• Thu 30 May 2019 20:30
    388 visningar
    6 svar
    -1 +1
    6
    388

    Hur mycket kontakt bör man ha med barnens far?

    Hej. Jag har ett litet (ganska stort och jobbigt problem) jag vet inte hur mycket kontakt jag ?bör? ha med mina barns far. Jag bröt helt med honom när den minsta var en månad. Gått ca. 1 och ett halvt år och han har träffat barnen ca, 3-4 gånger. När han ringer så ringer han inte för att prata om barnen utan om mig och hur gärna han vill att vi ska bli tillsammans. Jag vill absolut INTE DETTA då han inte är snäll emot mig. Eller har varit snäll innan. Det har jag förklarat för honom men han förstår inte sitt fel och allt är dött för mig när det kommer till honom. Försöker vara en god förälder att han får träffa barnen. Men jag vet inte vart gränsen går till att ha kontakt. Någon som varit i liknande situation? Är helt kluven när det kommer till den blten. Tex: städar (dammsuger) jag hemma och han ringer, då ringer han tills jag svarar sen smsar han 10 gånger och frågar vad jag håller på med, om jag pratar med någon annan osv osv. Han är helt besatt av mig och jag vet inte vad jag ska ta mig till...

  • Svar på tråden Hur mycket kontakt bör man ha med barnens far?
  • Thu 30 May 2019 20:35
    #1

    Det är nog vanligare än man tror att exet använder samarbetet om barnen att få tillbaka en.Vissa håller på så i många år.Det du kan göra är att markera klart och tydligt att era samtal ska enbart handla om barnen,inget annat.Du behöver inte lyssna på hans försök att få dig tillbaka.Han är ett ex.

  • Thu 30 May 2019 20:52
    #2

    Var supertydlig. Be honom sluta höra av sig annars måste du blocka honom. Respekterar han inte det så blockar du honom en tid så han fattar.

    Be honom höra av sig per mail och endast när det gäller barnen.

    Denna man respekterar inte dina gränser och ditt personliga utrymme. Se till att sätta dem!

  • Thu 30 May 2019 22:34
    #3

    Ja det är riktigt jobbigt. Jag har testat att blockera honom men då ringer han dolt. Idag ringde han mig dolt 43 gånger. Får ingen lugn och ro!

  • Thu 30 May 2019 22:51
    #4

    Ja, jag har skrivit det till honom men han kommer ej att sluta. Då blir han hotfull istället och det är bara så obehagligt. I reflex för rädsla gör jag som han säger och det är de som är jobbigt.. blivit starkare i mig själv men det sitter hårt i en ännu..

  • Fri 31 May 2019 09:12
    #5

    Jag har en gång läst boken "You go girl : att våga lämna kränkande kärleksrelationer"


    av Linda Newnham och Karin Nordlander. 

    Vissa saker där kanske du känner igen dig i. Men där står iaf att när man är tydlig och klipper banden eskalerar situationen en tid för att sedan avta. 

    Men kanske din exman verkligen inte är frisk. Jag tycker du ska börja dokumentera dessa typer av händelser (så mönstret framgår) och gå till polisen och anmäla honom. Även om inget görs är det viktigt att det kommer till deras vetskap om situationen fortsätter att eskalera och inte avta. 

    Jag tycker du ska kontakta polis och byta telenummer. Hoppas inte hans trakasserier fortsätter. Men han hade väl hållit på ett bra tag nu? Ingen ska behöva ha det såhär! 

    Kontakta polis, kanske även en kvinnojour för att få metoder att hantera detta. Och testa att läs boken.

  • Fri 31 May 2019 09:14
    #6

    Att han är hotfull om du inte svarar och att han ringer 43 ggr tycker jag tyder på att han skrämmer hotar och trakasserar dig och du behöver hjälp.

    Kontakta polis. Kontakta vänner och familj! Ingen ska behöva ha det såhär! Du ska inte behöva bära denna börda själv!

    KRAM! Jag tänker på dig!

Svar på tråden Hur mycket kontakt bör man ha med barnens far?