• Anonym­sju
    Thu 30 May 2019 19:22
    195 visningar
    9 svar
    9
    195

    Ny arbetskollega efter mammaledighet

    Okej, ska försöka göra det här så kortfattat som möjligt men ändå få med alla viktiga aspekter.

    Jag jobbar på ett café där man är 2 stycken anställda som byter av varandra. Chefen sitter några trappor upp och har ingen vidare koll på vad som försiggår på fiket. Jag har varit mammaledig i 1,5 år men ska börja jobba snart. Under tiden jag varit hemma har min kollega slutat, så en ny blev anställd som tog hennes plats medans en extraarbetare fick ta mitt vikariat.

    Nu till problemet - Den nya anställda är otrevlig, gnällig, klagar på saker varje dag, hon tar bort olika livsmedel vi säljer för att hon tycker det är för mycket att göra och att det inte går åt så bra (vilket det gjorde när jag jobbade), hon hittar på ursäkter för att slippa fysiskt arbete, hon har själv bestämt att hon tar hand om alla beställningar trots att vi innan hjälptes åt. Hon klagar och gnäller konstant på att hon har ont, hon gnäller på våra stammisar, (vi har förlorat kunder pga av henne). Hon vill ofta gå hem tidigare eller börja senare. Allt detta har jag hört av hon som jobbar istället för mig, men jag har träffat henne korta stunder och då har jag fått bekräftat om hur gnällig och negativ hon är.

    Jag har jobbat där i 5 år, innan jag gick hem hade jag mycket att säga till om gällande schema, beställningar osv. Vi sammarbetade och möttes på mitten så vi båda var nöjda. Nu när jag kommer tillbaka har jag ingenting att säga till om gällande schemat för den här nya kollegan. Hon beter sig som min chef och som att jag var ny på jobbet, när det är tvärtom. Hon har även 20 kr/tim mer än mig i lön även fast vi jobbar precis lika mycket, har samma arbetsuppgifter. Att hon tar alla beställningar är något hon själv tagit åt sig medans jag varit borta, så nu ska jag komma tillbaka till mitt jobb men inte få ta hand om beställningar jag är van vid. Det enda är att hon är äldre än mig vilket gör att hon måste väl ha en typ av lön, men jag som jobbat där och skött mig exemplariskt bör väl få matcha hennes lön?

    Min fråga är väl egentligen, är det helt rätt av henne att göra så? eller är det för mig att bara gilla läget tills jag hittar ett nytt jobb. Hur hade ni agerat? Bör jag ta upp det med min chef?

    Tacksam för råd, känner mig lite vilsen i arbetslivet då jag varit hemma så länge, därför känner jag behov av att höra vad ni hade känt inför en sån här situation!

  • Svar på tråden Ny arbetskollega efter mammaledighet
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 30 May 2019 19:54
    #1

    *Uppar då ingen läst och inlägget hamnat långt ner

  • Thu 30 May 2019 21:05
    #2

    Jag hade bara sagt till henne att du också gör beställningar och att ni får lösa schema tillsammans. Hårt mot hårt helt enkelt. Fast kanske inte gå in med den inställningen utan försök stänga ute vad din vikarie sagt om henne.

    Gällande lönen hade jag nog inte tagit upp detta omedelbart utan känt efter hur samarbetet funkar och om det öht är värt att jobba kvar :)

  • Thu 30 May 2019 21:35
    #3

    Boka in ett möte med chefen innan du börjar "för att bli uppdaterad på vad som hänt sen sist". Först ber du chefen berätta om verksamheten nu, om det finns någon ny satsning framåt etc. Även om det "bara" är ett café kan det ju ha blivit mer fokus på veganalternativ, nya leverantörer eller liknande, så det är inte konstigt om du vill veta vad som gäller nu.

    Sen kan ni prata om hur schemat fungerar nu, vilka arbetsuppgifter du ska ha, ny lön (oberoende av nya kollegan har) osv. Håll kollegan ute ur diskussionen. Jobba sen ihop ett tag och gör dig en egen uppfattning. Är det problem får du ta upp det med chefen då, med egna exempel.

  • Fri 31 May 2019 06:35
    #4

    Det första du ska göra är att börja arbeta och själv se hur det fungerar. Nu har du bara hörsägen att gå på. Kanske är det så att hon som vikarierat för dig har haft svårt för beställnignar etc, eller så har det bara skurit sig mellan de två. 

