• Thu 30 May 2019 17:29
    437 visningar
    4 svar
    4
    437

    Dubbelslag hela tiden!!!! Gravid

    Hej!! Jag är gravid i v.13 och igår vaknade jag med dubbelslag på hjärtat!!!!!! Jag har det fortfarande och det är fruktansvärt vill bara att det ska sluta. Va hos Vc igår och de tog EKG där de kunde se att jag hade dubbelslag men det såg annars bra ut. Nu undrar jag om detta är vanligt när man är gravid??? Va och gjorde kub test och ultraljud för några dagar sen och allt såg bra ut. Har underfunktion på sköldkörteln och tog prover för en vecka sen och dem var också bra. Kan det vara någon järnbrist eller liknande?? Eller är det helt enkelt bara normalt att ha dubbelslag??

    Mvh 24 år och orolig

  • Svar på tråden Dubbelslag hela tiden!!!! Gravid
  • Thu 30 May 2019 21:14
    #1

    Jag har dubbelslag både som gravid och ogravid men som gravid har jag mycket mer besvär av det. Första gången det hände sa min barnmorska att dubbelslagen beror på den ökade blodvolymen i kroppen.

    Jag gjorde sen dygns-EKG efter en graviditet för att jag hade så mycket dubbelslag och de visade sig vara helt ofarliga. Om du gjorde EKG som visade dubbelslag så borde läkaren kunna se om de var ofarliga eller ej. Anledningen till att jag fick ha dosa i ett dygn var att jag inte hade några dubbelslag när jag gjorde det första korta EKG:t på vårdcentralen.

  • Thu 30 May 2019 21:15
    #2

    Ett tips är att se till att aldrig bli uttorkad. Mina dubbelslag blir så mycket värre om jag inte dricker ordentligt. Värt att testa? Man behöver ju mer vätska som gravid.

  • Anonym (Jag med)
    Thu 30 May 2019 23:30
    #3

    Är nu gravid o v 36 och har sällan dubbelslag.

    Men jag hade jätte mycket när jag var i samma vec kna som du, det höll i sig 2 - 3 veckor åt gången när det är som värst. Jätte jobbigt och obehagligt!! Det är troligtvis den ökade blodvolymen samt hormonerna som gör det. Som tur är så är det inget farligt!

  • Tue 4 Jun 2019 09:53
    #4

    Åhh tack för svar!! Man blir ju orolig när man aldrig haft det innan. Plus att det är väldigt obehagligt!! Får försöka dricka mycket och stå ut!!

Svar på tråden Dubbelslag hela tiden!!!! Gravid