• Anonym (Rose)

    Blir jag anmäld till soc om jag säger sanningen till läkaren?

    Jag vill inte ha gissningar, utan svar från de som vet...

    Jag ska till läkaren nästa vecka, för nytt recept på min antidepressiva som jag tagit i flera år.

    Saken är den att jag mår väldigt dåligt nu, jag har ångestattacker, panikångest etc.

    Jag har börjat självmedicinera med alkohol, för att må lite bättre.

    Jag har fyra barn i olika åldrar, är rädd för att läkaren gör en socanmälan.

    Gör jag bäst i att hålla skenet uppe hos läkaren, och låtsas att allt är bra?

  • Svar på tråden Blir jag anmäld till soc om jag säger sanningen till läkaren?
  • Anonym (soc.sekr)

    läkaren är skyldig att anmäla om han misstänker/känner oro för barnen. om han gör det eller inte kan inte jag svara på, men ja, han borde göra en anmälan om du berättar det. sen är det inte säkert att soc faktiskt inleder en utredning, utan ni kanske bara kallas dit en gång. det beror ju på hur barnen faktiskt drabbas av detta.

  • Anonym (soc.sekr)

    klarar du av att vara en tillräckligt bra förälder? eller kan du behöva stöd?

  • Daphodil

    Jag är läkare. Håller med om det socialsekreteraren ovan skriver, och det blir troligtvis inga dramatiska konsekvenser. Snarare hjälper du dig själv och barnen genom att berätta om dina alkoholvanor, så att du kan bryta dem. Kanske behöver din antidepressiva medicinering ses över, kanske behöver du samtalskontakt?

  • Anonym (Rose)

    Jag kan ta hand om barnen. Har en sambo också.

    Vill inte att mina äldsta barns pappa ska bli kallad till möte hos socialen, vilket kommer att hända i så fall.

    Och det kommer att ältas och användas emot mig i all framtid.

    Men tack för svaren! Jag kommer inte berätta något för läkaren.

  • Anonym (Nej)

    NEJ NEJ NEJ..... du ska absolut INTE berätta detta för din läkare. Inte om du vill må bättre och bryr dig om dina barn. Behöver du hjälp och stöd kan du söka det via privata aktörer utan anmälningsplikt och/eller vända dig till AA där du kommer mottas med öppna armar!

    Tro mig, du förstör både ditt och dina barns liv om soc blir inblandad i din familj!

  • Anonym (The)

    Skulle se det som något positivt och som en otrolig styrka om mitt ex som jag har barn med skulle be om hjälp för att sluta självmedicinera med alkohol. I den bästa av världar skulle ju du också förstå att dina barn tar mer skada av att du självmedicinerar med alkohol än att ni blir kallade till ett socmöte och att du blir erbjuden ordentlig hjälp att sluta. Just saying.

  • Anonym (Morr!)

    Som syster till en grav alkis som förstörde sitt barns uppväxt hoppas jag innerligen att du blir påkommen och anmäld! Du kanske i din fantasi tror att du fortfarande kan ta hand om barnen, men det kan du inte om du super. Så enkelt är det. Dina barn förtjänar bättre!

  • Linkan92

    Läkaren har en skyldighet att rapportera till socialnämden om hen befarar att barn far illa. Men syftet med det är ju att er situation ska bli bättre, det handlar inte på något sätt om att vilja förstöra ditt liv eller ta barnen ifrån dig. Jag skulle råda dig att berätta som det är. Då får du bästa hjälpen att må bättre. Alkohol kan lindra ångest på kort sikt men leder sedan till ångestförstärkning och ännu mer depressivt mående. Det finns effektiv hjälp att få, men du kommer aldrig kunna få den om du inte är ärlig! För din och din familjs skull - berätta!

  • Anonym (Rose)
    Anonym (The) skrev 2019-05-30 21:52:50 följande:

    Skulle se det som något positivt och som en otrolig styrka om mitt ex som jag har barn med skulle be om hjälp för att sluta självmedicinera med alkohol. I den bästa av världar skulle ju du också förstå att dina barn tar mer skada av att du självmedicinerar med alkohol än att ni blir kallade till ett socmöte och att du blir erbjuden ordentlig hjälp att sluta. Just saying.


    Ja, men du är inte min exman. Det kommer göra mer skada än nytta om han blir kallad till soc pga en orosanmälan pga mig. Du känner inte honom, men det gör jag.
Svar på tråden Blir jag anmäld till soc om jag säger sanningen till läkaren?