    Om det fungerar dåligt sedan kan du be om ett möte med chefen där du ber att chefen tydliggör vem som ansvarar för vad, exakt hur schemat ser ut osv.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 21:26
    #5
    hammarhajen skrev 2019-05-31 06:35:35 följande:

    Det första du ska göra är att börja arbeta och själv se hur det fungerar. Nu har du bara hörsägen att gå på. Kanske är det så att hon som vikarierat för dig har haft svårt för beställnignar etc, eller så har det bara skurit sig mellan de två. 

    Om det fungerar dåligt sedan kan du be om ett möte med chefen där du ber att chefen tydliggör vem som ansvarar för vad, exakt hur schemat ser ut osv.


    Jag vet att personen som har mitt vik inte haft det svårt med beställningar då jag jobbat med henne innan.

    Jag vet ju såklart inte hur det är att jobba med henne så jag ska ju inte ta ut allt i förskott, men jag har träffat henne och då säger hon att det är hon som bestämmer schemat. Detta för att hon har ett annat jobb också. Jag som jobbat där i 5 år ska alltså rätta mig efter en ny arbetskollegas andra jobb. Det är ju något jag tycker känns fel, eller? Är det sånt här som händer ibland och jag bara har otur att hon började där när jag var mammaledig?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 21:29
    #6
    sugarfree skrev 2019-05-30 21:05:16 följande:

    Jag hade bara sagt till henne att du också gör beställningar och att ni får lösa schema tillsammans. Hårt mot hårt helt enkelt. Fast kanske inte gå in med den inställningen utan försök stänga ute vad din vikarie sagt om henne.

    Gällande lönen hade jag nog inte tagit upp detta omedelbart utan känt efter hur samarbetet funkar och om det öht är värt att jobba kvar :)


    Okej, tack för svar!

    Känns så trist att man går hem från ett jobb där man haft en toppen kollega där samarbetet funkat jättebra mellan oss, och kommer tillbaka till jobbet och måste jobba med en person som henne.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sat 1 Jun 2019 11:46
    #7
    BuoBä skrev 2019-05-30 21:35:15 följande:

    Boka in ett möte med chefen innan du börjar "för att bli uppdaterad på vad som hänt sen sist". Först ber du chefen berätta om verksamheten nu, om det finns någon ny satsning framåt etc. Även om det "bara" är ett café kan det ju ha blivit mer fokus på veganalternativ, nya leverantörer eller liknande, så det är inte konstigt om du vill veta vad som gäller nu.

    Sen kan ni prata om hur schemat fungerar nu, vilka arbetsuppgifter du ska ha, ny lön (oberoende av nya kollegan har) osv. Håll kollegan ute ur diskussionen. Jobba sen ihop ett tag och gör dig en egen uppfattning. Är det problem får du ta upp det med chefen då, med egna exempel.


    Ja du har rätt att det är mycket bättre att ta upp egna exempel till chefen om det uppstår konflikter/problem. Det jag grummar över är väl just att hon redan sagt att hon bestämmer schemat pga av hennes andra jobb. Jag som jobbat där i 5 år ska behöva anpassa mig efter en ny anställda andra jobb, det känns inte rätt..
  • Sat 1 Jun 2019 12:09
    #8
    Anonymsju skrev 2019-06-01 11:46:29 följande:

    Ja du har rätt att det är mycket bättre att ta upp egna exempel till chefen om det uppstår konflikter/problem. Det jag grummar över är väl just att hon redan sagt att hon bestämmer schemat pga av hennes andra jobb. Jag som jobbat där i 5 år ska behöva anpassa mig efter en ny anställda andra jobb, det känns inte rätt..


    Det är därför du ska prata med chefen innan och ta upp schemat generellt, hur det funkar, hur chefen tänkt du ska jobba etc. Då får du reda på om det är sanktionerat att den nya bestämmer eller om det är något hon hittat på själv.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sat 1 Jun 2019 12:29
    #9
    BuoBä skrev 2019-06-01 12:09:02 följande:

    Det är därför du ska prata med chefen innan och ta upp schemat generellt, hur det funkar, hur chefen tänkt du ska jobba etc. Då får du reda på om det är sanktionerat att den nya bestämmer eller om det är något hon hittat på själv.


    Okej jag förstår, men rent "regelmässigt" får en chef göra så?

    Någon slags talan bör man väl ha som jobbat där längst.
Svar på tråden Ny arbetskollega efter mammaledighet