macka hehehe


    Bioelite skrev 2019-05-30 14:43:06 följande:

    Ett tips! Försök & äta en kolhydrat snål kost. Ju mer kolhydrater ju mer socker är det i maten. Tex försök undvik bröd, pasta, ris, vete, potatis osv. Finns massa du kan ersätta det med.

    Vitkål är jätte gott & steka med lite kryddor, blomkål lika så, finns blomkålsris & köpa färdigt om man tycker det underlättar. Bara googla på LCHF mat så får du upp massa goda & bra recept :)


  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultrontjejen skrev 2019-05-30 15:42:24 följande:

    Tack för tips <3

    Ja, jag äter mycket råkost, spetskål är ju favorit. Nu efter lunchen låg jag på 5.9 känns ju som det är ett godkänt värde men det är ändå nått som ekar ?under 5?

    Jag kanske ska minska storleken på måltiden? Nu åt jag inte upp utan sparade till eftermiddagsmellisen.

    Men det jobbiga är ju alla kalas som är nu, ikväll ska vi på kalas och det bjuds på exotisk planka, chark och söta frukter. Jag har ju redan ätit min ranson av frukt idag så jag vet inte hur jag ska göra. Tårtan har jag inga problem att stå över men jag måste äta mat. Får smuggla med en macka hehehe


    Ja frukt ska man va lite försiktig med, väldigt mycket socker i det. & oftast dom ostarna som är på planka är tyvärr sånna man ska undvika när man är gravid.

    Så ja du får nog ta med dig nått eget, en sallad eller något annat haha!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej.

    Tycker det där låter konstigt.. Ja har gjort glykosbelastning i alla 4 graviditeter. Alla har legat under 5 innan belastningen och efter har 3 av 4 legat på 9,8.

    Ja har aldrig behövt mäta eller ta blodsocker själv hemma. De har sagt åt mig att ja ska äta regelbundet och undvika socker så mycket som möjligt :) undra varför de e så olika.. Ja har ändå diabetes i släkten, därav de gör glukoabelastning på mig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för du svarar!

    Jag bor i jönköpingslän så de kanske är hårda här. Ja jag gör belastningen för mamma har diabetes. Det är såklart jobbigt detta men det är samtidigt skönt att de vill hålla koll.


    Linda2barnsmamma skrev 2019-05-30 17:42:16 följande:

    Hej.

    Tycker det där låter konstigt.. Ja har gjort glykosbelastning i alla 4 graviditeter. Alla har legat under 5 innan belastningen och efter har 3 av 4 legat på 9,8.

    Ja har aldrig behövt mäta eller ta blodsocker själv hemma. De har sagt åt mig att ja ska äta regelbundet och undvika socker så mycket som möjligt :) undra varför de e så olika.. Ja har ändå diabetes i släkten, därav de gör glukoabelastning på mig.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Dina värden är helt normala och du behöver inte inte oroa dig. Det är fastevärden över 7, eller icke-fastevärden över 11, som kallas diabetes. /Läkare

  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultrontjejen skrev 2019-05-30 21:16:40 följande:

    Tack för du svarar!

    Jag bor i jönköpingslän så de kanske är hårda här. Ja jag gör belastningen för mamma har diabetes. Det är såklart jobbigt detta men det är samtidigt skönt att de vill hålla koll.


    Världen är liten, är oxå Jönköpingsbo :)

    Dom är duktiga på diabetesmottagningen här om det är dom du har kontakt med.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men nej vad lustigt!

    Ja, jag va där en gång nu i veckan, de va rara.


    Bioelite skrev 2019-05-30 21:48:32 följande:

    Världen är liten, är oxå Jönköpingsbo :)

    Dom är duktiga på diabetesmottagningen här om det är dom du har kontakt med.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack, skönt att höra.


    Daphodil skrev 2019-05-30 21:18:09 följande:

    Dina värden är helt normala och du behöver inte inte oroa dig. Det är fastevärden över 7, eller icke-fastevärden över 11, som kallas diabetes. /Läkare


  • Anonym (Kaffedraken)
    Daphodil skrev 2019-05-30 21:18:09 följande:

    Dina värden är helt normala och du behöver inte inte oroa dig. Det är fastevärden över 7, eller icke-fastevärden över 11, som kallas diabetes. /Läkare


    För graviditetsdiabetes stämmer inte dessa gränsvärden. Läs på avsnittet om graviditetsdiabetes på internetmedicin.se. Brukar vara uppdaterad och bra info där.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det jag hittar på den sidan är:

    Mål för kapillär P-Glukos:

    - Fasteglukos < 5,3 mmol/l

    - Före övriga mål < 6,0 mmol/l

    - 1 timme efter påbörjad måltid < 8,0 mmol/l

    - Före sänggående < 7,0 mmol/l

    Ska träffa läkare på specialmödravården på onsdag så då klarnar nog många frågetecken. Har fått veta svar på långtidssockret och det låg inte i riskzonen så det känns skönt.


    Fialotta75 skrev 2019-05-30 23:49:07 följande:

    För graviditetsdiabetes stämmer inte dessa gränsvärden. Läs på avsnittet om graviditetsdiabetes på internetmedicin.se. Brukar vara uppdaterad och bra info där.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Uppdatering

    Jag har rapporterat in mina värden från förra veckan och fått svar att det va inom referensramarna och att jag ska fortsätta. Så det va skönt. Tack för alla svar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, jag är gravid och har diabetes. Enligt min läkare så ska fastevärdet på morgonen ligga under 5,3. Efter måltid så ska stegringen inte överstiga 2,0 enheter från det värde du mätte innan måltiden, dvs. Om du mäter 5,0 vill frukost (fastevärde) så ska mätningen 1,5 h efter måltid inte överstig 7,0.

    Hoppas att det blev tydligare och du har bra värden för övrigt.

    Såg nu din uppdatering, skönt att även läkare kunde bekräfta att allt var normalt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Din kommentar är guld värd! Varför säger de inte sånt till mig från början? Tack så mycket för hjälpen.

    :)


    OupaOupa skrev 2019-06-04 20:30:49 följande:

    Hej, jag är gravid och har diabetes. Enligt min läkare så ska fastevärdet på morgonen ligga under 5,3. Efter måltid så ska stegringen inte överstiga 2,0 enheter från det värde du mätte innan måltiden, dvs. Om du mäter 5,0 vill frukost (fastevärde) så ska mätningen 1,5 h efter måltid inte överstig 7,0.

    Hoppas att det blev tydligare och du har bra värden för övrigt.

    Såg nu din uppdatering, skönt att även läkare kunde bekräfta att allt var normalt.


Svar på tråden Någon som har kunskap om graviddiabetes