• Löken370

    Temperaturmetoden?

    Hej! (Visste inte vilken kategori jag skulle lägga denna tråd i)

    Har försökt mig på temperatur metoden, har tempat varje dag.

    Men har lite funderingar kring hur det funkar? MÅSTE man ta samma tid varje dag för att få ett säkert resultat? Jag sover olika länge men har ändå tagit tempen direkt när jag vaknar.

    Idag glömde jag dock helt bort att ta tempen direkt utan jag satte mig upp och drack lite och tog tempen direkt efter det, kan jag inte räkna med det då? :)

    Såhär har tempen varit:

    23 Maj kl. 12:37: 36,4

    24 Maj kl. 12:41: 36,5

    25 Maj kl. ?? : 36,3

    26 Maj kl. 12:14: 36,5

    27 Maj kl. 12:40: 36,3

    28 Maj kl. 12:05: 36,5

    29 Maj kl. 13:15: 36,6

    30 Maj kl. 12:49: 36,7 (avvikande?)

    Är dessa tider godkända eller är alla avvikande för att det inte är samma tid?

    Berätts gärna ALLT om temperatur metoden och hur det funkat för er!

    Tack på förhan/ Emelie

  • Svar på tråden Temperaturmetoden?
  • Gullpluppan

    Hej!
    För att få ett säkert resultat så ta tempen samma tid varje dag. Jag brukade ställa klockan på det vanligaste och sedan somna om efteråt. Lägg tempen på väckarklockan för att inte glömma bort att ta tempen. Byt till en temp med två decimaler. Lycka till! :)

  • Löken370

    Gullpluppan:

    Vaknar inte av alarm, sover väldigt djupt med andra ord ????

    Är det helt kört för mig med denna metod då?

  • Gullpluppan

    Kört skulle jag inte säga men det blir svårare att tyda. Du har ingen partner som vaknar till alarm? Tanken är att ta tempen efter ca lika många sovtimmar och ungefär samma tid varje morgon innan du gjort ett dugg. Halvkrångligt till en början men jag tycker att jag kom in i det till slut :)

  • Daphodil

    Dina tider är ok tycker jag, verkar diffa som mest en timme. Använd muntermometer och ta tempen direkt vid uppvaknande. Räkna inte med temp där du suttit el druckit.

  • Löken370

    Gullpluppan:

    Får köra som jag har gjort och läsa av det så gott det går!

    Har ju bara testat i typ 1 vecka så kanske går lättare allt efter som :)

  • Löken370

    Daphodil:

    Får ta bort den tempen då :)

    Använder en muntermometer och det första jag gör är att ta tempen, gör likadant varje morgon!

    Har gjort ett eget diagram som jag fyller i så vi får se om diagrammet se någorlunda likt ut varje månad! Isåfall antar jag att det funkar så som jag gör :)

  • Daphodil
    Löken370 skrev 2019-05-31 16:26:14 följande:

    Daphodil:

    Får ta bort den tempen då :)

    Använder en muntermometer och det första jag gör är att ta tempen, gör likadant varje morgon!

    Har gjort ett eget diagram som jag fyller i så vi får se om diagrammet se någorlunda likt ut varje månad! Isåfall antar jag att det funkar så som jag gör :)


    Tipsar om Fertilityfriend, en gratisapp som gör diagrammet åt dig och markerar ut trolig ägglossning etc. Funkar toppen
Svar på tråden Temperaturmetoden?